Volem educadores i educadors socials als centres educatius
Crida a participar en les mobilitzacions arreu del país.
Per una societat que cuida, escolta i garanteix el bon tracte a totes les infàncies i adolescències.
Com ja hem informat anteriorment, al maig de de 2026 tindrà lloc a Cartagena el IX Congrés Estatal d'Educació Social que, sota el lema 'L'autonomia i la cultura professional en l'acció socioeducativa', servirà per prendre el pols de l'Educació Social i per fixar objectius prioritaris per a la professió.
Abans de la celebració del Congrés tindran lloc actes congressuals organitzats pels diferents col·legis de l'estat espanyol. Fins ara han tingut lloc les jornades organitzades pels col·legis d'Extremadura, Comunitat Valenciana i Aragó.
El 22 de gener serà el torn del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials que, conjuntament amb la UOC, organitzarà la jornada Cultura professional i autonomia: reforçant la identitat de l’educació social, un espai de reflexió col·lectiva sobre l'autonomia, la cultura professional i la identitat de l'educació social.
Com totes les activitats congressuals, la jornada serà en castellà i es podrà seguir de manera presencial o per streaming.
El CEESC i la UOC proposen un format de taula rodona en què es reflexionarà, de manera compartida, sobre com es construeix i se sosté la cultura professional, quines formes adopta l'autonomia en l'exercici quotidià, i com es negocien els marges de decisió en contextos marcats per encàrrecs institucionals cada vegada més allunyats de les funcions professionals de l'educació social, així com la interdisciplinarietat i els efectes de la precarietat.
En un context de transformacions profundes en les polítiques socials, les condicions laborals i les demandes institucionals, la professió de l'educació social s'enfronta al repte d'afirmar la seva identitat sense perdre la capacitat crítica ni el compromís amb els subjectes amb els quals treballa.
Per a això, reflexionarem sobre el paper dels espais de supervisió i les comunitats de pràctica en la construcció de la cultura professional i l'enfortiment de l'autonomia en l'educació social. Lluny de ser més dispositius tècnics, constitueixen àmbits de reflexió col·lectiva, elaboració ètica i revisió crítica de les pròpies pràctiques, on es generen sabers situats i es comparteixen experiències que permeten repensar els sentits de l'exercici professional.
Davant la burocratització i la individualització del treball socioeducatiu, aquests espais ofereixen la possibilitat de teixir vincles, sostenir el compromís i construir criteris propis mitjançant la conversa amb uns altres. Són, en definitiva, llocs privilegiats per a conrear una cultura professional viva, crítica i arrelada, i una clara aposta per l'autonomia col·lectiva.
La taula rodona, moderada per en José Miguel Leo, educador social i membre del Comitè científic del Congrés, comptarà amb la presència de l'educadora social Encarna Medel Garcia i del psicòleg Aleix Caussa Bofill.
>>Més informació i inscripcions de la jornada.
Informacions sobre el Congrés:
>>Bases per a la presentació de materials
>>Butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés
>>Canal de youtube amb les gravacions de les jornades congressuals
Organitzen:


>>Bases per a la presentació de materials
>>Subscriu-te al butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés
El CEESC trasllada al portaveu d’ERC a la Comissió Parlamentària d’Empresa i Treball les seves propostes al Projecte de Llei de l’ESS
El proper dijous, 11 de desembre, tindrà lloc a Lleida la jornada Educació social i salut mental: fent camí cap al reconeixement sanitari que servirà per presentar, a nivell nacional, el document L’educació social com a professió sanitària així com el posicionament del Col·legi en aquest tema.
En aquest document, publicat pel CEESC a finals de 2024, s’argumenta la necessitat d’incloure la professió de l’Educació Social dins el catàleg de professions sanitàries regulades per la Llei 44/2003, d’ordenació de les professions sanitàries. Així mateix, s'hi estableixen ponts entre l’exercici professional de l’educador/a social i el d’altres professions sanitàries reconegudes, així com amb el treball social, posant de manifest la importància d’un abordatge terapèutic global, interdisciplinari i centrat en la persona.
En molts equips de salut mental, l’educació social té un paper essencial en l’acompanyament socioeducatiu de les persones, promovent el seu benestar integral i contribuint tant a la prevenció com a la promoció de la salut des d’una mirada comunitària. L’educador/a social acompanya, orienta i ajuda a gestionar les dificultats de la persona tenint en compte totes les dimensions de la seva vida —social, laboral, econòmica, emocional i de salut—, promovent-ne l’autonomia i l’empoderament. Aquesta tasca és clau per abordar la salut com un concepte holístic i multidimensional, que no només depèn dels factors clínics, sinó també dels determinants socials, culturals i relacionals que condicionen la qualitat de vida i el benestar de les persones i els col·lectius.
En aquest sentit, les educadores i educadors socials esdevenen figures de referència en la prescripció social, una estratègia del sistema sanitari que pretén establir vincles entre les persones i els recursos de la comunitat, amb l’objectiu de reforçar les xarxes de suport, afavorir la inclusió i millorar la salut i el benestar emocional.
És per això que que el CEESC convida a tota la comunitat terapèutica i els professionals de la salut a sumar-se a una reflexió compartida sobre el reconeixement de la dimensió socioeducativa de la salut i la necessitat d’incorporar plenament l’educació social en el sistema sanitari.
L’acte comptarà amb la participació de Ramona Fernández, educadora social, col·legiada i membre del Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC, així com d’un grup d’educadores socials de l’àmbit de la salut mental de Lleida —Anna Salvadó Zurita, Anna Viladegut Reñé, Beatriu Folguera Folguera, Mertixell Grau Molins i Anna Cortina Pujol—, i amb la intervenció d’Albert Font-Tarrés, vicepresident del CEESC, entre altres ponents.
>>Podeu consultar el programa complet i fer les inscripcions en aquest enllaç.
Amb la col·laboració de:


La Junta actual acaba el seu mandat al març de 2026
Des del CEESC ens sumem a la campanya 'No me llamens menor' de Plataforma Infancia. Demanem a institucions, mitjans de comunicació i a tota la societat que no utilitzin “menor” de manera aïllada i ho canviïn per l'ús de substantius adequats: nena, nen, adolescent, infància, noia, noi… o els seus noms propis.