Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El Consejo General de Colegios Oficiales de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES) ha emès una nota de premsa en referència a l'esborrany del Pla Estratègic de Convivència Escolar que presentarà demà el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte a les comunitats autònomes a la Conferencia Sectorial d’Educació.

Aquest nou pla no recull la figura ni el paper dels professionals de l’educació social i, davant d'aquesta informació, el Consejo posa de manifest que “l'oferta i la demanda de tasques socioeducatives s'ha multiplicat i s'han establert nous espais socials per atendre necessitats educatives: l'accés a la vida social. L'educació ha deixat de ser patrimoni exclusiu del sistema educatiu.”

Per contra Educació proposa, dins d’aquest nou Pla Estratègic de Convivència Escolar, crear una figura de referència a cada centre educatiu, responsable de vetllar per la convivència i evitar casos d'assetjament escolar i violència.

El Consejo aposta “per la inclusió dels i les educadores socials en el sistema educatiu, com a professionals que poden abordar des de dins les circumstàncies problemàtiques que sorgeixen en els centres educatius, a més d'establir programes i mecanismes que permetin que la convivència en els mateixos sigui d'integració i no de exclusió, on aquelles persones a les quals no els va tan bé puguin formar part d'una comunitat a la qual tenen el dret i l'obligació de pertànyer”.

El CGCEES insta al ministre d'Educació, Cultura i Esport a què revisi la proposta i estudiï la incorporació dels professionals de l'Educació Social a tots els centres educatius de l’Estat Espanyol, formant part del Claustre del Professorat i/o sent membres del Departament d'Orientació o d’Atenció a les necessitats educatives especials.

A Catalunya la figura de l’educador/ora social s’ha introduït en els  centres educatius de caràcter públic de manera molt puntual. Al CEESC existeix el Col·lectiu professional Educació social i escola, que té l’objectiu de treballar per a la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials en aquests centres. Ara s’està realitzant una recerca de centres escolars amb presència d’educadors i educadores socials, per tal de visibilitzar, compartir i reflexionar al voltant d’aquestes experiències.

Per contra, hi ha algunes comunitats autònomes on ja hi ha educadores i educadors socials treballant en centres d’educació formal, com és el cas de Extremadura, Castella -la Manxa i Andalusia, “duent a terme les funcions que 'suposadament' realitzarà aquesta 'nova' figura que el Ministeri vol implantar a les escoles”.