La Junta actual acaba el seu mandat al març de 2026
El CEESC s'adhereix al Manifest en benefici dels infants en acolliment familiar.
El passat 15 de juliol l'Assemblea Extraordinària del CEESC va aprovar els Estatuts.
No al racisme. No a la violència. Sí a l'educació social, la justícia i la pau.
Exigim els canvis que permetin exercir la nostra professió amb seguretat i amb totes les garanties.
El CEESC s'adhereix a la Campanya per a l’anul·lació de la sentència de Francesc Ferrer i Guàrdia
El passat dimecres 2 de juliol vam posar punt final a la primera edició de l’Escola d’Estiu del CEESC, una iniciativa pensada per fomentar els vincles entre professionals, promoure l’intercanvi de coneixements i generar espais d’escolta, participació i reflexió al voltant de la professió de l’Educació Social. Han estat tres jornades intenses, diverses i profundes, on han participat 31 professionals de l’Educació Social i on hem compartit experiències, idees i inquietuds que ens connecten com a col·lectiu professional.
30 de juny · Salut mental i Educació Social: una mirada necessària
La primera jornada, presentada per Marta Fité, secretària de la Junta de Govern del CEESC, es va centrar en la promoció de la salut mental des de l'acció social. La Sònia Cebrián, col·legiada i membre del col·lectiu de Salut Mental del CEESC, ens va oferir una càpsula formativa on va abordar els canvis en el context socioeducatiu, diferents marcs teòrics per abordar l’acompanyament professional dels professionals de l’Educació Social en la promoció de la salut mental, bones pràctiques i experiències enriquidores al voltant d’aquesta tasca present en tots els àmbits d’intervenció professional.
Tot seguit, després d’un refrigeri informal, es va impulsar una taula de reflexió professional en format “cafè conversa”, que va permetre les persones assistents compartir percepcions, reflexions, referències, i reptes emergents a través de tres estacions de debat. Un espai de gran riquesa per pensar col·lectivament sobre com cuidem i ens cuidem com a professionals, quins recursos i límits tenim i com innovar i reivindicar les pràctiques professionals. Els espais van estar moderats per
1 de juliol · La dimensió relacional a la intervenció socioeducativa
La segona jornada va girar entorn de la dimensió relacional en la intervenció socioeducativa. Un aspecte fonament i essencial que és pilar de la identitat professional de l’educador/a social. En Roger Fe Espin, col·legiat i professional amb amplià experiència en l’àmbit del sensellarisme, ens va conduir una càpsula formativa sobre el posicionament professional i l’acompanyament, posant èmfasi en els vincles com a eina essencial, passant de nou per aspectes teòrics, reflexions entorn de la identitat professional d’una manera dinàmica i engrescadora.
A continuació, es va obrir un nou espai de reflexió compartida que va permetre abordar qüestions fonamentals com els límits en la relació educativa, les eines de treball i l’essencialitat del vincle en la pràctica quotidiana. En aquest espai de debat i diàleg es van intercanviar referències de recursos, d’experiències professionals, bones pràctiques i elements d’innovació social.
Els diferents espais de debat de les dues primeres jornades van estar moderats per Rosa Guitart, Montse Rodó, Ángel Cabeza, Olga Giner, Francesc Reina i Dani Martínez.
2 de juliol · La memòria i futur de la professió: una conversa entre generacions
Per cloure aquesta primera edició, la tercera jornada va estar conduïda pel Col·lectiu de Sèniors del CEESC, pioners de la professió que continuen actius i compromesos amb el seu desenvolupament i per en Guille Soler, antropòleg i coordinador del projecte que es va presentar tot seguit: un llibre que estan impulsant amb motiu del 30è aniversari del CEESC, que consisteix en una recopilació d’entrevistes a professionals que han deixat empremta en la història de l’Educació Social en què mitjançant la seva experiència i trajectòria reflexionen entorn dels canvis i la transformació de la professió.
A través d’una dinàmica participativa, i amb la col·laboració de Bruno Martínez, estudiant d'Educació Social en pràctiques al CEESC, es van recitar i comentar fragments significatius d’aquestes entrevistes, obrint un debat intergeneracional al voltant de l’evolució de la professió, la formació, la institucionalització i els reptes de futur. Un espai que va posar en valor la memòria compartida i va recollir aportacions per continuar construint relat col·lectiu, en què les persones participants es veuran incloses en el projecte del llibre.
La cloenda de la 1a Escola d'Estiu del CEESC va anar a càrrec d'Olga Giner, tresorera de la Junta de Govern del CEESC.
Des del CEESC volem expressar el nostre agraïment a les persones que han participat i fet possible aquesta primera edició de l’Escola d’Estiu del CEESC: membres dels col·lectius professionals del CEESC, ponents, membres de la Junta de Govern, col·legiades i col·legiats, i a la resta de participants que, des de la implicació i el compromís, han contribuït a donar forma a aquest espai.
Gràcies per assistir, compartir, escoltar, reflexionar i vincular-vos a aquesta primera edició de l’Escola d’Estiu. Gràcies per fer créixer la comunitat professional!
Juntes fem professió i creixem plegades.
Ens retrobem en futures edicions!
>>Fotografies de la 1a Escola d'Estiu del CEESC
Aquest dimarts, 1 de juliol, el CEESC s’ha reunit amb representants del Departament d’Educació i Formació Professional per reclamar la continuïtat i consolidació de la figura professional de l’educador/a social als centres escolars del país.
A la trobada, celebrada a la seu del Departament, hi han assistit, per part del CEESC, Xavi Campos, gerent, i Rosa Guitart i Rafa Sánchez, membres del Col·lectiu d’Educació Social i Escola. Per part del Departament, hi han participat Josefa Beltran Bertomeu, secretària de Millora Educativa; Susanna Tarapiella Carreño, directora general d’Educació Inclusiva; Laura Brunet Núñez, directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa i Emília Andreu Almécija, directora de Serveis.
El CEESC ha posat sobre la taula la urgència d’establir un compromís ferm amb la continuïtat i ampliació de les places d’educador/a social a les escoles i instituts, actualment limitades a 85, en el marc del programa PMOE - PROA+, que finalitza el 31 d’agost. El Departament continua perseguint que el Govern aprovi el decret que garanteixi una renovació d'aquest programa per al proper curs.
Des de la Secretaria General de Millora Educativa se'ns valora com a figura imprescindible del sistema, reconeixent la importància de la tasca dels educadors i les educadores socials i s’ha expressat voluntat política i institucional de mantenir la figura dins el sistema, reconeixent que, de moment, la possibilitat que hi esdevinguem estructurals encara no sembla propera.
En aquest sentit, i com ja se’ns havia avançat en converses anteriors, el Departament està treballant en una campanya de visibilització de la figura de l’educador/a social en el sistema educatiu.
El CEESC ha traslladat la seva preocupació pel fet que aquestes places estiguin lligades a programes temporals i no pas reconegudes com a recurs estructural del sistema educatiu. En aquest sentit coincidim plenament que aquest ha de ser l'objectiu compartit, treballant conjuntament per trobar vies de reconeixement i consolidació. La seva consolidació estructural està fortament condicionada per les limitacions pressupostàries actuals. Han aprofitat per explicar-nos que està acordat un canvi quant al sistema d'accés a totes les places públiques, a través de la borsa general de la Generalitat que havia d'estar activa al primer trimestre de 2025 però que encara està pendent d'implementació.
D’altra banda, ens hem interessat per la seva valoració en relació amb les esmenes que el CEESC va presentar sobre el decret d’orientació educativa, i ens han fet saber que el procés continua avançant i que actualment s’hi estan incorporant totes les esmenes recollides durant les sessions participatives.
Després de la reunió, el CEESC s’ha trobat amb una representació dels 85 educadors i educadores socials que treballen actualment als centres, que s’havien congregat a les portes del Departament. Se’ls ha fet retorn del contingut de la trobada.
La reunió referma el diàleg continuat que s’està mantenint amb el Departament, però amb una manca de concreció que manté la incertesa de cara al proper curs. El CEESC, juntament amb la comunitat educativa, continuarà treballant per assegurar la presència estable de l’educació social als centres educatius del país, perquè és una necessitat urgent i estructural.