Logo
  • El CEESC
    • Qui som
    • Treballem per
    • Per a què serveix el CEESC?
    • Òrgans de govern
      • Assemblea
      • Junta de govern
      • Juntes delegades
        • Junta delegada del Camp de Tarragona
        • Junta delegada de Girona
        • Junta delegada de Lleida
        • Junta delegada de Terres de l'Ebre
    • Equip de treball
    • Pla de treball 2025
    • Ètica i Educació Social
    • Normativa
    • Documents professionals de referència
    • Portal de transparència i bon govern
    • Relacions institucionals
    • Proveïdors ètics
  • Home
  • Col·legia't
    • Com col·legiar-se
    • Quotes
    • Amics i Amigues del CEESC
    • Altres tràmits i gestions
    • Habilitació
  • Xarxa professional
  • Actualitat
    • Notícies
  • Defensa
    • Incidència politicotècnica
    • Observatori de la realitat sociolaboral de l'ES
    • Manifest pels Consells de Participació
    • Posicionaments i comunicats
  • Formació
    • Accions formatives del CEESC
    • Càpsules d'Educació Social
    • Formació a mida
    • Bonificacions amb FUNDAE
    • Descomptes en formació
  • Projectes
    • Projectes propis
    • Projectes compartits
    • Projectes passats
    • Projectes recollits
  • Serveis
    • Desenvolupament professional
      • Borsa de treball
      • NIU - Suport a l'emprenedoria
      • Servei d'Acompanyament i Orientació en Processos d’Oposició
      • Vols formar part de la borsa d’expertes i experts del CEESC?
      • Vols ser mediador/a?
      • Vols ser pèrit judicial?
      • Programa Projecta't
      • Plataforma de cerca d'ajuts
      • Acreditació de competències
    • Assessorament i suport professional
      • Assessorament professional personalitzat
      • Assessorament jurídic
      • Assegurança de Responsabilitat Civil
      • Servei d’Orientació en la resolució de conflictes i de Mediació en les Organitzacions (SOMO)
    • Serveis de professionals a professionals
    • Descomptes i acords comercials
  • Universitats
  • Publicacions
    • Quaderns d'Educació Social
    • Full Informatiu
    • Butlletí digital
    • Blog
    • Informes de la professió
    • Coneixement i discurs professional
    • Altres publicacions
    • Normativa i acords d'interès
  • FAQ
  • Agenda
    • Activitats del CEESC
    • Activitats d'altres entitats
  • Contacte
  1. Inici
  2. Actualitat
  3. Notícies

El CEESC es reuneix amb l’Aliança Educació 360 per avançar en l’equitat educativa

El passat 10 d’abril, el CEESC es va reunir amb Maria Truñó, directora de l’Aliança Educació 360, en una trobada que s’emmarca en la voluntat compartida de reconceptualitzar l’educació des d’una mirada integral i connectada amb els diversos espais i temps educatius.

El motiu principal de la reunió va ser el manifest “A l’estiu ens hi juguem molt”, una iniciativa conjunta de la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat) i l’Aliança Educació 360, que es va presentar públicament el divendres passat, 16 de maig. El CEESC s’hi ha adherit, reafirmant així el seu compromís amb una educació inclusiva, equitativa i de qualitat al llarg de tot l’any, també durant el temps de lleure estival.

Durant la trobada, des de l’Aliança es va expressar la voluntat de donar continuïtat a aquesta línia de treball a través de la creació d’un espai de reflexió i acció compartida. En aquest marc, es va proposar al CEESC participar en un grup de treball específic centrat en l’acompanyament a les famílies, des de la perspectiva de la prescripció social. El CEESC valora positivament la proposta.

També es va abordar la presència de les educadores i educadors socials als centres educatius i altres espais del sistema escolar català. Es va posar de relleu la importància d’incorporar aquesta figura professional a tots els centres com a eina clau per abordar reptes com l’educació integral de l’alumnat, la convivència, les desigualtats, l’atenció a la diversitat, l’absentisme i la relació escola-entorn.

De la conversa en va sorgir la visió compartida de la necessitat d’una estratègia de país que garanteixi la continuïtat dels professionals que actualment treballen als centres escolars, més enllà de l’actual pròrroga dels contractes. Actualment, la figura de l’educadora i l’educador social és present en 85 centres educatius a través d’un programa que finalitza aquest curs. El CEESC ha destacat l’impacte positiu d’aquesta tasca i ha defensat que aquestes places esdevinguin estructurals i s’estenguin progressivament a tot el sistema educatiu. Des de la Conselleria s’ha compartit aquesta valoració i s’ha expressat la confiança que el programa es pugui prorrogar dos cursos més, fins al 2027. No hem d’oblidar que durant aquest curs es van incorporar al Departament d'Educació 52 nous educadors i educadores socials, concretament als Centres de Recursos Pedagògics (CRP) amb l’objectiu de reduir l’abandonament escolar prematur.

El CEESC també vam exposar altres línies estratègiques en què treballem actualment, com ara la reivindicació del rol de les educadores i educadors socials dins del sistema sanitari o la necessitat de diferenciar clarament entre els perfils professionals de l’educació social i la integració social.

Ambdues parts vam acordar mantenir la col·laboració i compartir la documentació recent elaborada pel CEESC en aquestes línies de treball.

Aquesta trobada reforça el posicionament del CEESC com a agent actiu i compromès en la transformació educativa del país, des d’una mirada comunitària, integral i centrada en els drets dels infants i adolescents.

Detalls
Publicat el 22 Mai 2025

Aportacions del CEESC al projecte de llei de l’Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària

Compareixença del CEESC.

Detalls
Publicat el 22 Mai 2025

MANIFEST: 'A l'estiu ens hi juguem molt'

'A l'estiu ens hi juguem molt'
Manifest per unes vacances educatives, saludables, inclusives i comunitàries

Entitats, federacions i col·legis professionals dels àmbits de la salut, esportiu, cultural, social, educatiu i d’infància i joventut reivindiquem conjuntament que es garanteixi el dret al lleure educatiu a l’estiu amb el manifest 'A l’estiu ens hi juguem molt', en què reclamem que es posi fi a les desigualtats d’accés i que es garanteixin oportunitats educatives i de benestar per a tots els infants i adolescents, especialment aquells en situació de pobresa o exclusió social.

El Manifest planteja prioritats com universalitzar el lleure d’estiu com a mesura contra la pobresa infantil, amb un finançament estable, un sistema de beques que asseguri un accés inclusiu i eines per l’ús del català i la promoció de l’hàbit lector. S'hi demanen garanties per assegurar, com a mínim, dues setmanes d’activitats amb valor educatiu. 

>>Llegiu o descarregueu el Manifest 'A l'estiu ens hi juguem molt'

 

El manifest, impulsat per la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat) de la Taula del Tercer Sector Social i l’Aliança Educació 360, es va presentar el 16 de maig de 2025 amb el suport de més de 40 importants federacions, col·legis professionals, entre els quals el CEESC, i entitats de salut, esportiu, cultural, social, educatiu i d’infància i joventut. 

Detalls
Publicat el 16 Mai 2025

Comunicat del CEESC davant els greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

Comunicat del CEESC davant els greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

Davant la gravetat dels fets que s'han conegut aquests dies relacionats amb l’explotació i la violència sexual exercida contra una menor d’edat sota la guarda de la DGAIA en un centre de protecció, des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya volem expressar amb fermesa la nostra indignació, el nostre suport a les víctimes, i el nostre compromís amb la defensa dels drets de la infància i l’adolescència i amb la qualitat de la intervenció socioeducativa.

Valorem positivament que la Conselleria de Drets Socials i Inclusió hagi anunciat una compareixença parlamentària i l'obertura d'un expedient informatiu per revisar l’actuació dels serveis de protecció. Però cal dir-ho amb claredat: aquest cas no és una excepció. Fa massa temps que des de diversos espais professionals s'alerta de deficiències estructurals en el sistema de protecció a la infància i d'una manca de recursos i reconeixement als equips professionals que hi treballen.

Cal reconèixer la tasca de les educadores i els educadors socials que van saber detectar indicis d’abús i van activar els protocols pertinents. Com a Col·legi, volem recordar que l’exercici professional es regeix per un codi deontològic que protegeix la confidencialitat i la intimitat de les persones ateses. 

Volem també expressar la nostra preocupació per com s’està traslladant aquest cas a l’opinió pública. El relat mediàtic no pot col·locar de nou la víctima en el focus, sinó que ha d’assenyalar amb claredat la responsabilitat dels agressors. Informar de la situació de la nena pot contribuir, si no es fa amb cura, a una revictimització injusta, desviant el centre de la qüestió: la violència exercida per part d’un adult i la responsabilitat del sistema a l’hora de prevenir-la i actuar-hi amb contundència.

El cas que ha sortit a la llum posa en evidència, una vegada més, que necessitem un canvi profund en les polítiques d’infància i adolescència, tal com ha assenyalat el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya en diverses ocasions des de fa anys. Cal passar d’un enfocament de protecció reactiva a una mirada comunitària, de treball preventiu i centrada en els drets. Cal garantir una presència estructural de les educadores i els educadors socials en espais clau on es construeixen vincles i es detecten a temps les vulnerabilitats: serveis socials, serveis d’intervenció socioeducativa, centres educatius, projectes de lleure educatiu, activitats esportives o espais de participació infantil i juvenil, entre d’altres. Sense oblidar els serveis especialitzats, com ara el model Barnahus, on en els equips professionals dels quals, la Generalitat de Catalunya ha obviat la tasca essencial de les educadores i els educadors socials.

Aquest treball de prevenció no pot dependre només de la bona voluntat dels i les professionals. Calen més recursos econòmics, ampliació de ràtios i estabilitat en els equips tècnics (així com la substitució immediata del personal de baixa), protocols clars i una aposta política clara i real per la cura dels infants i adolescents, i també per la cura dels treballadors i treballadores que en tenen la responsabilitat.

És imprescindible que es reforcin els mecanismes de supervisió, avaluació i transparència. No podem continuar funcionant a base d’urgències. Cal revisar i repensar el model, amb la participació de tots els agents implicats i escoltant la veu dels propis infants i adolescents.

Des del CEESC, com a corporació professional i com a veu col·lectiva d’una professió que treballa diàriament al costat de les persones, exigim que es garanteixin els drets de la infància i l’adolescència, que es dignifiqui la nostra tasca i que es posi la infància realment al centre de les polítiques públiques. Continuarem treballant perquè així sigui i sempre amb la mà estesa per treballar-ho conjuntament amb la DGAIA i amb qualsevol altre organisme públic responsable.

 

Barcelona, 14 de maig de 2025
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)

Detalls
Publicat el 14 Mai 2025

Declaració del CEESC en suport al Pacte pel Padró proposat per la Xarxa d’Entitats pel Padró

Donem suport al pacte pel padró.

Detalls
Publicat el 14 Mai 2025

Presentem la primera edició de l'Escola d'Estiu del CEESC

Escola d'Estiu CEESC 2025

Detalls
Publicat el 12 Mai 2025

El Parlament de Catalunya admet a tràmit la ILP per garantir un finançament educatiu mínim del 6% del PIB

El Ple del Parlament de Catalunya ha celebrat el debat de totalitat de la ILP que reclama un 6% per educació.

Detalls
Publicat el 07 Mai 2025

COMUNICAT DEL CEESC: Davant les vulneracions: ètica i responsabilitat professional

COMUNICAT

Davant les vulneracions: ètica i responsabilitat professional

Davant dels fets denunciats darrerament sobre possibles fraus en relació amb infants i adolescents tutelats i extutelats, des del CEESC volem expressar el nostre posicionament ferm i compromès amb la defensa de l’ètica professional, la dignitat de la intervenció social i la protecció de les persones en situació de vulnerabilitat.

Condemnem qualsevol actuació que contradigui els principis deontològics i ètics de la nostra professió, especialment aquelles que puguin suposar una vulneració de drets, una mala praxis professional o un perjudici directe a les persones ateses.

Denunciem que en aquestes situacions s’estan vulnerant els drets fonamentals de joves en situació de desemparament, trencant amb els principis bàsics de protecció, acompanyament i dignitat que han de guiar tota intervenció social.

Reafirmem el nostre compromís amb la qualitat de la pràctica educativa social, i manifestem la voluntat de revisar qualsevol situació que posi en qüestió la integritat professional de les educadores i educadors socials.

Animem les institucions, professionals i ciutadania a utilitzar els canals oficials per comunicar situacions que considerin inadequades o contràries a la nostra ètica professional, amb l’objectiu de garantir una resposta adequada i la millora constant del nostre exercici professional.

El CEESC es manté obert a la col·laboració amb les parts implicades i amb les administracions competents, per tal de contribuir a l’esclariment dels fets i a la promoció d’un exercici professional respectuós, just i transformador.

Finalment, volem recordar que la figura de l’educadora i l’educador social és clau en la construcció d’una societat més equitativa, i que la confiança en aquesta professió es fonamenta en la responsabilitat, el respecte i la coherència en la pràctica diària.

En aquest sentit, valorem positivament l’anunci que ens va fer la Consellera del Departament de Drets Socials i Inclusió en la reunió que vam mantenir amb ella, sobre el fet que la Generalitat ha decidit encarregar una auditoria externa per revisar les incidències detectades en l’àmbit de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). Considerem un pas imprescindible que aquesta auditoria permeti identificar mancances estructurals i promogui els canvis necessaris per garantir un sistema de protecció a la infància que sigui realment segur, transparent i centrat en els drets dels infants i adolescents. Així mateix, la decisió del Govern de renovar l’equip directiu de la DGAIA evidencia la voluntat d’afrontar de manera responsable i decidida la millora del sistema.

 

Junta de Govern
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)

Barcelona, 30 d’abril de 2025

>>Descarrega el comunicat en pdf.

Detalls
Publicat el 30 abril 2025
  1. El CEESC presenta la Memòria 2024: un any de vincles, incidència i impuls per a l’educació social

Pàgina 3 de 145

  • Inici
  • Anterior
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Següent
  • Final

Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya  •  934 521 008  •  ceesc@ceesc.cat

Política de privacitat

Política de galetes

 

Avís legal