Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació 'aquí'.

POSICIONAMENT DEL COL·LEGI D’EDUCADORES I EDUCADORS SOCIALS DE CATALUNYA (CEESC)

A L’ENTORN DE

LA PROPOSTA DE LA DGAIA DE TRAMITACIÓ D’EMERGÈNCIA PER A LA PROVISIÓ DE 300 PLACES DE PRIMERA ACOLLIDA I ATENCIÓ INTEGRAL DE MENORS D’EDAT ESTRANGERS NO ACOMPANYATS

Amb l’argument que hi ha un increment d’arribada d’immigrants menors d’edat no acompanyats, la Direcció General d’Atenció a la Infància (DGAIA) ha proposat una mesura urgent per atendre els 300 infants que es preveu que arribin al llarg del present 2017.

Es va fer la proposta a totes les entitats que actualment presten serveis residencials per a l’acollida d’adolescents i se’ls va demanar que en un termini màxim de 48 hores fessin arribar la seva disponibilitat i el número de places que podrien oferir.

Sent conscients que els recursos són imprescindibles per fer una atenció adequada i individualitzada, sorprèn que es proposi un mòdul econòmic per un import inferior del que disposen actualment els Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE). Considerem poc assenyat que es plantegi treballar d’urgència amb joves nouvinguts amb menys recursos dels que es disposen per al treball ordinari.

No neguem que es tracta d’una situació conjuntural que necessita respostes també conjunturals, però la urgència no pot ser excusa per obviar la necessitat de diàleg i consens. Els darrers mesos hem vist una contínua aparició de mostres fefaents que el sistema de protecció a la infància es troba en tensió i amb una necessitat evident de revisió. No veiem sensat fer front a urgències sense comptar amb els recursos necessaris per fer-ho de manera convenient. Així no aconseguirem més que alimentar les situacions que volem evitar, tant amb els infants atesos com amb els professionals que hi treballen.

En cap moment s’ha comptat amb els professionals de l’educació social per al dibuix d’una proposta que ens sembla desencertada ja que no compta amb els mínims imprescindibles. El CEESC sempre ha estat disposat al diàleg i des del Col·legi entenem que encara som a temps d’acompanyar en el procés de la definició dels criteris adients per donar resposta als infants i les seves necessitats.

L’arribada d’aquests infants i joves sense referents adults és un tema que ens ocupa a les educadores i educadors socials. Ja al mes de novembre de l’any passat, vam organitzar una jornada sobre el tema en què s’apuntaven línies que encara són del tot vigents. Si ja ho eren llavors (com també ho havien vingut essent abans) resulta sorprenent que ara es plantegi com una urgència. La nostra lectura és que és més improvisació que urgència.

Aquesta mesura l’entenem com un nou pedaç. Lluny de solucionar cap problema sembla que sigui un reforç de la línia argumental, massa repetida darrerament, que culpabilitza aquests joves nouvinguts de gran part del desgavell de tot un sistema de protecció que fa aigües des de fa temps i per motius diversos.

Un treball més planificat i consensuat permetria imaginar opcions diferents, més innovadores, amb lògica i acord. La realitat d’aquests infants i joves demana un gran consens polític i social. És cosa de tots. Volem acollir? Fem-ho amb condicions: amb institucions adaptades al perfil dels joves; amb recursos residencials oberts, amb oferta formativa i ocupacional; des de l’agilitat en l’accés a recursos i evitant la cronificació de situacions de carrer; amb professionals capacitats específicament per a aquesta població en concret…

Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya reclamem un debat seriós i en profunditat per posar remeis conjunturals, sí, però també per pensar estructuralment els canvis profunds que cal fer per atendre i protegir convenientment els nostres infants; un debat en què hem de participar els professionals amb un paper rellevant.

Els professionals no hem estat convocats a la Comissió que es va generar a instàncies del Parlament de Catalunya amb l’objectiu de revisar el model de protecció de la infància i l’adolescència, i que ja s’ha reunit dues vegades les darreres setmanes. Reclamem a la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència una rectificació en aquest sentit que doni, així, una resposta efectiva al mandat parlamentari i a la petició de diversos grups polítics de comptar amb membres de la societat civil. Es pot negar que els qui estem diàriament amb aquests infants i que som al seu costat al centre del sistema que es vol revisar, hi tenim molt a dir?

 

Junta de Govern
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya

Juliol de 2017

Posicionament en pdf

 

El Periodico 18/04 - Los niños de la cola vuelven a Barcelona

El Periodico 19/04 - Sin soluciones para los niños de la cola

El Periodico 19/04 - La Generalitat ignora si los menores que inhalan pegamento en Santa Caterina están bajo su tutela

El periodico 19/04  - Inhalan para no tener hambre ni miedo

El Periódico 19/04 - Los menores llegan de diversos municipios atraídos por el brillo de Barcelona

El Periodico - 20/04 - La Síndica de Barcelona investiga el caso de los 'niños de la cola'

Ara - 19/04 - Els nens de la cola tornen als carrers de Barcelona

Ara - 19/04 - Nens, carrer i cola esnifada: una realitat

Aldia.cat - 19/04 - Generalitat i Ajuntament abordaran aquest dijous el cas de menors que presumptament inhalen cola a Barcelona

Nació Digital - 19/04 - Preocupació per la presència de menors que esnifen cola al centre de Barcelona

Regió 7 - 19/04 - Preocupació per un grup de menors que esnifen cola al centre de Barcelona

BTV - 19/04 - Ajuntament i Generalitat abordaran el problema dels joves que esnifen cola a Ciutat Vella

El Mundo - 20/04 - La síndica abre investigación sobre los menores que inhalan cola en Barcelona

RTVE 20/04 - www.rtve.es/alacarta/videos/telediario/ayuntamiento-barcelona-generalitat-tratan-buscar-soluciones-para-grupo-jovenes-adictos-inhalar-cola/3576820/

El Punt Avui - 19/04 - Alerta per la reaparició de joves enganxats a la cola

El Punt Avui - 20/04 - La DGAIA no té identificats els joves que inhalen cola

La Vanguardia - 20/04 - La síndica abre investigación sobre los menores que inhalan cola en Barcelona

TV3  19/04 - La DGAIA no té identificats els menors que esnifen cola al centre de Barcelona des de fa mesos

Tv3 20/04 - Preocupació per menors que esnifen cola des de fa mesos al centre de Barcelona

Rac1, El món a Rac1 - 20/04 - Els nens de la cola

Blog Punt de Referència - 20/04 - Sense solucions per als nens de la cola?

El Punt Avui -  21/04 -  Les entitats volen solucions urgents per als nens de la cola

BTV - 21/04 - Generalitat i Ajuntament plantegen un pla pilot per tractar els menors que esnifen cola

 

Estigues en contacte amb gent que treballa en l’àmbit que t’interessa,
amb gent amb inquietuds i lluites comunes!

Genera noves mirades i nous debats dins d’un àmbit específic.
Quin és el teu àmbit? Què hi pots aportar al debat?

Els col·lectius professionals del CEESC estan formats per aquells professionals interessats en un mateix àmbit o temàtica específics de la pràctica professional. Els grups són una eina de reflexió conjunta i aprofundiment col·lectiu en la tasca professional, tot fent propostes de treball que es desenvolupen, generalment, en trobades presencials. Cada col·lectiu s'articula a l’entorn d’uns objectius comuns i també s’autoorganitza la feina i el calendari de trobades segons la disponibilitat.

Et presentem breument les diferents propostes que actualment estan funcionant.

Amb funcionament presencial:

  • Animació sociocultural: actualment es planteja un treball conjunt amb la Coordinadora per a l'Animació Sociocultural de Catalunya (CASC_CAT), amb l'objectiu d’actualitzar el discurs de l’animació sociocultural que és, des dels inicis, part essencial de l’educació social.

  • Educació social i escola: el seu objectiu és la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic. Fins ara, la figura de l’educador/ora social s’ha introduït en aquests centres de manera molt puntual. Ara s’està realitzant una recerca de centres escolars amb presència d’educadors i educadores socials, per tal de visibilitzar, compartir i reflexionar al voltant d’aquestes experiències.
    El col·lectiu està treballant conjuntament amb altres entitats com la Fundació Jaume Bofill o la Federació de moviments de renovació pedagògica de Catalunya. Actualment, està col·laborant amb la Universitat Oberta de Catalunya entorn de la situació dels educadors i educadores socials a les escoles de primària i secundària de Catalunya, tant pel que fa als seus aspectes més quantitatius, com pel que fa a la seva dimensió més qualitativa i valorativa.
    Hi ha grups actius a Barcelona, Girona i Lleida.

  • Infància i adolescència: fa més de 10 anys el CEESC compta amb aquest col·lectiu. El seu objectiu principal és vetllar pels drets dels infants i adolescents en qualsevol de les accions, serveis o equipaments que s'engeguen des de les administracions o en els que treballen/són responsables diferents professionals de l'àmbit social com les educadores i els educadors socials. És un motor de pensament tècnic i polític que també fa propostes a les administracions. Un dels projectes d'aquest Col·lectiu és l'organització de les Jornades d’Infància i Educació Social, de les que està preparant la 10a edició, entorn a la mediació.

  • Mediació: un dels grups històrics del CEESC, que va néixer al 1999. Després d’un temps d’inactivitat ara es vol reactivar, reunint tant a mediadors com a simpatitzants de la mediació o de la resolució de conflictes. L’objectiu és desenvolupar accions, consensuar noves propostes, treballar en competències i especialitats, compartir coneixements i tècniques amb altres professions o amb altres mediadors de professions de base diferents a la nostra i elaborar qualsevol activitat que doni fortalesa a la mediació i en garanteixi la bona pràctica.

  • Medi obert: un dels objectius actuals és elaborar un mapeig on es puguin aglutinar els projectes d'educació de carrer que s'estan duent a terme a Catalunya per crear una base de dades a partir de la recerca de projectes que treballen amb aquesta metodologia, que apassiona a totes les persones que actualment formen part del col·lectiu. Aquest col·lectiu també es planteja elaborar, amb tots els projectes interessats, una base metodològica comuna; alhora que dona suport al contingut de la jornada d'acompanyament a adolescents en medi obert.

  • Emergències: un dels seus objectius és veure quin és el paper que ha de jugar l’educadora social dins de l’àmbit de les emergències. Si hi té funcions pròpies o han de se compartides amb altres professionals.

  • Gènere: vol treballar i generar discurs al voltant del gènere i l’educació social. Un espai que els seus membres consideren poc treballat. El seu objectiu és millorar la pràctica professional i, a la vegada, la societat.

  • Educadors socials a les dependències policials: inicia les seves primeres reunions cap al setembre de 2016. Es pregunta com seria i de quina manera repercutiria un treball multidisciplinari, en seu policial, entre educadors, educadores i policies. Alhora que també per ser garant dels drets de cura, reflexió i desangoixa de les persones privades de llibertat o d’aquelles que així ho necessitessin i transitessin per les dependències policials.

  • Reconeixement del caràcter pedagògic de l'Educació Social en situacions de reforç escolar (Girona): format per les responsables de tres centres de reforç escolar baixempordanesos, gestionats per educadores socials i que fan la seva tasca des de l'òptica de l'Educació Social.​

  • Persones sense llar: aquest és un grup de treball totalment obert en què poden participar diferents actors com ara educadors socials o altres professionals, persones ateses o voluntaries. Neix des de la bona acollida que han tingut diferents espais formatius que s’han organitzat des del CEESC, en relació amb la situació de manca d’habitatge estable que pateixen moltes persones que viuen al carrer de les nostres ciutats. L'objectiu és construir discurs i reflexionar com a ciutadans i ciutadanes sobre un greu problema d'exclusió que afecta la nostra societat.

  • Protecció a la infància i l’adolescència: grup que treballa, de moment a Girona i Barcelona, pel disseny de respostes a les necessitats detectades al sistema de protecció a la infància. Necessitats que afecten als i les professionals, els drets dels infants i al model de protecció en general.


Amb funcionament on line:

Els col·lectius de Joventut, Salut Mental i Gent Gran tenen funcionament on line. Estan formats per persones col·legiades que tenen interès en un àmbit específic, però no es reuneixen. La seva feina consisteix a respondre consultes, valorar i posicionar-se davant notícies i novetats de l’àmbit, entre d’altres, i es desenvolupa a través d’Internet.

 

Participa-hi!

Si tens interès en participar en algun d'aquests col·lectius o vols impulsar-ne un de nou, posa't en contacte amb nosaltres a través del correu Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Fes del CEESC el teu espai per treballar i des de i per a la professió!