El passat 3 d’abril va tenir lloc la presentació de la Intercol·legial de Professionals Joves, un espai que reuneix als representants joves de les corporacions professionals membres de l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya, conformada per més de 100 col·legis i consells de col·legis professionals de Catalunya. La Intercol·legial de Professionals Joves té com a objectiu principal promoure la visibilitat i participació dels joves professionals en la societat actual.
La representant del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials és la Laura Balcells, educadora social col·legiada i secretària de la Junta delegada del Camp de Tarragona. Amb la seva participació en aquesta iniciativa, la Laura vol “aprofitar una oportunitat per fer créixer la nostra professió amb una mirada posada en els i les joves, present i futur de l'educació social”. Per ella, participar en un espai com aquest “permet aprendre conjuntament d'altres professions que poden trobar-se en problemàtiques, necessitats i demandes similars. Apropar el col·legi professional als joves per construir i vetllar per l'educació social és un aspecte rellevant”. A més a més, “treballar conjuntament d'una manera organitzada ens permetrà donar més visibilitat al Col·legi i a l'educació social i, a més, amb la meva participació espero que s'afavoreixi que joves agafin el compromís ètic i participin d'aquests espais com la Intercol·legial Jove entre altres existents, com els grups de treball del CEESC.”
Entre els objectius destacats de la Intercol·legial de Professionals Joves es troben la visibilització i promoció dels joves professionals, el foment del debat de les idees i l'establiment de ponts de col·laboració entre diferents sectors professionals.
A més, un dels reptes que identifica la Laura és “la implicació i participació dels i les joves en espais dels col·legis professionals; per aquest motiu, un objectiu transversal, de gairebé la majoria de col·legis professionals, serà el d'apropar i donar a conèixer els col·legis i, a més, fer pedagogia sobre la importància de construir i treballar per la professió. És tractar de fer-nos visibles com a joves i prendre part en allò de què també formem part”.
Crònica de l'acte de presentació de la Intercol·legial Jove a la web de l'ICAB.
Fotografia: ICAB. La Laura Balcells és la tercera començant per l'esquerra de la fila superior.
El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) i la Direcció General d'Alumnat del Departament d'Educació han convingut en la necessitat de comptar amb educadores i educadors socials a totes les comarques per posar l'alumnat al centre de les pràctiques educatives en la reunió que han celebrat aquest dimarts. Les dues parts han abordat les dades d'abandonament escolar prematur que situa Catalunya, amb un 14% el 2023, lluny dels objectius de la Unió Europea.
Actualment, el Departament d'Educació només compta amb educadores i educadors socials en 85 escoles d'arreu de Catalunya com a part d'un programa que s'acabarà el curs vinent.
La directora general de l'Alumnat, Anna Chillida, la subdirectora general de l'àrea, Roser Cervera, i la comitiva del CEESC han coincidit que, a banda d'estendre la figura a tots els centres també fa falta un desplegament territorial d'aquest perfil professional a totes les comarques per tal de fer un treball en xarxa i coordinat entre diferents perfils professionals i agents.
La representació del CEESC a la reunió, que ha tingut lloc a la seu del Departament d'Educació, ha estat formada pel seu vicepresident, Albert Font-Tarrés; el director de l'equip tècnic, Xavi Campos, i Rosa Guitart, professora universitària i membre del Col·lectiu d'Educació Social i Escola del CEESC.
Visita la nova web del 5CSSEB
Puc desgravar la quota col·legial?
El passat divendres 19 de març es va celebrar l’Assemblea Ordinària del CEESC, en format virtual.
Aquest 2023 ha sigut el primer any complet de gestió de l’actual Junta de Govern, que aquest mes de març ha complert el seu segon any de mandat. En aquesta Assemblea s’hi van presentar la Memòria d’activitats i el Balanç i el compte de resultats de 2023, que es van aprovar per unanimitat.
Durant el 2023 s’ha iniciat un procés de revisió i reestructuració del funcionament del CEESC, buscant clarificar el funcionament, els rols i les funcions dels òrgans de govern i de l’equip tècnic, així com la relació de la Junta de Govern amb l’equip de treball i altres col·laboradors. Així, s’han distribuït encàrrecs a través de 3 grans eixos principals: Consolidació de la professió, Acompanyament, assessorament i cura (individual) i Coneixement i discurs. I aquests estan acompanyats de 7 eixos transversals: Vincles, Secretaria, Economia, Comunicació, Territoris, Llengua i Informàtica que permeten repartir esforços i equilibrar la dedicació de les persones amb responsabilitats polítiques.
En paral·lel a la posada en marxa d’aquest canvi de model organitzatiu, el CEESC ha dut a terme un procés d’anàlisi institucional. Un procés per reforçar el Col·legi, fonamentant-lo en la solidesa i reconeixement que té actualment la institució, però obrint els camins decidits en el Pla de Mandat a mig termini. Es vol afrontar una transició organitzativa que actualitzi la corporació per posar en valor la professió que representa. Aquesta anàlisi institucional es tancarà durant aquests primers mesos del 2024.
Durant l’Assemblea, Marta Fité ha repassat la feina feta durant el 2023, tot resseguint la Memòria. Un any en què s’ha fet molta feina, però s’ha remarcat que encara en queda molta per fer. S’ha agraït a totes les i els professionals que estan implicats al CEESC, puntualitzant que els reptes aconseguits són en gran part gràcies al seu esforç i imaginant tot el que es podria arribar a aconseguir si fóssim més.
L’Olga Giner, tresorera de la Junta de Govern, ha estat l’encarregada de presentar el Balanç i el Compte de resultats de 2023, que mostra que l’economia del CEESC és una economia sanejada.
Després d’aquesta primera part, a l’Assemblea s’han presentat dos punts d’informació. D’una banda es parla del 5è Congrés de Serveis Socials Bàsics i Especialitzats. El Congrés és un referent per als professionals d’àmbit local de Catalunya i és, també, un espai de formació permanent per a les figures professionals que configuren els equips de Serveis Socials Bàsics i Especialitzats: professionals de la pedagogia, del treball social, de la psicologia i de l’educació social. En aquesta edició, la secretaria tècnica recau en el CEESC. L’Ònia Navarro, que és qui encapçala aquesta secretaria tècnica, va presentar-nos el Congrés, que tindrà lloc els propers 27 i 28 de maig amb activitats de matí i tarda, sota el lema: “NAVEGAR (avançant) en els marges de la intervenció social”. La seu principal del Congrés serà el Teatre Lliure de Montjuïc, tot i que hi haurà sessions que es duran a terme a diferents espais del Districte Sants-Montjuïc. La nova web i imatge del Congrés es van presentar el passat 26 de març, dia en què també es van obrir les inscripcions.
Per altra banda, s’ha parlat del canvi de seu. El president de la Junta de Govern, Marc Queralt, explica que s’ha creat un eix de treball per parlar de les seus, en relació amb una de les 5 línies estratègiques definides en el Pla de mandat: “Promourem la transformació de les seus del CEESC, establint les aliances necessàries, i fent-les més obertes, participatives i properes”. S’ha desplegat amb 5 accions, que queden detallades al Pla de treball i que s’han començat a abordar. S’informa que si s’acaba produint algun canvi de seu, caldrà convocar una assemblea extraordinària.
En el torn de precs i preguntes es plantegen dos temes. Primerament sobre com s’està treballant per tal que educadores i educadors socials puguin fer supervisió i si s’impulsa d’alguna manera des del CEESC.
Des del CEESC es va crear una Borsa de supervisors i supervisores del per poder contactar-hi en cas de tenir alguna demanda de la teva especialització i, a més, per poder reconèixer que hi ha professionals de l’educació socials supervisors. Actualment aquesta borsa compta amb 29 persones.
En segon lloc es parla del moviment que alguns col·lectius professionals estan fent per reclamar ser considerats funcionaris del grup A1, en comptes del grup A2.
Com a Col·legi estem a favor d’aquesta petició de reconeixement professional. De moment hem fet una consulta al Servei d’assessorament jurídic, és un tema que caldrà treballar a nivell estatal a través del CGCEES. Per ara podeu trobar més informació sobre aquest tema a l’apartat de Preguntes freqüents de la nostra pàgina web: “Com es divideixen els grups de classificació professionals a la Funció Pública?” i “Amb la diplomatura o el grau en Educació Social podem ser funcionaris del grup A1?”
El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) vol traslladar el condol als familiars, amistats i companyes i companys de la cuinera assassinada al centre penitenciari Mas d’Enric de Tarragona i el nostre suport a totes les professionals que presten servei als centres penitenciaris. El dolor per aquest tràgic esdeveniment ha generat una crisi penitenciària amb un impacte directe cap a tot el sistema.
La situació extrema que s’està vivint ha obert un debat públic sobre el model penitenciari català. Ha aflorat la necessitat d’abordar les condicions estructurals que contribueixen a la violència i a la inseguretat dins dels centres penitenciaris. Està clar que cal revisar procediments i actuacions, perquè fets com el del passat 13 de març no es poden repetir. Cal afrontar l’augment de les agressions a través d’una intervenció que permeti no només un major control, sinó una adaptació del sistema als nous perfils de les persones internes i a l’augment de trastorns en salut mental, així com una intervenció basada en processos d’acompanyament i transformació. El treball a presons no s’entén si no és des del vincle i des d’una relació de seguretat entre professionals i persones internes. Cal que l’Administració proporcioni les eines i els recursos necessaris, tant educatius com de personal, per tal que aquesta relació de seguretat sigui real i possible.
Quan Catalunya va assumir les competències en matèria penitenciària va apostar per passar d’un model de tancament i aïllament social a un model de base educativa que impulsés polítiques socials de canvi, així com el tractament i la rehabilitació, potenciant espais de transformació personal, afavorint processos de desistiment i millorant la incorporació de les persones internes a la comunitat. Entenem que aquest ha de seguir sent l’horitzó. La incorporació d’educadores i educadors socials fa més de quatre dècades va anar lligada a aquest replantejament de l’execució penal. Cal posar en valor la seva feina perquè els centres esdevinguin espais i comunitats educatives per generar noves oportunitats, que impulsin la reinserció de les persones internes a través del treball individual i de l’accés a la comunitat.
El sistema penitenciari català està avalat pels estudis de reincidència, que apunten que 8 de cada 10 excarcerats no ha tornat a ingressar al sistema penitenciari. Gran part d’aquest èxit és gràcies a la feina d’educadores i d’educadors socials que treballen directament amb la persona i potencien el treball comunitari amb tots els agents de l’entorn.
Demanem al Departament de Justícia que aposti encara més pel tractament, i que incorpori més professionals de l’educació social per tal de fomentar la promoció cultural i social, alhora que impulsi una revisió dels rols dels diferents professionals adequats a les necessitats actuals.
Catalunya ha apostat per un sistema penitenciari educatiu, de tractament i lligat a la comunitat, amb resultats més que positius. Hem d’impulsar, encara més, polítiques de canvi social en aquest àmbit. Les educadores i els educadors socials són, i han de ser, un pilar estratègic i fonamental en aquest procés.
El passat 19 de març en el marc de la I Convenció del Fòrum Social Metropolità es va presentar el manifest ‘Desplegar el model de col·laboració entre ajuntaments i entitats socials de la regió metropolitana. Per una acció social transformadora”.
El CEESC, com a membre del Fòrums Social Metropolità, és una de les entitats signants del document que expressa la voluntat de treballar d’acord a un model compartit de col·laboració basat en la participació de les entitats socials en la definició d’aquelles polítiques socials que les involucrin; en la contractació, en condicions justes, de serveis d’acció social que generin un impacte positiu mesurable en el benestar de la població, garantint unes condicions laborals dignes i de qualitat als treballadors i treballadores, i en la generació d’espais des d’on treballar la gestió compartida dels serveis entre l’ajuntament i les entitats socials.
Cursos subvencionats per a les persones col·legiades i amigues del CEESC.