Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El Kintsugi es una tècnica japonesa que té el seu origen a finals del segle XV quan el shōgun (comandant de l'exèrcit japonès) Ashikaga Yoshimasa, va enviar a reparar a la Xina dos dels seus bols preferits per fer la cerimònia del te. Els bols van tornar arreglats, però els xinesos es van limitar a assegurar-los amb unes grapes de metall, desagradables a la vista. El resultat no li va agradar gens i va recórrer a artesans del seu país que li van donar una solució atractiva i duradora: a través de l'encaix i la unió dels fragments amb un vernís d'or, la ceràmica va recuperar la seva forma original. Les cicatrius daurades i visibles van transformar la seva estètica. Així va néixer el Kintsugi, una tècnica artesanal de reparació de ceràmica que en lloc de dissimular les línies de trencament, les exhibeix, amb orgull. Les ferides del passat adquireixen una nova vida, es tornen úniques i, per tant, guanyen en bellesa. Una tècnica convertida en art.

El tractament i l’aprenentatge dels errors professionals és un dels eixos vertebradors de la setmana de l’Educació Social d’aquest any, que ens fa plantejar algunes preguntes: podem transformar les decisions errònies de la nostra feina en millors praxis per al present i el futur? Com en els objectes trencats i tractats després amb la tècnica delKintsugi, de les ferides o els moments foscos en podem treure un aprenentatge de valor? Ens inspiren, aquests errors, a ser més encertats? 

La memòria històrica, la mediació i l’ètica, necessàries en aquest món imperfecte, són els altres eixos que configuren el programa del #DiaES. Són elements que ens mostren la mutabilitat i la reflexió -necessària- en la nostra pràctica professional.

La filosofia que hi ha darrere del mètode japonès ens mostra el valor de la imperfecció, planteja que els trencaments i les posteriors reparacions, formen part de la història d'un objecte i han de mostrar-se en lloc d'ocultar-se, incorporar-se i, a més, fer-ho per embellir l'objecte, posant de manifest la seva transformació i la seva història.

Descobreix el programa del #DiaES 2018!

 

 

En la nostra professió i en el nostre dia a dia, com en totes les professions, es cometen errors i se’ns desperten tot tipus d’emocions en relació amb els altres i/o amb l’equip, per diversos motius: impotència, ofuscació, frustració o decepció.

Saber detectar els errors és el primer pas per aprendre a partir d’ells. Reconèixer després l’errada, el contratemps o la mala praxi, reconverteix (o transforma) la nostra feina, la nostra pràctica o el nostre projecte en un aprenentatge per millorar la nostra praxis socioeducativa. L’error, la cicatriu,  esdevé una ocasió per enfrontar-nos al món, metàfora que ens mostra d'una manera plena de bellesa l’art japonés del kintsugi.

El proper dijous 4 d’octubre, en el marc de la programació que hem preparat aquest any per celebrar el Dia Internacional de l'Educació Social, tindrà lloc aquesta primera jornada formativa i especial organitzada pel grup Sèniors del CEESC.

Durant més d’un any, cada membre del grup ha descobert a la resta un error comès durant la seva vida professional. L’hem analitzat i hem descobert per què van ser considerats errors i hem vist que, en la majoria de casos i al cap d’uns anys, l’experiència ha demostrat que es podria haver actuat d’altres maneres millors i més adequades.

Els errors detectats més comuns han estat aquells que tenen a veure amb el lideratge; el com ser o no la referència de les persones amb qui tractem les educadores i els educadors socials; com ser-ho dins l’equip; les responsabilitats suposadament adquirides o la manca de delegació de tasques...

En aquesta jornada, i a partir d’un teatre-fòrum realitzat per la companyia escènica Art&Coop, interactuarem i debatrem in situ sobre el lideratge i sobre aquelles accions que se’n deriven per poder detectar errors i hi trobarem maneres, alternatives o solucions per a treballar i “viure millor”.

Una activitat ideal i molt recomanada per a tots aquells professionals que fa menys de cinc anys que treballeu com a educadores i educadors socials sigui quin sigui el vostre àmbit o àrea.

Aquesta es una proposta que ha estat treballada entre el grup Sèniors del CEESC i Art&Coop.

En aquesta jornada especial comptarem amb la participació d’Imma Jeremías (infància i família), Joseba Jokin (educació al carrer), Juanje Guerrero (medi obert), Marilen Herrero (infància i adolescència), Mercè Òdena (discapacitats o diversitat funcional), Pepi Borràs (infància i adolescència en risc), Montserrat Panareda (inserció laboral i integració social), Julio Martínez (economia social i inserció laboral), Francesca Ferrari (inserció sociolaboral i mediació), Francesc Xavier Brú (comunitat, drogodependències, prevenció) i Elisabet Massons (gent gran).

Més informació, programa i inscripcions.

Descobreix el programa del #DiaES 2018. El valor de la imperfecció

 

El CEESC formem part un any més del Cens d’entitats de foment de la llengua catalana, tal i com es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya del 17 de juliol

El Cens agrupa fundacions i associacions que duen a terme activitats per fomentar la llengua catalana dins del seu àmbit d'actuació. Impulsat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura des de l’any 2002, actualment en formem part 214 associacions (el CEESC des del mes de juliol de 2012).

 

 

El dimecres 3 d'octubre durem a terme la Jornada: Mediació i comunitat. Una mirada des de l’acció social, que forma part dels actes d'enguany per celebrar el Dia Internacional de l'Educació Social. 

El Col·lectiu de Mediació del CEESC proposa aquesta jornada per a tots els professionals que treballen diàriament en l’atenció a les persones, especialment a les mediadores i als mediadors, però també a ciutadans que vulguin conèixer els beneficis de la mediació com a tècnica per resoldre i gestionar conflictes.

La jornada proposa un debat i un intercanvi d’experiències sobre la diversitat de conflictes que viu un veí o veïna de qualsevol barri, a nivell familiar, laboral i social i com som capaços de gestionar-los amb les fórmules de resolució alternativa de conflictes, especialment amb la mediació.

Comptarem amb la intervenció en directe d'Alejandro Nató, coordinador de l'Oficina de Gestión de Conflictos de la Defensoría del Pueblo de la Nación Argentina, que ens aportarà, a través de la seva extensa trajectòria, apunts i experiència en els conflictes entorn escenaris socials urbans.

Aquesta jornada, coorganitzada entre el Centre Cultural La Farinera del Clot i el CEESC, està reconeguda per la Generalitat de Catalunya com a formació continuada per a mediadors i mediadores.

 

Dades pràctiques:

Quan:Dimecres, 3 d’octubre de 15.45 a 20.30h. 
On: Centre Cultural La Farinera del Clot (Barcelona).


Inscripcions:
5 € Col·legiats i amics del CEESC, membres de la Federació d’Entitats del Clot-Camp de l’Arpa
10 € persones no col·legiades
Aforament limitat. 
El preu inclou la pausa cafè i un espai final amb “barril” de cortesia.

#DiaES

Programa detallat i formulari d'inscripcions.

 

Cursos reconeguts com a formacions d'interès en serveis socials.

 

Ja us podeu descarregar el número 84 del Full Informatiu.

 

Us presentem la programació que hem preparat aquest any per celebrar el #DiaES.

 

El passat dimarts, 17 juliol, es va procedir a la signatura del III Conveni Col·lectiu Estatal de Reforma Juvenil i Protecció de Menors. 

Aquest acord és fruit del treball de les persones integrants de la Mesa de Negociació composta per representants de les organitzacions sindicals i de la patronal. 

El CGCEES agraeix als membres de la Taula de Negociació el seu treball i esforç perquè aquest Conveni inclogui la figura professional del / de la Educador/a Social. 

La Diplomatura d'Educació Social està implantada a l'Estat espanyol des de l’aprovació del Reial Decret 1420/1991 que estableix el títol universitari oficial, actualment Grau en Educació Social, per la qual cosa cal que des de les administracions púbiques s'exigeixi la formació específica o l'habilitació professional corresponent per a l'exercici professional. 

En les Taules de negociació dels convenis col·lectius la interlocució amb les organitzacions empresarials la tenen les entitats sindicals més representatives en el sector pel que és necessari establir acords amb elles perquè donin suport a la regularització de la professió, respectant als i les professionals que ocupen aquests llocs i sol·licitant per a les noves incorporacions l'actualització dels requisits d'accés, perquè la Diplomatura i el Grau en Educació Social o l'habilitació professional siguin els únics criteris. 

Esperem que aquest acord es pugui estendre a altres convenis col·lectius, permetent la progressiva regularització dels llocs d'Educador/a Social per tal d’aconseguir que el col·lectiu amb el qual treballen disposi de la intervenció de professionals altament qualificats amb formació acadèmica i deontologia professional acreditada, com correspon a una professió titulada i col·legiada. 

Aquests compromisos són necessaris per garantir els drets fonamentals i els serveis a la ciutadania, tenint en compte les noves problemàtiques socials que genera la societat actual. 

La cohesió social i la convivència necessiten l'aportació dels Educadors i de les Educadores Socials. 

 

Noticia original del CGCEES a eduso.net

 

Un cop tinguem notícies de la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) del text d'aquest conveni, el publicarem en l’apartat Normativa i acords d'interès de la nostra web.