El CEESC i el sindicat CGT Ensenyament han mantingut una reunió per parlar del document “Diferències entre els Tècnics de la Integració Social i els professionals de l’Educació Social”.
Aquest document, publicat el novembre de 2024, es va plantejar com un primer pas fet per part del CEESC per clarificar el paper de les dues figures professionals, que sovint conviuen en diversos serveis, unitats o àmbits com protecció a la infància, salut mental o gent gran. La gestació del document va comptar amb la participació oberta de persones d’ambdues formacions, que van validar-ne la redacció.
La reunió ha servit per aclarir alguns punts del document que havien generat algun malestar, concretament quant al seu aterratge en la realitat de la intervenció en els centres escolars.
La detecció de molts elements comuns de reivindicació pel que fa a la necessitat de l'estabilització universal d'equips socioeducatius en els centres, tant de primària com instituts, ens ha fet plantejar la possibilitat d'explorar vies de col·laboració futura, com la revisió conjunta del document per incorporar-hi totes les perspectives, així com valorar el suport del CEESC a la proposta de CGT relativa al Decret d’Orientació Educativa. Les dues organitzacions intercanviaran les seves valoracions properament per iniciar un nou espai de treball conjunt.
El CEESC s’ha reunit amb la direcció de Metges de Catalunya per generar un espai per parlar de manera estratègica sobre la situació actual de les professions vinculades a la salut i el rol que hi juguen les educadores i educadors socials. A la trobada hi han assistit Dani Riesgo, Montse Rodó i Xavi Campos, representants del CEESC, i set membres de la direcció de Metges de Catalunya.
Durant la trobada, el CEESC ha presentat el document “La figura professional de l’educador/a social en l’atenció primària del sistema català de salut”, que reivindica el reconeixement de l’educació social com a professió sanitària. Es posa de relleu que la manca de definició clara dels perfils professionals i les fronteres difuses amb altres disciplines, com treball social o teràpia ocupacional, pot generar confusions en els equips assistencials.
Tant el CEESC com Metges de Catalunya coincidim que la mirada socioeducativa és essencial per garantir una atenció integral centrada en la persona i basada en els determinants socials de la salut. S’ha subratllat la importància de la prevenció i del treball comunitari, així com la necessitat que l’educació social estigui representada en els documents i processos oficials de definició de perfils professionals.
Les dues entitats tenim clar que aquest primer contacte obre la porta a treballar conjuntament en espais d’incidència i a tenir en compte Metges de Catalunya com un aliat estratègic en la reivindicació del reconeixement professional de l’educació social en salut.
Aquesta reunió s’emmarca en la línia de treball del CEESC per visibilitzar i reforçar el paper de les educadores i educadors socials dins del sistema sanitari i promoure la seva participació en les polítiques públiques de salut.
Per més informació, Metges de Catalunya també ha publicat una nota sobre aquesta trobada a la seva web: MC es reuneix amb membres del Col·legi d’Educadors Socials de Catalunya.
Volem educadores i educadors socials als centres educatius
Crida a participar en les mobilitzacions arreu del país.
Per una societat que cuida, escolta i garanteix el bon tracte a totes les infàncies i adolescències.
Com ja hem informat anteriorment, al maig de de 2026 tindrà lloc a Cartagena el IX Congrés Estatal d'Educació Social que, sota el lema 'L'autonomia i la cultura professional en l'acció socioeducativa', servirà per prendre el pols de l'Educació Social i per fixar objectius prioritaris per a la professió.
Abans de la celebració del Congrés tindran lloc actes congressuals organitzats pels diferents col·legis de l'estat espanyol. Fins ara han tingut lloc les jornades organitzades pels col·legis d'Extremadura, Comunitat Valenciana i Aragó.
El 22 de gener serà el torn del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials que, conjuntament amb la UOC, organitzarà la jornada Cultura professional i autonomia: reforçant la identitat de l’educació social, un espai de reflexió col·lectiva sobre l'autonomia, la cultura professional i la identitat de l'educació social.
Com totes les activitats congressuals, la jornada serà en castellà i es podrà seguir de manera presencial o per streaming.
El CEESC i la UOC proposen un format de taula rodona en què es reflexionarà, de manera compartida, sobre com es construeix i se sosté la cultura professional, quines formes adopta l'autonomia en l'exercici quotidià, i com es negocien els marges de decisió en contextos marcats per encàrrecs institucionals cada vegada més allunyats de les funcions professionals de l'educació social, així com la interdisciplinarietat i els efectes de la precarietat.
En un context de transformacions profundes en les polítiques socials, les condicions laborals i les demandes institucionals, la professió de l'educació social s'enfronta al repte d'afirmar la seva identitat sense perdre la capacitat crítica ni el compromís amb els subjectes amb els quals treballa.
Per a això, reflexionarem sobre el paper dels espais de supervisió i les comunitats de pràctica en la construcció de la cultura professional i l'enfortiment de l'autonomia en l'educació social. Lluny de ser més dispositius tècnics, constitueixen àmbits de reflexió col·lectiva, elaboració ètica i revisió crítica de les pròpies pràctiques, on es generen sabers situats i es comparteixen experiències que permeten repensar els sentits de l'exercici professional.
Davant la burocratització i la individualització del treball socioeducatiu, aquests espais ofereixen la possibilitat de teixir vincles, sostenir el compromís i construir criteris propis mitjançant la conversa amb uns altres. Són, en definitiva, llocs privilegiats per a conrear una cultura professional viva, crítica i arrelada, i una clara aposta per l'autonomia col·lectiva.
La taula rodona, moderada per en José Miguel Leo, educador social i membre del Comitè científic del Congrés, comptarà amb la presència de l'educadora social Encarna Medel Garcia i del psicòleg Aleix Caussa Bofill.
>>Més informació i inscripcions de la jornada.
Informacions sobre el Congrés:
>>Bases per a la presentació de materials
>>Butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés
>>Canal de youtube amb les gravacions de les jornades congressuals
Organitzen:


>>Bases per a la presentació de materials
>>Subscriu-te al butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés