Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES) s'ha adherit al manifest ¿Dónde están ellas?, una iniciativa del Parlament Europeu que constitueix un compromís institucional per augmentar la visibilitat de les dones en conferències i debats.

L'11 de març de 2019, la Presidenta del CGCEES, Lourdes Menacho, va signar el document d'adhseió.

Més informació.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aquesta setmana us hem proposat un petit joc a través de les xarxes socials, fent-vos preguntes sobre la situació laboral de les educadores socials. 

Hem basat aquest joc en algun dels apartats de la segona edició del l’Informe de l’Estat de l’Educació Social. Des de la primera edició de l’#InformeES han passat tres anys i això ens ha permès llegir i dibuixar una sèrie de tendències que ens ajuden a visualitzar la situació de la nostra professió i també la de les dones en l’educació social.

Si atenem a les dades de l’#InformeES 2017, el retrat del professional de l’educació social tipus és una dona, d’entre 26 i 35 anys, que treballa a la província de Barcelona, en l’àmbit dels serveis socials bàsics, a temps complet, amb un contracte indefinit i amb més de 3 anys de dedicació a la professió. 

D’aquest retrat tipus podríem despendre que en la nostra professió, la situació de les dones és prou bona, però, volem destacar 5 dades de l’#InformeES que expliquen les desigualtats de gènere en l’educació social:

 

1. FEMINITZACIÓ - La taxa de feminització en l’educació social és d’un 77,1%

La feminització de la professió ha crescut un 2,2% en relació amb la primera edició, el 2014. 

Segons els indicadors de les universitats catalanes al 2017, el 80,07% dels estudiants matriculats al grau d’educació social eren dones. 

 

2. SOSTRE DE VIDRE - Només el 3,01% de dones ocupa càrrecs de direcció i gerència

Veient el resultat anterior, podríem pensar que les dones són les que haurien d’ocupar més càrrecs de direcció i gerència. Però les dades de l’#InformeES2017 ens mostren una realitat diferent. 

En general pocs professionals de l’educació social ocupen càrrecs de direcció i gerència, però d’aquests només el 3,01% són dones, mentre que més del doble, un 7,52%, són homes. 

 

3. TIPUS DE CONTRACTE – Les dones presenten un menor percentatge de contractacions fixes. 

La tipologia de contracte més comuna entre professionals de l’educació social és l’indefinit o fix. D’aquests, el tenen el 54,79% dels homes enfront del 44,95% de les dones. Ens trobem amb una diferencia de 9,84% a favor dels homes. 

A més, els homes presenten un major percentatge de contractació fixa en l’administració pública (laborals, interins, eventuals o funcionaris de carrera), mentre que són les dones les que presenten majors percentatges en contractes temporals (d’obra i servei, de durada determinada o fins i tot de pràctiques).

 

4. JORNADES LABORALS - Les dones presenten un menor percentatge de jornades laborals completes.

El grau d’estabilitat és també favorable als homes ja que, tot i que la majoria de les educadores socials -un 63,49% del total- tenen una jornada laboral completa, en el cas dels homes, la contractació a jornada completa puja a un 80,93%.

 

5. BRETXA SALARIAL – Les dones cobren un 18,64% menys que els homes

L’educadora social cobra 4.668,03€ menys de mitjana que l’educador social. La mitjana salaria dels educadors socials segons l’#InformeES2017 és de 25.047,26€, mentre que la mitjana salarial de les educadores socials és de 20.379,23€. La bretxa salarial homes/dones es de -18,64%.

Si mirem les dades dels càrrecs de direcció veiem que la bretxa salaria és del -29,02%. En aquest cas, segon l’#InformeES2017, els educadors socials cobren una mitjana de 37.760,62€ mentre que l’educadora social cobra de mitjana 29.268,22€. 

 

En resum, les dades de l’#InformeES 2017 ens demostren que també en l’educació social, una professió en la que predominen les dones, hi ha desigualtats econòmiques i laborals en relació amb els homes.

I amb el joc que hem anat fent a les xarxes durant aquesta setmana, hem visualitzat que, majoritàriament ja som conscients d’aquestes desigualtats. 

Per tot, afirmem que ens queda una llarga lluita contra la discriminació de les dones, en tots els àmbits de la societat, però també en la nostra professió. 

 

Des del CEESC donem el nostre suport a la convocatòria de vaga general, secundant-la i sumant-nos a moviments feministes i entitats socials, i també animem a acudir a les mobilitzacions previstes per aquest dia.

 

 

La Comissió de Dones de la Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya farem públic avui el Decàleg per l'Equitat de Gènere en l'àmbit dels Col·legis Professionals de Catalunya que reclama "un tracte equitatiu entre dones i homes en el món professional per eliminar qualsevol discriminació de gènere en sintonia amb altres associacions i moviments feministes". 

Per tal d'assolir aquest objectiu, presentem el Decàleg com "la mínima expressió acceptable en la gestió i orientació del món professional" i treballarà perquè els Col·legis s'hi adhereixin i el desenvolupin dins de la seva agenda a través de propostes concretes i operatives.

La declaració es presentarà aquesta tarda a l’acte “Dones col·legiades en acció”.

La Comissió de Dones i Igualtat de La Intercol·legial, formada per 43 dones, entenem el document com un full de ruta obert, viu i en construcció per valorar i defensar "l'inestimable aportació de les dones", de manera que esdevingui "motor d'evolució cap a una societat més justa i equitativa". El Decàleg fa referència a aspectes com l'equitat en l'organització, el món laboral, la formació i l'educació; la corresponsabilitat familiar; la no discriminació per raó de gènere; la visibilitat col·legial i professional de les dones; la comunicació; l'actuació davant la violència de gènere; i el compromís professional amb perspectiva de gènere. Inclou un Annex Normatiu elaborat per la Comissió de Dones del Consell de l'Advocacia amb una desena de referències d'àmbit català, estatal i internacional que donen fonament legal a les reivindicacions feministes. 

En l'elaboració de la declaració hi han participat dones de 28 Col·legis diferents*, incloent-hi administradores de finques, advocades, agents comercials, ambientòlogues, arquitectes i arquitectes tècniques, artistes, comunicadores, educadores socials, enginyeres de diferents especialitats, farmacèutiques, filòlogues, fisioterapeutes, graduades socials, infermeres, metgesses, professores, restauradores i treballadores socials. Després de dos anys impulsant diverses iniciatives en clau de gènere dins dels Col·legis Professionals, ara fa un any es va constituir la Comissió de Dones i Igualtat de la Intercol·legial per impulsar canvis dins dels Col·legis i representar-los en altres plataformes i mobilitzacions per l'equitat entre dones i homes. A la Comissió hi són representades un ampli ventall de professions, tant feminitzades com masculinitzades, i la seva transversalitat serà clau a l'hora d'assolir el compromís del centenar de Col·legis que componen La Intercol·legial.

Segons dades del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, la bretxa salarial entre dones i homes és del 23,4%, la qual cosa significa que les dones cobren de mitjana 6.000 euros menys que els homes (27.572 euros/any els homes vs 21.110 euros/any les dones). A més, la taxa d'ocupació és un 8% inferior en les dones, la taxa d'atur un 2% superior i la taxa de parcialitat en el treball (involuntària en un 60% dels casos) triplica la dels homes. L'Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona, per la seva banda, concloïa al darrer informe de l'Indicador d'Igualtat de Gènere a Catalunya que "les dones han continuat amb un nivell de formació superior, però això no s'ha traduït en la mateixa mesura en una igualtat en el mercat laboral". 

Podeu comparar aquestes dades amb les de l'educació social. Consulteu "Les 5 dades que expliquen la desigualtat de gènere en l’educació social" segons l’#InformeES del 2017

 

 * Formen part de la Comissió de Dones i Igualtat de La Intercol·legial: Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona- Lleida | Col·legi d'Agents Comercials de Barcelona | Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya | Col·legi d'Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d'Edificació de Barcelona | Col·legi d'Arquitectes de Catalunya | Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya | Col·legi de Doctors i Llicenciats en Belles Arts i Professors de Dibuix de Catalunya | Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya | Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona | Col·legi d'Enginyers Tècnics Agrícoles i Forestals de Catalunya | Col·legi d'Enginyers Tècnics d'Obres Públiques de Catalunya | Col·legi de Farmacèutics de Barcelona | Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya | Col·legi de Graduats Socials de Barcelona | Col·legi de Logopedes de Catalunya | Col·legi de Pedagogs de Catalunya | Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs de Catalunya | Col·legi de Professionals de l'Esport de Catalunya | Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya | Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya | Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya | Col·legi Oficial d'Infermeres i infermers de Barcelona | Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya | Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya | Consell de Col·legis d'Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d'Edificació de Catalunya | Consell de Col·legis de Metges de Catalunya | Iltre. Col·legi de l'Advocacia de Barcelona

 

 

Com a col·legi membre del CGCEES, ens fem nostre el seu comunicat amb motiu del Dia Internacional de la Dona.

Perquè, tal i com diu el mateix comunicat, veiem necessari seguir lluitant “enfront de les forces patriarcals més reaccionàries que s'activen amb la intenció de mantenir l’statu quo en les relacions de poder entre els gèneres".

També manifestem que “l'educació social té un paper clau en els canvis, ja que treballem per a un desenvolupament integral de les persones, lliures de perjudicis i d'estereotips llastats del passat”.

Des del CEESC donem el nostre suport a la convocatòria de vaga general, secundant-la i sumant-nos a moviments feministes i entitats socials, i també animem a acudir a les mobilitzacions previstes per aquest dia.

A més a més, el CGCEES ha creat l’etiqueta #EdusoESFeminismo per visibilitzar a les xarxes socials, especialment a twitter, les aportacions de l'Educació Social a la lluita feminista.

 

COMUNICAT DEL CGCEES

El 8 de marzo de 2018 se llevó a cabo la primera huelga feminista internacional poniendo el foco de atención sobre los trabajos productivos y reproductivos que las mujeres desarrollamos. Desde Brasil, Argentina, Estados Unidos o Turquía, pasando por nuestro país, las mujeres marchamos juntas para defender nuestros derechos.

Nuestras demandas siguen presentes y vigentes, de ahí la necesidad de luchar frente a las fuerzas patriarcales más reaccionarias que se activan con la intención de mantener el statu quo en las relaciones de poder entre los géneros. Estamos preparadas, al igual que en 2018, para llenar las plazas de pueblos y ciudades con nuestros cuerpos y nuestras voces, todas juntas, siempre.

Todas estamos llamadas a la huelga el 8 de marzo para romper los privilegios que derivan de una sociedad patriarcal, capitalista, racista y heteronormativa. Formamos parte de un movimiento interseccional marcado por las desigualdades y precariedades de diversas formas, pero con un único objetivo, que sigamos siendo, como advertía Simone de Beauvoir, el segundo sexo. ¡La huelga es de y para todas, incluidas las que ese día no puedan estar!

Desde el Consejo General de Colegios Oficiales de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES), ante este escenario, MANIFESTAMOS:

1. Que las mujeres somos libres en el uso de nuestros derechos, conociéndolos y practicándolos en igualdad de condiciones y desde una visión del mundo más solidaria, ecológica y económica.

2. Que la Educación Social tiene un papel clave en los cambios, ya que trabajamos para un desarrollo integral de las personas, libres de perjuicios y de estereotipos lastrados del pasado.

3. Que trabajaremos, desde la perspectiva de género, en todos los nuestros ámbitos de actuación, ya que es la vía para concienciarnos del problema, comprobar la gravedad del mismo, y actuar en consecuencia.

4. Que somos NOSOTRAS quienes DEBEMOS construir modelos de poder, donde las actitudes que prevalezcan sean la cooperación y la solidaridad, sin necesidad de agotarnos en el intento, por vivir escenas agresivas y competitivas, valorando los aspectos cotidianos del cuidado.

5. Que exigimos el cumplimiento y aplicación de las medidas de igualdad efectiva por parte de los organismos públicos, sirviendo a su vez de ejemplo a la ciudadanía.

6. Que rechazamos las reformas y las políticas sociales, económicas y laborales que suponen un retroceso en nuestras conquistas y en nuestros derechos (recortes y privatización de servicios públicos como la educación, los servicios sociales y la sanidad), vengan de donde vengan y sean del tipo que sean, y defenderemos nuestra integridad y el derecho a un trabajo digno por encima de todo.

7. Que expresamos nuestro apoyo a la convocatoria de huelga general de las mujeres y nos sumamos a aquellos movimientos feministas y de entidades sociales, secundando y acudiendo a las movilizaciones previstas por todo el Estado e invitamos a sumarse a todas las mujeres.

El 8 de marzo de 2019 volveremos a hacer historia. Pararemos los trabajos de cuidados y domésticos, el consumo, nuestros empleos y los estudios: ¡pararemos el mundo! Porque si nosotras paramos, la vida para. Sin nosotras el mundo no produce ni se reproduce.

¡Nos vemos en las plazas!

#EdusoESFeminismo

Febrero de 2019

 

El proper divendres, 22 de març celebrem l'Assemblea Ordinària del CEESC a la seu social del col·legi a Barcelona.

 

Dues propostes per a la setmana del dia 8 de març.

 

Reivindiquem la incorporació de l’educador/a social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb les professionals del centre.

 

Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya reivindiquem la incorporació de les educadores i els educadors social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb les professionals del centre.

Avui fem públic el manifest “La figura de l’educadora i l’educador social als centres escolars”, i us demanem que el signeu i el feu circular. Volem aconseguir el màxim d’adhesions per fer d’aquesta demanda una realitat el més aviat possible.  

El manifest, que es presentarà a la Jornada que prepa el Col·lectiu professional d'Educació Social i Escola del CEESC el dissabte 11 de maig, està acompanyat del "Decàleg de funcions de l’educadora i l’educador social als centres educatius". Els educadors i educadores socials poden aportar una mirada socioeducativa al centre educatiu i dur a terme funcions de suport, acompanyament i recolzament envers el centre, l’alumnat, el professorat, les famílies i la comunitat.

Recordem que la figura de l’educador/a social ja està regulada dins dels centres educatius a les comunitats d’Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa i que la mesura ja es va proposar en el darrer Ple del Parlament de Catalunya de desembre de 2018. 

DEMANEM a les administracions pertinents que S’INCLOGUI LA FIGURA DE L’EDUCADOR/A SOCIAL en els centres educatius de primària i secundària com a agent educatiu amb el reconeixement de funcions i responsabilitats a exercir.

>> Llegeix el manifest

Signa el manifest com a entitat  //  Signa el manifest a nivell individual.