Comunicat del CEESC davant els greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració
Davant la gravetat dels fets que s'han conegut aquests dies relacionats amb l’explotació i la violència sexual exercida contra una menor d’edat sota la guarda de la DGAIA en un centre de protecció, des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya volem expressar amb fermesa la nostra indignació, el nostre suport a les víctimes, i el nostre compromís amb la defensa dels drets de la infància i l’adolescència i amb la qualitat de la intervenció socioeducativa.
Valorem positivament que la Conselleria de Drets Socials i Inclusió hagi anunciat una compareixença parlamentària i l'obertura d'un expedient informatiu per revisar l’actuació dels serveis de protecció. Però cal dir-ho amb claredat: aquest cas no és una excepció. Fa massa temps que des de diversos espais professionals s'alerta de deficiències estructurals en el sistema de protecció a la infància i d'una manca de recursos i reconeixement als equips professionals que hi treballen.
Cal reconèixer la tasca de les educadores i els educadors socials que van saber detectar indicis d’abús i van activar els protocols pertinents. Com a Col·legi, volem recordar que l’exercici professional es regeix per un codi deontològic que protegeix la confidencialitat i la intimitat de les persones ateses.
Volem també expressar la nostra preocupació per com s’està traslladant aquest cas a l’opinió pública. El relat mediàtic no pot col·locar de nou la víctima en el focus, sinó que ha d’assenyalar amb claredat la responsabilitat dels agressors. Informar de la situació de la nena pot contribuir, si no es fa amb cura, a una revictimització injusta, desviant el centre de la qüestió: la violència exercida per part d’un adult i la responsabilitat del sistema a l’hora de prevenir-la i actuar-hi amb contundència.
El cas que ha sortit a la llum posa en evidència, una vegada més, que necessitem un canvi profund en les polítiques d’infància i adolescència, tal com ha assenyalat el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya en diverses ocasions des de fa anys. Cal passar d’un enfocament de protecció reactiva a una mirada comunitària, de treball preventiu i centrada en els drets. Cal garantir una presència estructural de les educadores i els educadors socials en espais clau on es construeixen vincles i es detecten a temps les vulnerabilitats: serveis socials, serveis d’intervenció socioeducativa, centres educatius, projectes de lleure educatiu, activitats esportives o espais de participació infantil i juvenil, entre d’altres. Sense oblidar els serveis especialitzats, com ara el model Barnahus, on en els equips professionals dels quals, la Generalitat de Catalunya ha obviat la tasca essencial de les educadores i els educadors socials.
Aquest treball de prevenció no pot dependre només de la bona voluntat dels i les professionals. Calen més recursos econòmics, ampliació de ràtios i estabilitat en els equips tècnics (així com la substitució immediata del personal de baixa), protocols clars i una aposta política clara i real per la cura dels infants i adolescents, i també per la cura dels treballadors i treballadores que en tenen la responsabilitat.
És imprescindible que es reforcin els mecanismes de supervisió, avaluació i transparència. No podem continuar funcionant a base d’urgències. Cal revisar i repensar el model, amb la participació de tots els agents implicats i escoltant la veu dels propis infants i adolescents.
Des del CEESC, com a corporació professional i com a veu col·lectiva d’una professió que treballa diàriament al costat de les persones, exigim que es garanteixin els drets de la infància i l’adolescència, que es dignifiqui la nostra tasca i que es posi la infància realment al centre de les polítiques públiques. Continuarem treballant perquè així sigui i sempre amb la mà estesa per treballar-ho conjuntament amb la DGAIA i amb qualsevol altre organisme públic responsable.
Barcelona, 14 de maig de 2025
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)