Iniciem un procés participatiu per a la revisió profunda dels Estatuts del CEESC.
Continuem treballant per consolidar l'Escola de Formació
El CEESC iniciem una nova etapa amb el canvi de seu a la Fundació Carulla. Aquest trasllat no és simplement un desplaçament físic, sinó un pas estratègic cap a la modernització i la transformació del Col·legi.
Un trasllat en diferents fases
El procés de canvi de seu es durà a terme de manera progressiva. A partir de la setmana vinent, ja serem presents a la Fundació Carulla, els matins, de 9.30 a 14.00 h. Ens trobareu a la Fundació Carulla, al carrer dels Almogàvers, 214, al districte de Sant Martí de Barcelona.
Us animem a visitar-nos i conèixer de primera mà aquest nou espai de treball i trobada.
El trasllat es completarà més endavant, amb la previsió d’estar plenament consolidats a la nova seu després de Setmana Santa. Aquest enfocament per fases ens permetrà adaptar-nos millor al nou espai i assegurar una transició fluida i efectiva.
Una nova seu, una nova oportunitat
El canvi de seu representa molt més que una nova adreça. Instal·lar-nos a la Fundació Carulla ens obre nous reptes i oportunitats. És un espai per experimentar, per posar-nos a prova i explorar noves formes de fer i pensar, amb un enfocament renovat cap al futur.
Aquest trasllat suposa un primer pas fora de la nostra zona de confort, però tenim el convenciment que aquest procés ens farà créixer i ens permetrà seguir avançant conjuntament.
A més, aquest canvi és fruit d’un procés que no és nou. La compra de la seu actual al carrer Aragó va ser una inversió pensada de cara al futur. Al llarg dels darrers anys, en diferents moments s’ha treballat per visualitzar i buscar un nou espai que respongués més a les necessitats del Col·legi. L’actual Junta va identificar la transformació de les seus del CEESC com un element estratègic de la seva legislatura i, amb la decisió del trasllat acordada en l’Assemblea del passat 17 de desembre, s’avança en un recorregut que ha anat madurant amb el temps.
Així, aquest canvi forma part d’un camí de creixement col·lectiu que volem compartir amb totes les professionals de l’educació social. Us animem a formar part d’aquesta nova etapa, visitant-nos i participant en aquest procés de transformació.
Manifest de la Plataforma + Drets i + Justícia Social
El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) ha publicat aquest dimecres 29 de gener de 2025 l’Ordre EMT/8/2025, de 28 de gener, de modificació de l'Ordre EMT/242/2024, de 4 de desembre, per la qual es garanteix el servei essencial que presten els treballadors i treballadores de les empreses que apliquen el Conveni col·lectiu de Catalunya d'acció social amb infants, joves, famílies i d'altres en situació de risc.
La modificació recull que en el cas de:
“Centres d'acolliment, centres residencials d'acció educativa i centres de protecció a la infància i adolescència: el mateix servei que en un dia festiu, sempre que el personal sigui inferior al de un dia laborable, i en el cas que sigui el mateix nombre de persones treballadores, el 50% del servei”
L’ordre fa referència a la convocatòria de vaga feta pels sindicats UGT i CCOO el 31 de gener, arran de la dificultat per actualitzar el conveni col·lectiu que afecta serveis públics externalitzats que porten a educadores socials a la precarietat laboral.
D’aquesta manera, el Departament d’Empresa i Treball reconeix, per fi, el dret a la vaga de les educadores socials i d’altres perfils professionals que exerceixen en aquests dispositius i serveis.
Aquesta vulneració dels drets bàsics ha estat assenyalada pel CEESC en diverses ocasions en els darrers anys i s’havia traslladat en diferents interlocucions institucionals, com ara el Departament de Drets Socials o la Síndica de Greuges, entre altres. També en comunicats públics del CEESC i conjuntament amb altres agents i plataformes. A més de traslladar-ho a través de mitjans de comunicació, tant amb articles d’opinió com en entrevistes i reportatges.
El CEESC ens felicitem pel fet que el dret bàsic a la vaga hagi estat finalment reconegut i agraim la feina feta per altres organitzacions i plataformes per arribar a assolir aquesta fita i, especialment, que els sindicats convocants hagin vetllat perquè aquesta vegada fos possible.
En el marc del Dia Internacional de l’Educació, avui 24 de gener, i inspirant-nos en el lema de la UNESCO “IA i educació: preservar l’autonomia en un món automatitzat” ens preguntem: quin és el paper de l’educació social en un món cada vegada més digitalitzat?
La tecnologia pot ser una eina poderosa per a la inclusió i l’apoderament, però també pot agreujar les desigualtats existents. L’evolució tecnològica comporta molts avantatges, però també genera desafiaments que no podem ignorar. Un dels més importants és com garantir que tothom, independentment del seu context social o econòmic, tingui les mateixes oportunitats de creixement i desenvolupament personal. En aquest context, l’educació social esdevé una peça clau per assegurar la justícia social i la igualtat d’oportunitats, ja que treballa per connectar les persones, combatre les desigualtats i promoure una societat més equitativa.
No es tracta només de combatre la bretxa digital i dotar les persones de coneixements tecnològics, sinó d'oferir una visió crítica i ètica sobre el seu ús, assegurant que la tecnologia sigui un mitjà per al creixement personal i no un instrument que despersonalitzi o exclogui.
L’educació social treballa per garantir la dignitat de les persones, la seva participació activa en la societat i un entorn de cura per a elles. En un moment social que aposta per la individualitat i la (des)connexió, cal posar les relacions interpersonals en el centre que mirin cap al benestar individual i el bé comú.
Pel que fa a la Intel·ligència Artificial, no hem d’infravalorar totes les possibilitats que pot oferir en l’àmbit organitzatiu i educatiu, però també tenim clar que no pot substituir mai l’essència de l’educació social: la relació humana. L'educador o educadora social treballa per establir vincles reals amb les persones, entenent-les en la seva totalitat, més enllà de les dades o dels sistemes. Aquest vincle, basat en l’empatia, la confiança i el respecte, és fonamental per al procés educatiu i no pot ser replicat per cap tecnologia. Així, la tecnologia ha de ser vista com una eina complementària, que millori les condicions d'aprenentatge i les oportunitats per a les persones, però mai com un substitut de l'intercanvi humà que és essencial per al desenvolupament de la persona i la comunitat.
A més, aquests avenços tecnològics també obren la porta a noves formes d’interacció educativa. Per exemple, ens ofereix l’oportunitat de ser presents i interactuar amb adolescents i joves en espais com les xarxes socials, on passen bona part del seu temps. Aquests espais són punts de trobada clau on podem exercir l’educació social, establint vincles, fomentant una consciència crítica i acompanyant-los en el seu creixement personal. Ser-hi ens permet connectar-hi i donar resposta a les seves necessitats en un context que ja forma part del seu dia a dia.
Aquesta capacitat d'adaptar-nos als canvis i de fer presents els valors de l'educació social en qualsevol entorn, físic o digital, ens reafirma com a agents essencials en la societat actual. En aquest Dia Internacional de l’Educació, reivindiquem aquest paper fonamental, no només com a professionals, sinó com a agents de canvi. I fem una crida a tota la societat perquè treballem conjuntament per garantir que l’educació continuï sent un motor d’inclusió, equitat i transformació social en un futur cada vegada més digitalitzat.
#EssènciaEducacióSocial
Aquest dijous 16 de gener, el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) s'ha reunit amb la Consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, acompanyada de Laura Brunet, directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Susanna Tarapiella, directora general d'Educació Inclusiva i Mireia Bel Marzo, cap de l’Oficina de Relacions Institucionals del Departament. Aquesta trobada s'ha centrat en el futur de la presència de la figura de l’educador i l’educadora social als centres educatius i altres espais del sistema escolar català.
Durant la reunió, el CEESC ha posat en relleu la importància d’incorporar la mirada socioeducativa als centres educatius per abordar reptes com l'educació integral de l’alumnat, la convivència, la desigualtat, l’atenció a la diversitat, l’absentisme escolar i la relació de l’escola amb el seu entorn. S'ha reiterat l’oferiment del Col·legi com a agent col·laborador en el desenvolupament d’aquestes estratègies.
Un dels punts clau de la reunió ha estat la reivindicació de la continuïtat i l’ampliació de la presència d'educadores i educadors socials a les escoles de Catalunya. Actualment, aquesta figura és present a 85 centres com a part d’un programa que finalitza aquest curs. El CEESC ha destacat l’impacte positiu d’aquests professionals i ha sol·licitat que les seves places esdevinguin estructurals i s'estenguin de manera progressiva a tots els centres educatius. La Conselleria ha coincidit plenament en la valoració positiva del valor afegit de les educadores i els educadors socials i la seva confiança en què l'actual programa es prorrogui dos cursos més, fins a 2027.
També s’ha posat en valor la incorporació d’educadores i educadors socials als Serveis Educatius de Zona (SEZ) amb l’objectiu de reduir l’abandonament escolar prematur. Aquesta figura, que s’ha implementat de manera estructural en 52 SEZ, s’ha considerat essencial per al sistema educatiu. El CEESC ha preguntat per les perspectives d’ampliació a altres Serveis Educatius. En la conversa s'ha coincidit en la consideració que les educadores i els educadors socials, per perfil, haurien de formar part d'altres estructures i equips del Departament (la seva dependència actual és dels Centres de Recursos Pedagògics, però simplement per una qüestió formal). Tanmateix també s'ha coincidit en considerar que seria ideal que poguessin assumir les tasques encarregades als anomenats COCOBEs (la figura de Coordinador/a de Coeducació, Convivència i Benestar emocional).
Finalment, el Departament ha destacat el Decret d'Orientació Educativa que s'ha elaborat i que ara ha de seguir els passos per a la seva formalització. En la seva memòria econòmica, es preveu que, en un termini de set anys, la nostra figura s'implanti en tots els centres de secundària, tot i la seva complexitat.
Des del CEESC valorem molt positivament aquesta reunió, que consolida el diàleg amb el Departament d'Educació i reforça la nostra aposta per una educació inclusiva i de qualitat, on la dimensió socioeducativa sigui fonamental per a l'èxit educatiu i personal de l'alumnat.
La representació del CEESC a la reunió, que ha tingut lloc a la seu del Departament d'Educació, ha estat formada per Laura Aubeso, coordinadora- referent de la Junta del CEESC per al Col·lectiu d'Educació Social i Escola; Rafa Sánchez Rodríguez, membre del Col·lectiu d'Educació Social i Escola del CEESC i el director de l'equip tècnic, Xavi Campos.