Logo
  • El CEESC
    • Qui som
    • Treballem per
    • Per a què serveix el CEESC?
    • Òrgans de govern
      • Assemblea
      • Junta de govern
      • Juntes delegades
        • Junta delegada del Camp de Tarragona
        • Junta delegada de Girona
        • Junta delegada de Lleida
        • Junta delegada de Terres de l'Ebre
    • Equip de treball
    • Pla de treball 2025
    • Ètica i Educació Social
    • Normativa
    • Documents professionals de referència
    • Portal de transparència i bon govern
    • Relacions institucionals
    • Proveïdors ètics
  • Home
  • Col·legia't
    • Com col·legiar-se
    • Quotes
    • Amics i Amigues del CEESC
    • Altres tràmits i gestions
    • Habilitació
  • Xarxa professional
  • Actualitat
    • Notícies
  • Defensa
    • Incidència politicotècnica
    • Observatori de la realitat sociolaboral de l'ES
    • Manifest pels Consells de Participació
    • Posicionaments i comunicats
  • Formació
    • Accions formatives del CEESC
    • Càpsules d'Educació Social
    • Formació a mida
    • Bonificacions amb FUNDAE
    • Descomptes en formació
  • Projectes
    • Projectes propis
    • Projectes compartits
    • Projectes passats
    • Projectes recollits
  • Serveis
    • Desenvolupament professional
      • Borsa de treball
      • NIU - Suport a l'emprenedoria
      • Servei d'Acompanyament i Orientació en Processos d’Oposició
      • Vols formar part de la borsa d’expertes i experts del CEESC?
      • Vols ser mediador/a?
      • Vols ser pèrit judicial?
      • Programa Projecta't
      • Plataforma de cerca d'ajuts
      • Acreditació de competències
    • Assessorament i suport professional
      • Assessorament professional personalitzat
      • Assessorament jurídic
      • Assegurança de Responsabilitat Civil
      • Servei d’Orientació en la resolució de conflictes i de Mediació en les Organitzacions (SOMO)
    • Serveis de professionals a professionals
    • Descomptes i acords comercials
  • Universitats
  • Publicacions
    • Quaderns d'Educació Social
    • Full Informatiu
    • Butlletí digital
    • Blog
    • Informes de la professió
    • Coneixement i discurs professional
    • Altres publicacions
    • Normativa i acords d'interès
  • FAQ
  • Agenda
    • Activitats del CEESC
    • Activitats d'altres entitats
  • Contacte
  1. Inici
  2. Actualitat
  3. Notícies

El CEESC es reuneix amb la Secretària d’Infància per abordar les reformes del sistema de protecció i garantir la presència de l’educació social

El passat dijous 12 de juny, el CEESC es va reunir amb la Secretària General d’Infància i Adolescència, Teresa Llorens, en una trobada de seguiment de la reunió mantinguda amb la Consellera de Drets Socials i Inclusió el passat 10 d’abril. Aquesta nova reunió, que s’ha produït en un context especialment sensible arran dels greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració, ha servit per reprendre qüestions que ja s’havien plantejat mesos enrere i per valorar les primeres decisions preses per part de l’administració. Per part del Departament, també hi van assistir Josep Muñoz, director de la DGPPIA, i Elena Lladós, directora de l’ICAA. En representació del CEESC hi van participar Olga Giner, tresorera de la Junta de Govern; Salva Arévalo, membre del Col·lectiu de Protecció de la Infància, i Xavi Campos, gerent del CEESC.

La reunió va tenir un doble objectiu: retornar al CEESC una valoració dels documents i propostes enviats els darrers mesos i compartir les primeres passes del procés de reforma anunciat per la Consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, arran de la crisi institucional viscuda.

Un dels anuncis destacats va ser la convocatòria immediata d’un grup de treball sobre el model de centres de protecció, que tindrà lloc el dimecres 16 de juliol i en què hi participarà la mateixa Olga Giner. Aquest grup de treball revisarà l’organització dels centres, tant públics com concertats, així com les condicions dels equips que hi treballen. El CEESC va insistir en la necessitat de garantir condicions laborals dignes, estabilitat en els equips i d'evitar pràctiques d’intrusisme professional, tot reclamant que cap plaça d’educador/a social es cobreixi amb perfils no qualificats, com integradors/ores socials. També es va demanar explícitament la incorporació de la veu dels infants en aquest procés de revisió, un aspecte que fins ara no s’havia previst.

Pel que fa a la revisió dels processos de desemparament, la Secretària va comentar que en alguns extrems caldrien canvis legislatius d'àmbit estatal, però que es poden explorar opcions viables de millora, com ara  la creació de comissions mixtes per revisar règims de visites o la gravació de sessions. Es preveu convocar un grup de treball específic sobre desemparaments després de l’estiu.

També es va anunciar la posada en marxa d’un nou grup de treball dedicat als als SIS i als EAIA, atenent les demandes urgents dels professionals, i es va valorar la proposta del CEESC de crear un quart grup orientat a repensar la prevenció en clau comunitària i universal.

El CEESC va reiterar la seva preocupació per la no inclusió de les educadores i educadors socials en el model Barnahus, reclamant una rectificació i una justificació clara d’aquesta exclusió, i es va tornar a posar damunt la taula la necessitat de revisar la Cartera de Serveis, actualment aturada.

Així mateix, es va parlar de la incorporació progressiva dels 300 nous professionals anunciats fins al 2027. El CEESC va posar èmfasi en la necessitat que aquesta ampliació vagi acompanyada de millores salarials, coordinació professional i estabilitat contractual.

Un altre tema rellevant va ser la greu situació de sobresaturació dels centres residencials, especialment davant l’arribada, creixent i sostinguda, d’infants i adolescents estrangers no acompanyats i dels perfils de joves amb altes complexitats. Es va assenyalar la manca de recursos especialitzats i la resposta insuficient del sistema de salut, posant exemples concrets de dificultats greus d’atenció i derivació.

Finalment, l’administració va fer un primer retorn del document del CEESC sobre l’estratègia de desinstitucionalització: preveuen una consulta pública i una jornada amb famílies i infants; estan treballant en un model de títol equivalent al que existeix per a les famílies monoparentals; i, a nivell de sensibilització, estan elaborant una campanya focalitzada en públics concrets i en una centrada en col·lectius específics.

Des del CEESC es va tornar a posar èmfasi en la necessitat de combatre l’intrusisme professional i de treballar conjuntament per recuperar el prestigi i el reconeixement de l’educació social, no només en els discursos institucionals, sinó també en els espais reals de presa de decisions i en l’organització dels serveis.

Aquesta reunió reforça el paper del CEESC com a interlocutor imprescindible en el procés de reforma del sistema de protecció, tal i com van comentar els mateixos representants del Departament. El Col·legi manté la mà estesa per col·laborar de manera activa i crítica en tots els espais que s’obrin, amb el ferm compromís de continuar treballant per garantir els drets dels infants i adolescents i per dignificar la tasca de les educadores i els educadors socials.

L’anterior reunió amb les responsables institucionals de les polítiques d’infància i adolescència a Catalunya va ser el 15 de gener de 2025. 

Detalls
Publicat el 01 Juliol 2025

Assemblea Extraordinària del CEESC - Aprovació d'Estatuts del CEESC

El proper dimarts, 15 de juliol el CEESC celebra una Assemblea Extraordinària.

Detalls
Publicat el 30 Juny 2025

28 de juny - Dia Internacional de l'Orgull LGTBIQ+ 2025

28 de juny - Dia Internacional de l'Orgull LGTBIQ+ 2025

Detalls
Publicat el 28 Juny 2025

El Camins i Perspectives consolida l'èxit amb gairebé 400 alumnes de totes les universitats catalanes

La vuitena edició de Camins i Perspectives professionals de l’Educació Social ha estat un èxit rotund de participació, amb gairebé 400 estudiants assistents provinents de totes les universitats catalanes que imparteixen el Grau. Aquesta iniciativa, organitzada pel CEESC amb la col·laboració de les universitats, s’ha consolidat com una cita imprescindible per a l’alumnat que vol acostar-se a la realitat i a la diversitat de la professió.

Aquest any, els temes relacionats amb la salut mental han generat un interès molt destacat. Això s'ha reflectit en una àmplia participació de diferents membres del Col·lectiu professional de Salut Mental del CEESC, present a diverses sessions: Montse Rodó (UB), Mercè Berenguer i Ángel Cabeza (UOC), i Ramona Fernández (URV) van oferir visions pràctiques i compromeses de l'acompanyament educatiu en contextos de salut mental i addiccions. Aquest enfocament ha permès connectar millor amb l’estudiantat, que demanda referents i contextos d’intervenció reals i actuals.

Tot i això, el programa ha estat variat i enriquidor: gent gran (UVic), addiccions (URV), immigració i mediació (UAB), ètica professional (UdG), humor terapèutic (UdL) i fins i tot intel·ligència artificial aplicada al món social (URL - Pere Tarrés); professionals amb experiència van compartir projectes i reflexions, i van generar espais de debat ben valorats per l’alumnat.

A cada sessió un membre de l’equip tècnic del Col·legi va explicar el funcionament del Col·legi, els serveis disponibles i les oportunitats laborals del sector, amb informació molt ben rebuda sobre els processos de contractació pública i el paper del Col·legi en la defensa de la professió. Així mateix, es va explicar la figura d'Amics i Amigues del CEESC, pensada per a estudiants d'Educació Social.

Aquest format descentralitzat i flexible del Camins i Perspectives, implantat des de 2023, s’adapta a les demandes de cada universitat. El seu èxit rau en què és l’alumnat mateix —amb el suport del professorat— qui decideix quins àmbits vol conèixer, afavorint una experiència més significativa i útil per al seu futur professional. El CEESC continua apostant per aquest model de participació, connexió i reconeixement professional arreu del territori.

Amb aquesta edició, el Camins i Perspectives no només ha demostrat el seu potencial com a espai de trobada entre la universitat i el món professional, sinó que referma el seu paper com a eina de visibilització i prestigi de l’Educació Social a Catalunya.

Detalls
Publicat el 26 Juny 2025

El CEESC recull la veu d’arreu del país: inquietuds, reptes i propostes des de Girona, Lleida i Tortosa

Durant els mesos d’abril i maig de 2025, el CEESC ha celebrat trobades territorials a Girona (9 d’abril), Lleida (16 d’abril) i Tortosa (15 de maig). En total, hi han participat una quarantena de col·legiades i col·legiats, així com membres de les juntes delegades, de la Junta de Govern i de l’equip tècnic. Les trobades, concebudes com a espais oberts de diàleg i escolta activa, han posat sobre la taula preocupacions comunes i reptes que travessen la professió arreu del territori.

Els espais van començar amb una presentació institucional: es van exposar les línies estratègiques del mandat 2023-2026, el Pla de treball del 2025, i els resultats de l’Informe de l’Educació Social 2023, amb dades que van generar debat i preocupació, com ara el fet que un 40% dels i les professionals no tornarien a estudiar Educació Social. Aquest desànim connecta amb una crítica compartida a totes les trobades: la desvalorització social de la professió, la manca de reconeixement institucional i la creixent desconnexió entre els estudis universitaris i la pràctica real de la professió.

Es va parlar també de la baixa col·legiació i de la necessitat de redefinir el CEESC com una organització que, a més de prestar serveis útils, sigui capaç de seduir, representar i reforçar el compromís professional. Es van proposar estratègies com promoure la col·legiació -quasi- obligatòria tal com ho fan en àmbits com la salut mental que ja ho tenen interioritzat. Visibilitzar millor els beneficis col·legials (com la cobertura de responsabilitat civil o la desgravació de la quota), i fomentar la identificació professional —com signar amb el número de col·legiat o col·legiada.

Les col·legiades van fer autocrítica i, alhora, van expressar orgull i reconeixement pel paper del CEESC com a agent actiu i combatiu dins del sistema de benestar. Es va destacar la importància de la formació continuada, demanant més propostes presencials, bonificades i descentralitzades, així com potenciar espais com l'Escola d’Estiu o els seminaris mensuals a Girona… com a punts de trobada i empoderament professional.

Altres temes destacats van ser la invisibilització de l’Educació Social en àmbits com la salut o la discapacitat/diversitat funcional, l’intrusisme professional, la preocupació per la precarietat laboral i la necessitat de seguir incidint en les polítiques públiques perquè es reconegui més la figura de l’educador i l’educadora social dins la Cartera de Serveis Socials.

Aquestes trobades han deixat clar que la professió es mou entre la crítica i l’esperança: entre la constatació d’un moment complex i la voluntat ferma de repensar-se i seguir construint col·lectivament.

El CEESC està preparant per a la tardor diferents jornades descentralitzades i arreu del país amb la intenció de reforçar la presència del Col·legi a tot arreu i continuar teixint vincles amb les educadores i educadors socials de tots els territoris.

Detalls
Publicat el 26 Juny 2025

20 de juny - Dia Mundial de les Persones Refugiades

20 de juny - Dia Mundial de les Persones Refugiades

Detalls
Publicat el 20 Juny 2025

Nova proposta de funcions de l’educador/a social en l’atenció a la gent gran

El Col·lectiu professional de Gent Gran del CEESC ha elaborat un nou document que recull una proposta actualitzada de les funcions de l’educador/a social als centres residencials i de dia per a persones grans. Actualment les funcions oficials són les que queden recollides al document Perfil professional educador/a social del servei de centre de dia i servei de centre residencial per a gent gran, aprovat l'octubre de 2003.

El document, titulat “Funcions de l’educador/a social a centres residencials i de dia per a persones grans”, defineix les funcions específiques d’aquesta figura professional des d’una mirada política i tècnica, prenent com a base el Model d’Atenció Centrada en la Persona (MACP) i les normatives vigents en matèria de serveis socials. La proposta situa l’educació social com un agent transformador, clau per garantir una atenció integral, personalitzada i centrada en la dignitat, l’autonomia i el projecte vital de cada persona gran.

Entre les funcions destacades hi ha el disseny i implementació de programes socioeducatius, el foment de la participació activa, l'acompanyament emocional, el treball interdisciplinari i la implicació de les famílies i la comunitat. El document també concreta el marc d’implementació d’aquestes funcions dins dels equips professionals dels centres, i fa una crida a la incorporació estructural de l’educació social en tots els dispositius d’atenció a les persones grans.

Amb aquesta aportació, el CEESC vol fomentar el reconeixement del paper de l'educador/a social en els serveis residencials i de dia per a gent gran, un fet que suposa un pas essencial cap a un model d'atenció digne, humà, participatiu i relacional.

>>Pots consultar el document complet aquí: Funcions de l’educador/a social a centres residencials i de dia per a persones grans (juny 2025)

Detalls
Publicat el 11 Juny 2025

Nova Borsa de Treball del CEESC: molt més que ofertes laborals

Estrenem Borsa de treball

Detalls
Publicat el 11 Juny 2025
  1. Presentem aportacions al Decret d’Orientació Educativa 2025

Pàgina 1 de 145

  • Inici
  • Anterior
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Següent
  • Final

Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya  •  934 521 008  •  ceesc@ceesc.cat

Política de privacitat

Política de galetes

 

Avís legal