Per desè any consecutiu el CEESC, ha organitzat diferents actes arreu de Catalunya per posar en valor, reconèixer i premiar l’estudiantat amb millors expedients acadèmics i treballs de fi de Grau d’Educació Social de les universitats catalanes.
El Celebrem i Construïm Professió s'emmarca dins de les activitats que el Col·legi organitza durant la setmana del Dia Internacional de l'Educació Social. Aquest any l’acte es va celebrar de manera simultània a Barcelona, Tarragona i Girona, el dijous 3 d’octubre. I a Lleida, va tenir lloc el 8 d’octubre, dins de la VI Jornada del Dia Internacional de l’Educació Social: "Construint camins pel benestar", organitzada per la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida.
Els darrers quatre anys l’acte a Barcelona, Tarragona i Girona s’ha convertit en un espai íntim i relacional entre els ja exalumnes i les seves famílies i amics, les directores i directors dels Graus d’Educació Social i membres de la Junta i l'equip del CEESC. Un lloc i un moment especial per a la disciplina i la professió, d’interacció directa i sincera. A Lleida és obert al públic, aprofitant l’esdeveniment que, des de fa sis anys, la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL organitza en motiu del Dia Internacional de l’Educació Social.
L’alumnat amb millor Treball de Fi de Grau del curs 2023/24 (2022/23 per a la Universitat de Barcelona) ens va presentar els seus treballs interessants, inèdits i poderosos, que recollien una gran varietat de temes: l'autisme, la relació entre el gènere del terror i les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, l’atenció afectiva a la infància o les possibilitats d’acompanyament en gent gran, entre d'altres.
D'altra banda, per als estudiants amb millor expedient acadèmic teníem preparades les següents preguntes per tal de generar un debat posterior: Què és el que esperes complir amb la teva tasca com a educador/a social? Què esperes aportar o millorar essent professional de l'Educació Social? Les seves respostes ens donen un retrat actual del sentiment de la professió:
“Amb la meva tasca d'Educació social, espero continuar creient en les capacitats de les persones perquè siguin les governadores del seu canvi.” Javier Martín Luque (Universitat de Barcelona).
Una vegada més, des del CEESC els donem l'enhorabona per la tasca i la feina feta a les universitats i, a partir d'ara, els desitgem molta sort a la professió i per això els oferim la col·legiació gratuïta durant el primer any!
Millors expedients acadèmics del curs 2023/24:
Millors treballs de fi de grau del curs 2023/24
El “Celebrem i construïm professió” és un acte que compta amb la complicitat dels Graus Universitaris en Educació Social de totes les universitats catalanes.
Manifest del CGCEES pel Dia Mundial de la Salut Mental
En motiu del Dia Mundial de la Salut Mental, el Comitè d'Ètica Assistencial, adscrit a la Fundació Congrés Català de Salut Mental, ha fet públic el comunicat El Pacte Nacional de Salut Mental: oportunitats i reptes que parteix dels reptes i mancances actuals de la salut mental i posa el focus en les mesures que cal adoptar per garantir una atenció centrada en les persones. És urgent continuar avançant en els drets dels pacients i fer una revisió efectiva de les pràctiques assistencials.
>>Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: Comunicat Dia Mundial de la Salut Mental.
-
El CEESC forma part de la Fundació Congrés Català de Salut Mental.
Declaració sobre la interdependència entre salut i natura a Catalunya
Avui, Dia Internacional de l’Educació Social, des del CEESC hem presentat les primeres dades de l’Informe de l’Estat de l’Educació Social a Catalunya 2023 (#InformeES 2023). Per donar a conèixer aquestes dades, hem publicat un article d’opinió a Social.cat, on fem una anàlisi detallada sobre la situació actual de la professió.
L’article destaca que l'Informe, elaborat des del 2014, "ens ofereix una fotografia de la realitat que viu el conjunt de professionals del sector", amb la participació de 1.121 educadors i educadores socials, amb un 79,39% de dones. Aquest percentatge reflecteix una "feminització estable any rere any" que defineix estructuralment la nostra feina.
Un dels aspectes que ressaltem en l'article és l’augment de professionals que han deixat de treballar en entitats privades o del tercer sector per incorporar-se a l’administració pública. Segons l’#InformeES 2023, "un 35,62% de les persones enquestades han fet aquest pas, un 4,21% més que el 2020". Aquesta tendència evidencia la precarietat existent en les entitats privades, on encara treballa el 61,04% dels professionals.
Una altra dada rellevant és que "un 19% de les persones enquestades afirma tenir més d’una ocupació", un fet que posa de manifest la dificultat de trobar estabilitat laboral amb una sola feina. En l’article també subratllem que els salaris baixos i la precarietat laboral són preocupacions centrals per als professionals de l’educació social.
L’article destaca els resultats preocupants en la part de l'Informe sobre assetjament laboral i seguretat. "El 29,87% dels professionals ha patit assetjament o violència en el lloc de treball", una dada que mostra la urgència de millorar les mesures de seguretat per garantir entorns laborals segurs.
Amb aquestes dades, volem posar sobre la taula els reptes que encara afrontem com a professionals. La col·legiació, com remarquem a l’article, és una eina clau per "defensar els nostres drets laborals i lluitar per una regulació més adequada de la professió", garantint així que l'educació social tingui el reconeixement que es mereix.
>>Llegeix l'article Educació social: la importància de veure on som i seguir endavant.
>>Consulta els anteriors Informes.
Manifest del CGCEES pel Dia Internacional de l'Educació Social 2024
El Departament de Justícia va obrir un termini per presentar al·legacions a l’avantprojecte de llei de prevenció, gestió i resolució de conflictes. Aquest avantprojecte inclou diverses mesures per potenciar els mètodes alternatius de resolució de conflictes (ADR), com ara la mediació.
El Col·lectiu de Mediació del CEESC ha presentant esmenes per millorar-ne la redacció, aportar-hi la visió dels professionals de l'educació social que exerceixen com a mediadors i mediadores i adaptar-la a les necessitats del sector.
Entre les propostes del CEESC, destaca la importància d’incloure la mediació com a eina preferent en conflictes relacionats amb el funcionament intern d’entitats com associacions i fundacions, així com la promoció de l’ús de l’ADR (Alternative Dispute Resolution) en centres educatius. A més, subratllen la necessitat d’integrar una perspectiva de gènere interseccional en la resolució de conflictes per garantir la inclusió de diferents factors socials i educatius.
Un cop presentades les esmenes, el procés seguirà amb la revisió per part de les institucions pertinents, que determinaran quines d’aquestes modificacions s’incorporen a la llei.
Si t'interessa la mediació i vols formar part del Col·lectiu del CEESC, omple aquest formulari.
>>Descarrega el document d'esmenes presentades.