L’any passat el CEESC ens vam adherir a la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per garantir la destinació d’un mínim del 6% del PIB català al sistema educatiu, conjuntament amb diverses entitats educatives.
Aquest mes de febrer vam entregar al Parlament de Catalunya més de 50.000 signatures recollides i certificades per l’Idescat. La Mesa del Parlament haurà d’iniciar el procediment de debat parlamentari de la ILP. Un procediment que les entitats adherides estem convençudes que ha de concloure amb l’aprovació d’una llei que permeti garantir els recursos necessaris per a l’educació.
Ara és el moment d’enviar un missatge clar als diferents grups parlamentaris que surtin de les properes eleccions catalanes. Si ja es va fer partícips a tots els ajuntaments de Catalunya, impulsant mocions pel 6% als municipis catalans, ara les entitats promotores fem una crida als Consells escolars.
Demaneu que a la propera reunió del vostre Consell Escolar de Centre s’afegeixi un punt a l’ordre del dia per tal d’aprovar la “Declaració en suport de la ILP del 6%” (volem6percent.cat). Un cop adherits, només cal que envieu un correu a
L’educació no pot seguir sense els recursos necessaris. Amb cada consell escolar de centre que se sumi, la nostra demanda serà més forta i el nostre missatge més clar.
Com més siguem, més força tindrem! Tindrem el 6%!
Emmarcat en la campanya Volem el 6% per a Educació, el proper 7 de maig tindrà lloc un debat amb els diferents partits polítics en què es parlarà sobre els compromisos de futur per a l'educació a Catalunya. Hi seran presents representants de PSC, ERC, Junts, CS, Comuns, PP i CUP.
Ara que estem en període electoral a la Generalitat de Catalunya, des del CEESC hem pensat que és un bon moment per a recollir totes les demandes i lluites que tenim com a professionals de l'educació social i fer-les arribar a tots els partits polítics per demanar que les nostres propostes s'incloguin en els programes electorals. Amb aquestes propostes també volem arribar a la ciutadania per tal que posi en valor la nostra professió i sigui conscient de la nostra realitat i de les mancances amb què ens trobem.
Com a marc genèric, exigim un canvi de mirada cap a la nostra professió per tal que aquesta s’ajusti a la nostra definició d’educació com a dret de ciutadania. Des d’aquesta òptica -integral, transversal i universal de l’atenció a persones, grups i comunitats- és des d’on ens posicionem i des d’on reclamem que les administracions públiques ens valorin.
Aquesta nova mirada ha de ser capaç de veure i posar en valor el nostre rol ineludible molt més enllà de la provisió (dels serveis necessaris) i, per tant, en la promoció (de benestar i drets), la prevenció (universal i específica) i la participació (individual i comunitària).
El conjunt de la població del nostre país té dret a una educació social plena i de qualitat, i això s’ha de fer efectiu esdevenint una professió regulada, de manera que, entre altres requeriments, la col·legiació esdevingui un requisit indispensable per a l’exercici professional.
Proposem tot un seguit de mesures genèriques per a la professió i concretes per a cada àmbit d’intervenció on és present l’educació social (acció comunitària, biblioteques, diversitat funcional - discapacitat, educació escolar, gent gran, infància i adolescència, justícia, patrimoni-cultura, persones nouvingudes, polítiques de joventut, salut, sensellarisme, serveis socials bàsics i treball).
>>Descarregueu-vos el document amb les mesures proposades als partits polítics.
El passat 3 d’abril va tenir lloc la presentació de la Intercol·legial de Professionals Joves, un espai que reuneix als representants joves de les corporacions professionals membres de l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya, conformada per més de 100 col·legis i consells de col·legis professionals de Catalunya. La Intercol·legial de Professionals Joves té com a objectiu principal promoure la visibilitat i participació dels joves professionals en la societat actual.
La representant del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials és la Laura Balcells, educadora social col·legiada i secretària de la Junta delegada del Camp de Tarragona. Amb la seva participació en aquesta iniciativa, la Laura vol “aprofitar una oportunitat per fer créixer la nostra professió amb una mirada posada en els i les joves, present i futur de l'educació social”. Per ella, participar en un espai com aquest “permet aprendre conjuntament d'altres professions que poden trobar-se en problemàtiques, necessitats i demandes similars. Apropar el col·legi professional als joves per construir i vetllar per l'educació social és un aspecte rellevant”. A més a més, “treballar conjuntament d'una manera organitzada ens permetrà donar més visibilitat al Col·legi i a l'educació social i, a més, amb la meva participació espero que s'afavoreixi que joves agafin el compromís ètic i participin d'aquests espais com la Intercol·legial Jove entre altres existents, com els grups de treball del CEESC.”
Entre els objectius destacats de la Intercol·legial de Professionals Joves es troben la visibilització i promoció dels joves professionals, el foment del debat de les idees i l'establiment de ponts de col·laboració entre diferents sectors professionals.
A més, un dels reptes que identifica la Laura és “la implicació i participació dels i les joves en espais dels col·legis professionals; per aquest motiu, un objectiu transversal, de gairebé la majoria de col·legis professionals, serà el d'apropar i donar a conèixer els col·legis i, a més, fer pedagogia sobre la importància de construir i treballar per la professió. És tractar de fer-nos visibles com a joves i prendre part en allò de què també formem part”.
Crònica de l'acte de presentació de la Intercol·legial Jove a la web de l'ICAB.
Fotografia: ICAB. La Laura Balcells és la tercera començant per l'esquerra de la fila superior.
El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) i la Direcció General d'Alumnat del Departament d'Educació han convingut en la necessitat de comptar amb educadores i educadors socials a totes les comarques per posar l'alumnat al centre de les pràctiques educatives en la reunió que han celebrat aquest dimarts. Les dues parts han abordat les dades d'abandonament escolar prematur que situa Catalunya, amb un 14% el 2023, lluny dels objectius de la Unió Europea.
Actualment, el Departament d'Educació només compta amb educadores i educadors socials en 85 escoles d'arreu de Catalunya com a part d'un programa que s'acabarà el curs vinent.
La directora general de l'Alumnat, Anna Chillida, la subdirectora general de l'àrea, Roser Cervera, i la comitiva del CEESC han coincidit que, a banda d'estendre la figura a tots els centres també fa falta un desplegament territorial d'aquest perfil professional a totes les comarques per tal de fer un treball en xarxa i coordinat entre diferents perfils professionals i agents.
La representació del CEESC a la reunió, que ha tingut lloc a la seu del Departament d'Educació, ha estat formada pel seu vicepresident, Albert Font-Tarrés; el director de l'equip tècnic, Xavi Campos, i Rosa Guitart, professora universitària i membre del Col·lectiu d'Educació Social i Escola del CEESC.
Visita la nova web del 5CSSEB
Read more: Obertes les inscipcions per al 5è Congrés de Serveis Socials Bàsics i Especialitzats
Reflexions al voltant de l'ètica.
L’Observatori té com a objectiu donar una visió àmplia, continuada i evolutiva de la professió d’educadora i l’educador social des de la perspectiva sociolaboral. Proporciona dades, informació que pot ajudar a conèixer i interpretar la realitat laboral dels professionals de l’educació social.
Si teniu alguna informació sobre la realitat laboral dels educadors i educadores socials (convenis mal aplicats, protestes o accions que esteu duent a terme, convocatòries, etc.), feu-nos-ho saber al correu
Del novembre 2016 al novembre 2017 el CEESC va celebrar el seu 20è aniversari amb l’objectiu principal de visibilitzar i donar reconeixement a l’educació social. Aquí trobareu el recull de notícies que es van generar aquells dies.
En aquest apartat especial trobareu totes les actuacions, serveis, recursos que des del CEESC oferim als educadors i les educadores socials mentre duri l'estat d'alerta sanitària.
A l’últim trimestre del 2021 i a través de diferents accions i activitats, viurem la celebració del 25è aniversari del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya.