La setmana passada es va tancar un acord de pressupostos catalans, que inclou entre les seves actuacions el desplegament de l’escola inclusiva (+54 M€), una notícia que des del CEESC destaquem i aplaudim.
Si aquest acord tira endavant i s’acaben aprovant aquests pressupostos, des del CEESC esperem que el Govern de la Generalitat, a través del Departament d’Educació, executi la resolució en què el Parlament de Catalunya instava en el darrer Ple del Parlament del 2018 a “Incorporar, dins dels equips docents dels centres de primària i secundària públics i concertats de Catalunya, un educador social que realitzi les tasques d’acompanyament als infants i adolescents, vetlli pel compliment dels protocols d’abús sexual o assetjament escolar i esdevingui un referent clar per als serveis socials comunitaris dins de l’escola”. Celebrarem, també, que es pugui anar un pas més enllà amb el desplegament d’efectius i recursos per a una escola inclusiva real i esperem demostrar que la professió de l’Educació Social hi té un paper clau.
Des del CEESC volem recordar que des del juny de 2014 treballem amb l’objectiu de la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic, a través del Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola. Amb quasi 5 anys d’esforç i constància, amb l’impuls de diferents actes, estudis i aliances amb entitats del sector, s’ha consolidat amb arguments de pes, que les educadores i els educadors socials són imprescindibles a l’escola. Esperem doncs que amb aquests nous pressupostos es faci un pas endavant a raó de tota la feina feta.
El Manifest “La figura de l’educadora i l’educador social als centres escolars”, ja ha aconseguit 2.360 adhesions, 2.329 a títol individual i 31 d’entitats, entre les quals trobem, per exemple, la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya i l’Associació Catalana d'Empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura, així com els grups parlamentaris d’En Comú Podem i dels Socialistes de Catalunya.
Cada dia, doncs, som més els que reivindiquem la incorporació de l’educador/a social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb les professionals del centre.
Descarrega't el Manifest i el Decàleg de funcions de l’educadora i l’educador social als centres educatius (pdf)
I si encara no ho has fet:
Signa el manifest com a entitat // Signa el manifest a nivell individual.
L’escola al llarg de la seva història s’ha enfrontat a reptes i necessitats de canvi per anar adaptant-se a les realitats i pressions socials i polítiques que ha anat rebent. En l’actualitat, l’escola ja no es pot concebre com una entitat tancada en si mateixa i autosuficient. Les diferents realitats a les quals ha de fer front l’escola, obliguen a una reflexió i a un replantejament de les funcions que realment s’hi estan duent a terme, i provoca preguntes al voltant de quines han de ser les mirades que han de confluir en l’educació escolar o quines estructures possibiliten enfrontar-se als reptes i necessitats que té.
L’escola té necessitat d’entendre’s com a part de la societat que l’envolta, aportant i rebent, col·laborant i dialogant amb els diferents agents socials i educatius de les seves realitats, incorporant-hi mirades educatives i socials de diferents disciplines i professionals amb compromisos educatius. Reflexions a realitzar sobre la institució escolar que s’han d’entendre com una oportunitat per a repensar l’educació.
Per assumir els actuals reptes i els que vindran, i cercar vies de treball, és necessari contemplar la necessitat de figures professionals que, amb perfil educatiu i des de les competències pròpies de la seva disciplina, puguin aportar sabers, mirades, sensibilitats i eines que ajudin al centre educatiu. Els educadors i educadores socials poden aportar una mirada socioeducativa al centre educatiu i dur a terme funcions de suport i acompanyament.
Llistat d'entitats que han signat el Manifest:
Actiesport Management, SL
Actua SCCL
Alkaria ONG Catalana
AMPA Escola Els Convents de Martorell
Associació Catalana d'Empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura (ACELLEC)
Associació Circula Cultura
Associació de Veïns Bonavista-El Mas
Associacio de Veïns Cappont
Baró De Viver
Casal del Mestre de Santa Coloma de Gramenet
CEPS Projectes Socials
Down Lleida
Escola Els Porxos
Escola Jaume I
Escola Pia d’Olot
Facultat d'Educació Social I Treball Social Pere Tarrés - Universitat Ramon Llull
Fc Sankt Pauli Fanclub Catalunya
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Fundació Autisme Mas Casadevall
Fundació MAIN
Fundació Privada Integramenet
Gabinet Psicològic Romeu
Grup Parlamentari Catalunya En Comú Podem
Laboratori d'Aplicacions de la Tecnologia a l'Educació - L@TE
L'Esperança
Lo Somriure Solidari
Mancomunitat de la Safor
Nara
Objeteria Los Días Felices
Partit dels Socialistes de Catalunya
Tata Inti SCCL
Manifest del Dia Internacional de l'Educació 2020
24 de gener de 2020
Aprenentatge per als pobles, el planeta, la prosperitat i la pau, aquest és el lema escollit enguany per la UNESCO amb motiu de la segona edició del Dia Internacional de l’Educació, proclamat per l’Assemblea General de les Nacions Unides. I avui som aquí per posar el fet educatiu al centre de les coses. Tot sovint es planteja l’educació com la resposta, com la solució, a situacions de tota mena. Per tant, a l’hora de la veritat, també cal posar-la en valor i que tingui els recursos necessaris, que no quedi en paraules buides. I és que en un moment d’emergències diverses l’educació és un pilar cabdal de la nostra societat, clau per al benestar i per al desenvolupament sostenible.
Cal reafirmar, no només avui, el paper de l’educació com a dret humà fonamental, bé públic i motor de transformació social. Aquesta diada interpel·la agents de tota mena; al cap i a la fi, totes i tots en som part. Des de la teoria, de fet, s’ha concretat amb la classificació d’educació formal (en l’àmbit escolar i acadèmic), l’educació no formal (amb intencionalitat educativa però fora de l’àmbit escolar) i l’educació informal (allò que fem totes i tots quan no ens n’adonem). Ens mirem l’educació sense mirades restrictives, la vivim al llarg i ample de la vida, de del naixement fins a la mort i en temps i moments diversos. Cal, a més, que ofereixi més i millors oportunitats, que sigui de qualitat, inclusiva, equitativa i ecològica.
Aprenentatge per als pobles, el planeta, la prosperitat i la pau, dèiem, posant en relleu la naturalesa integral de l’educació, els seus objectius humanistes i la seua missió per a la realització dels anhels individuals i col·lectius, posant en valor el talent, la creativitat i la vida en comunitat i en aquest planeta Terra. Tot això, amb l’objectiu de lluitar contra les desigualtats. L’educació és una condició prèvia de la participació política, la inclusió, la promoció i la democràcia. I, en el millor dels casos, l’educació pot catalitzar i consolidar la pau, la reconciliació i el benestar individual i col·lectiu.
Per tot això, ara i aquí, demanem de posar el fet educatiu al centre de la vida.
El CEESC és una de les entitats promotores dels actes de commemoració del Dia de l'Educació 2020 a Lleida.
>> Divendres 24.01.2020 - Diari de Nit - Notícies
El passat divendres, 17 de gener, la presidenta del CEESC, Maria Rosa Monreal, va comparèixer a la Comissió de Treball, Afers Socials i Famílies del Parlament de Catalunya amb relació a la Proposició de llei de mesures per a la prevenció i el tractament del maltractament infantil que es troba actualment en tràmit al Parlament.
Les aportacions de la presidenta del CEESC davant la Comissió van anar en un primer moment en reivindicar la figura dels educadors i les educadores socials en els àmbits de la infància, la protecció a la infància, l’educació i els serveis socials.
Pel que fa al document objecte de la revisió, des del CEESC vam considerar que es tractava d’un document excessivament indefinit en què no s’esmenta la nostra aportació com a experts en l’àmbit socioeducatiu i, fins i tot, utilitza una terminologia de caire assistencialista que confronta radicalment el caràcter preventiu de l’atenció socioeducativa de la nostra disciplina.
Vam demanar explícitament l’eliminació de tot el redactat del terme “menor/menors”, per considerar-lo estigmatitzador, i substituir-lo per “infants”, “adolescents”, “nens i nenes”,
Es va ressaltar que no quedava clar quin era el model d’atenció que s’hi proposava ja que no acaba de desplegar-se quin en seria el funcionament.
Per acabar, i reconeixent la necessitat de treballar de manera plenament interdisciplinària per oferir la millor de les atencions a les persones, vam deixar clara la nostra intenció de fer una passa endavant per posar el nostre saber al servei d’una voluntat compartida.
Davant el control i la censura cap a la Comunitat Educativa, contradient l'educació com a Dret Humà Universal, el CGCEES pren posició amb el següent comunicat.
Des de l'Educació Social aprenem, entenem i reivindiquem que l'Educació és la clau per a la millora, la transformació i el benestar social. De la mateixa manera, entenem les Escoles com a espais de socialització, en els quals convivim totes les diversitats existents, espais compromesos amb l'ensenyament de valors socials fonamentals, que ens fan créixer, primer com a persones i després, com a societat crítica. Una societat actual, plural i complexa que fa, cada vegada més més necessari, el manteniment de l'Educació en valors per a la cohesió social.
El 24 de gener ha estat proclamat per l'ONU com a Dia Internacional de l'Educació.
La Mesa unitària del sector social s'ha reunit avui amb el cap del Govern i els consellers d'Economia i de Treball, Afers Socials i Famílies.
Informe sobre la situació professional i laboral als diferents centres i recursos del sistema de protecció a la infància i l’adolescència de Catalunya.
Oferim 5 beques per al VIII Congrés Estatal d’Educació Social.