La trobada ha tingut com a objectiu acostar la professió als mitjans de comunicació, donar-los a conèixer la nostra tasca.
COMUNICAT DEL CEESC DESPRÉS DE LA INTERCEPCIÓ DE LA FLOTILLA GLOBAL SUMUD PER PART DE L'ARMADA ISRAELIANA
El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya expressa la seva més profunda preocupació i condemna davant la intercepció per part de l’armada d’Israel dels activistes de la flotilla Global Sumud, que buscava trencar el setge al qual Israel té sotmesa la Franja de Gaza. Aquest fet vulnera drets fonamentals i atempta contra la dignitat de les persones.
El CEESC denuncia el genocidi que l’Estat d’Israel està perpetrant contra la població civil palestina i la greu vulneració del dret internacional i humanitari que se’n deriva. No podem normalitzar la violència, el bloqueig i la destrucció d’infraestructures bàsiques que condemnen milions de persones a la fam, a la precarietat i al patiment, i que han estat assenyalats per organismes internacionals com a crims contra la humanitat.
Per coherència amb els valors que ens defineixen com a professionals de l’educació social —la justícia, la pau, els drets humans i la inclusió—, el CEESC dona suport a la convocatòria de mobilització d’aquest dissabte i fa una crida a participar-hi de manera activa i massiva.
En aquest context excepcional, fem una crida a la reflexió i a l’acció comuna. Com a educadores i educadors socials, reafirmem la nostra responsabilitat de treballar per la defensa dels drets humans, la convivència i la solidaritat, i exigim a les institucions i a la comunitat internacional mesures valentes i urgents per posar fi a aquest genocidi i garantir una pau justa i duradora.
2 d'octubre de 2025
Altres comunicats d'entitats a les quals pertanyem:
>>COMUNICADO DEL CGCEES: Dos años de guerra en GAZA y asalto a la Flotilla Global Sumud
Ens hem adherit:
L’educació social és una professió de 10. Estem presents en múltiples àmbits de la vida quotidiana, amb projectes i intervencions que transformen la realitat de manera tangible.
Cada dia acompanyem infants que aprenen a compartir i a expressar-se a l’escola bressol, ajudant-los a descobrir el món i a construir relacions positives. A les escoles, treballem amb adolescents perquè trobin els seus propis camins, aprenguin a resoldre conflictes i puguin afrontar els reptes del dia a dia amb confiança. Als centres cívics i espais de lleure, organitzem activitats que permeten a la ciutadania participar, créixer i sentir-se part de la comunitat. Acompanyem persones que necessiten suport per desenvolupar projectes de vida i impulsar els seus talents, sense que això depengui només de situacions de vulnerabilitat. També estem presents als serveis socials, centres d’acollida, centres sanitaris i penitenciaris, treballant perquè les persones puguin accedir a oportunitats, drets i experiències que enforteixin la seva vida i la de la comunitat.
No som aquí només per reaccionar davant de dificultats. Som aquí per construir futurs possibles, perquè la nostra tasca crea bases sòlides que han de permetre que, algun dia, la nostra presència ja no sigui necessària. La nostra feina transforma vides i comunitats, amb professionalitat, empatia i compromís, encara que massa sovint passi desapercebuda.
Però, tot i la importància del nostre treball, la realitat de la professió continua sent poc compatible amb un projecte de vida estable i digne. Ja ho dèiem a la presentació de l’Informe de l’Educació Social 2023: de cada deu professionals, més de sis treballen en serveis públics externalitzats, amb salaris baixos i poc marge de creixement professional. Un de cada tres ha buscat estabilitat a l’administració pública en els darrers tres anys, i un de cada cinc necessita més d’una feina per arribar a final de mes. Aquesta inestabilitat empeny molts professionals a abandonar la professió: més del 50% de les baixes al CEESC el 2023 van ser per aquest motiu.
Aquesta manca de reconeixement també es reflecteix en decisions polítiques i administratives que menystenen la nostra tasca. La retallada de places d’educadores i educadors socials a les escoles o l’eliminació de la nostra figura a les ludoteques de la Generalitat són dos exemples actuals i clars d’una mirada que no aposta per la prevenció ni per la promoció comunitària. Aquestes mesures no només debiliten la professió, sinó que empobreixen les oportunitats educatives i socials de tota la ciutadania.
La formació universitària ens prepara, tot i que sovint no s’ajusta del tot a la realitat del dia a dia. Per això és imprescindible garantir una formació contínua i especialitzada que permeti als professionals actualitzar-se i respondre a les noves necessitats socials. Aquesta formació, però, massa sovint recau en l’esforç i la butxaca dels mateixos professionals, tot i que treballem dins de sistemes de protecció públics. La dada preocupant és que un 36,6% dels professionals afirma que no tornaria a cursar Educació Social, principalment per la manca de sortides laborals (46%). Malgrat ser una professió majoritàriament feminitzada (79,4% dones), la bretxa salarial encara és del 5,46%, recordant-nos que queda molt per avançar en equitat.
Un altre aspecte alarmant és la seguretat i el benestar al lloc de treball: gairebé un de cada tres professionals ha patit assetjament o violència laboral, incloent conductes violentes, agressions verbals i aïllament social, i un 28% ha requerit atenció sanitària per aquestes situacions. Aquesta dada evidencia la necessitat urgent de garantir entorns laborals segurs i protocols clars per protegir qui fa possible l’educació social.
No podem continuar sostenint la nostra professió sobre la precarietat i la invisibilitat. La societat ens necessita reconeguts i reconegudes. Per això, avui, Dia Internacional de l’Educació Social, reivindiquem condicions laborals dignes i estables, protocols de seguretat efectius, formació ajustada a les necessitats reals i un reconeixement social que reflecteixi el valor del que fem. Defensem la visibilitat de l’educació social, la participació activa dels professionals i la possibilitat de construir un futur millor per a tots i totes, sense deixar ningú enrere.
El que som és gràcies a totes les persones amb qui treballem. Som una professió de 10 i, per això, reclamem també un reconeixement i unes condicions de 10. Només així podrem continuar transformant vides i comunitats, i contribuir a la societat de 10 que totes i tots mereixem.
2 d'octubre de 2025
#DiaES2025
>>Descarrega el Manifest (pdf)
Manifest del CGCEES pel Dia Internacional de l'Educació Social 2025
Aquest dijous 18 de setembre hem inaugurat la nova seu del CEESC al Camp de Tarragona, a l’Espai de coworking Mo Tarraco, a Tarragona.
L’acte ens ha servit també per reactivar la trobada EnCEESCa’t, un espai de relació i intercanvi entre col·legiades i col·legiats amb el qual volem reforçar vincles i enfortir el paper de l’Educació Social al territori.
Durant la sessió hem compartit reflexions sobre els principals reptes que afrontem a les comarques del Camp de Tarragona: la precarietat laboral, sobretot en l’àmbit de la protecció a la infància i l’adolescència, i la necessitat de millorar les condicions laborals i salarials de les professionals que treballen en serveis externalitzats. Segons l’Informe de l’Educació Social 2023, més de 6 de cada 10 educadores i educadors socials treballem en aquests serveis, sovint amb sous baixos i poc marge de creixement. També hem posat sobre la taula la importància de participar activament en espais com el CEESC per fer sentir la nostra veu.
Jordi Martínez Busom president de la Junta Delegada del CEESC al Camp de Tarragona, ha recordat que aquesta nova seu “és molt més que un espai: és una oportunitat per donar veu i força a la professió”.
Amb aquesta nova seu, al CEESC reforcem la nostra presència al territori i refermem el compromís de ser a prop de les institucions, les entitats i la ciutadania. Continuem treballant per unes condicions de qualitat en la pràctica professional i per al reconeixement social i professional de l’Educació Social.
Nova edició del Bizbarcelona.
El Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales, del qual el CEESC formem part, ha emès un comunicat davant la situació a Gaza.
MANIFEST DEL CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE EDUCADORAS Y EDUCADORES SOCIALES
DAVANT LA SITUACIÓ A GAZA
Les educadores i els educadors socials, coherents amb una professió compromesa amb la Pau i els Drets Humans, no podem normalitzar el genocidi que, des de fa 23 mesos, l'estat d'Israel du a terme a la Franja de Gaza, en el marc de l'ocupació il·legal de Palestina. Les accions de l'exèrcit israelià han estat reconegudes com a genocidi i crims contra la humanitat per la Comissió de Recerca de Nacions Unides i per moltes altres organitzacions de drets humans que treballen sobre el terreny.
Des de l'inici de l'ofensiva, l'estat d'Israel ha assassinat més de 64.000 gazians, majoritàriament nens, nenes i civils, al voltant de 250 periodistes i més de 400 cooperants d'ONG i de la UNRWA. A més, l'exèrcit israelià destrueix escoles i hospitals, utilitza la gana com a arma de guerra, ha construït camps de concentració, bombardeja zones considerades segures i força el desplaçament massiu de la població civil palestina a la Franja, sense possibilitat de fugida i impedint l'accés a ajuda humanitària.
Davant d'aquests fets, no podem mirar cap a una altra banda ni mantenir-nos-en neutrals. Tant de dolor i devastació demanen una resposta unànime i contundent, que denunciï el genocidi que s'està esdevenint en ple segle XXI i que està sent retransmès minut a minut per mitjans de comunicació i xarxes socials, per a vergonya de tota la humanitat.
Des del Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales, condemnem el genocidi que l'estat d'Israel està perpetrant contra la població palestina a la Franja de Gaza i demanem l'aplicació de mesures urgents per posar fi a aquesta massacre cruel que atempta contra la vida i la integritat física de tota la població civil.
Setembre de 2025
>>Llegiu el comunicat original en castellà