Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Manifest del Dia Internacional de l'Educació 2020
24 de gener de 2020

Aprenentatge per als pobles, el planeta, la prosperitat i la pau, aquest és el lema escollit enguany per la UNESCO amb motiu de la segona edició del Dia Internacional de l’Educació, proclamat per l’Assemblea General de les Nacions Unides. I avui som aquí per posar el fet educatiu al centre de les coses. Tot sovint es planteja l’educació com la resposta, com la solució, a situacions de tota mena. Per tant, a l’hora de la veritat, també cal posar-la en valor i que tingui els recursos necessaris, que no quedi en paraules buides. I és que en un moment d’emergències diverses  l’educació és un pilar cabdal de la nostra societat, clau per al benestar i per al desenvolupament sostenible.

Cal reafirmar, no només avui, el paper de l’educació com a dret humà fonamental, bé públic i motor de transformació social. Aquesta diada interpel·la agents de tota mena; al cap i a la fi, totes i tots en som part.  Des de la teoria, de fet, s’ha concretat amb la classificació d’educació formal (en l’àmbit escolar i acadèmic), l’educació no formal (amb intencionalitat educativa però fora de l’àmbit escolar) i l’educació informal (allò que fem totes i tots quan no ens n’adonem). Ens mirem l’educació sense mirades restrictives, la vivim al llarg i ample de la vida, de del naixement fins a la mort i en temps i moments diversos. Cal, a més, que ofereixi més i millors oportunitats, que sigui de qualitat, inclusiva, equitativa i ecològica.

Aprenentatge per als pobles, el planeta, la prosperitat i la pau, dèiem, posant en relleu la naturalesa integral de l’educació, els seus objectius humanistes i la seua missió per a la realització dels anhels individuals i col·lectius, posant en valor el talent, la creativitat i la vida en comunitat i en aquest planeta Terra. Tot això, amb l’objectiu de lluitar contra les desigualtats. L’educació és una condició prèvia de la participació política, la inclusió, la promoció i la democràcia. I, en el millor dels casos, l’educació pot catalitzar i consolidar la pau, la reconciliació i el benestar individual i col·lectiu.

Per tot això, ara i aquí, demanem de posar el fet educatiu al centre de la vida.

El CEESC és una de les entitats promotores dels actes de commemoració del Dia de l'Educació 2020 a Lleida.

 

 

El passat divendres, 17 de gener, la presidenta del CEESC, Maria Rosa Monreal, va comparèixer a la Comissió de Treball, Afers Socials i Famílies del Parlament de Catalunya amb relació a la Proposició de llei de mesures per a la prevenció i el tractament del maltractament infantil que es troba actualment en tràmit al Parlament.

Les aportacions de la presidenta del CEESC davant la Comissió van anar en un primer moment en reivindicar la figura dels educadors i les educadores socials en els àmbits de la infància, la protecció a la infància, l’educació i els serveis socials.

Pel que fa al document objecte de la revisió, des del CEESC vam considerar que es tractava d’un document excessivament indefinit en què no s’esmenta la nostra aportació com a experts en l’àmbit socioeducatiu i, fins i tot, utilitza una terminologia de caire assistencialista que confronta radicalment el caràcter preventiu de l’atenció socioeducativa de la nostra disciplina.

Vam demanar explícitament l’eliminació de tot el redactat del terme “menor/menors”, per considerar-lo estigmatitzador, i substituir-lo per “infants”, “adolescents”, “nens i nenes”,

Es va ressaltar que no quedava clar quin era el model d’atenció que s’hi proposava ja que no acaba de desplegar-se quin en seria el funcionament.

Per acabar, i reconeixent la necessitat de treballar de manera plenament interdisciplinària per oferir la millor de les atencions a les persones, vam deixar clara la nostra intenció de fer una passa endavant per posar el nostre saber al servei d’una voluntat compartida.

 

Davant el control i la censura cap a la Comunitat Educativa, contradient l'educació com a Dret Humà Universal, el CGCEES pren posició amb el següent comunicat.

Des de l'Educació Social aprenem, entenem i reivindiquem que l'Educació és la clau per a la millora, la transformació i el benestar social. De la mateixa manera, entenem les Escoles com a espais de socialització, en els quals convivim totes les diversitats existents, espais compromesos amb l'ensenyament de valors socials fonamentals, que ens fan créixer, primer com a persones i després, com a societat crítica. Una societat actual, plural i complexa que fa, cada vegada més més necessari, el manteniment de l'Educació en valors per a la cohesió social.

Manifest complet (pdf)

 

 

El 24 de gener ha estat proclamat per l'ONU com a Dia Internacional de l'Educació.

 

La Mesa unitària del sector social s'ha reunit avui amb el cap del Govern i els consellers d'Economia i de Treball, Afers Socials i Famílies.

 

Informe definitiu sobre la situació professional i laboral als diferents centres i recursos del sistema de protecció a la infància i l’adolescència de Catalunya.

 

Oferim 5 beques per al VIII Congrés Estatal d’Educació Social.

 

Es presenta el programa del VIII Congrés Estatal d'Educació Social que se celebrarà a Aragó aquest any 2020.