Les delegacions Lleida del COPC, COPEC, TSCAT i del CEESC, conjuntament amb la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida (UdL) volem expressar:

El fet migratori no ens és un fet aliè i l’experiència migratòria ens acompanya des dels inicis de la humanitat. Els moviments migratoris generen beneficis indubtables per les societats d’acollida, més enllà de la seva contribució a les economies dels països receptors. Actualment, vivim i som testimonis de l’arribada a casa nostra de persones d’arreu del món. I constatem que, tot sovint, la convivència amb les persones migrades és viscuda amb inquietud i fins i tot amb recels, suspicàcies i rebuig.

Observem amb preocupació com els discursos segregadors cobren rellevància, fomentant la por a allò desconegut, amplificant rumors i difonent notícies falses que afavoreixen la deshumanització i l’anonimat a través de números gèlids que amaguen històries particulars de persones que, per diversos motius, han decidit, de manera voluntària o en moltes ocasions de forma forçosa, deixar els seus llocs d’origen buscant legítimament oportunitats per a les seves vides.

Els col·legis professionals sotasignats ens sentim interpel·lats com a professionals i com a ciutadans davant la realitat del fet migratori, i assistim preocupats a les mostres de deshumanització d’aquest altre igual que és la persona migrada.

Ens interroguem i ens preguntem com ens afecta tot això. Quin efecte té per a cadascú el no reconèixer un altre ésser humà com un subjecte de dret? Què ens retorna quan neguem a l’altre la possibilitat de ser? No és en aquesta cadena de reconeixements que es construeix la societat? Si trenquem aquesta cadena, cadascú de nosaltres, com a subjectes i com a ciutadans i ciutadanes, quedem repercutits, sempre podem ocupar aquest lloc de no reconeixement, ja sigui com a dona, com a infant, com a persona trans, com a persona malalta, com a persona aturada, com a persona d’edat avançada, com a persona amb diversitat funcional…

Des de la nostra pràctica professional, observem amb preocupació la creixent deshumanització i volem subratllar el nostre compromís ciutadà en la construcció d’una societat més justa, igualitària, solidària i inclusiva on tingui cabuda tothom.

I en aquesta voluntat de bastir ponts de reconeixement i espais d’interrogació, des de les delegacions de Lleida dels col·legis professionals d’Educació Social, Pedagogia, Psicologia i Treball Social, us convidem a participar al cicle de videoconferències El Calidoscopi de les migracions, una diversitat de mirades que es realitzarà durant el març de 2021 en format online i que s’està organitzant conjuntament amb la Universitat de Lleida. En breu us avançarem les dates i el programa.

Creiem que, en els temps que vivim, és necessari un espai de reflexió per poder posar llum, sensibilitzar-nos i prendre consciència d'una realitat que ens concerneix com a societat. Només des del respecte i coneixement mutu podem contribuir a transformar la por i la desconfiança en repte i esperança.