Durant els darrers mesos, el CEESC ha celebrat trobades territorials a Girona (9 d’abril), Lleida (16 d’abril), Tortosa (15 de maig) i Tarragona (18 de setembre). En total, hi han participat una cinquantena de col·legiades i col·legiats, així com membres de les juntes delegades, de la Junta de Govern i de l’equip tècnic. Les trobades, concebudes com a espais oberts de diàleg i escolta activa, han posat sobre la taula preocupacions comunes i reptes que travessen la professió arreu del territori.
Els espais van començar amb una presentació institucional: es van exposar les línies estratègiques del mandat 2023-2026, el Pla de treball del 2025, i els resultats de l’Informe de l’Educació Social 2023, amb dades que van generar debat i preocupació, com ara el fet que un 40% dels i les professionals no tornarien a estudiar Educació Social. Aquest desànim connecta amb una crítica compartida a totes les trobades: la desvalorització social de la professió, la manca de reconeixement institucional i la creixent desconnexió entre els estudis universitaris i la pràctica real de la professió.
Es va parlar també de la baixa col·legiació i de la necessitat de redefinir el CEESC com una organització que, a més de prestar serveis útils, sigui capaç de seduir, representar i reforçar el compromís professional. Es van proposar estratègies com promoure la col·legiació -quasi- obligatòria tal com ho fan en àmbits com la salut mental que ja ho tenen interioritzat. Visibilitzar millor els beneficis col·legials (com la cobertura de responsabilitat civil o la desgravació de la quota), i fomentar la identificació professional —com signar amb el número de col·legiat o col·legiada.
Les col·legiades van fer autocrítica i, alhora, van expressar orgull i reconeixement pel paper del CEESC com a agent actiu i combatiu dins del sistema de benestar. Es va destacar la importància de la formació continuada, demanant més propostes presencials, bonificades i descentralitzades, així com potenciar espais com l'Escola d’Estiu o els seminaris mensuals a Girona… com a punts de trobada i empoderament professional.
Altres temes destacats van ser la invisibilització de l’Educació Social en àmbits com la salut o la discapacitat/diversitat funcional, l’intrusisme professional, la preocupació per la precarietat laboral i la necessitat de seguir incidint en les polítiques públiques perquè es reconegui més la figura de l’educador i l’educadora social dins la Cartera de Serveis Socials.
A Tarragona ha estat una mica més especial la trobada, ja que s'hi va inaugurar la nova seu del CEESC al Camp de Tarragona, a l’Espai de coworking Mo Tarraco.
Aquestes trobades han deixat clar que la professió es mou entre la crítica i l’esperança: entre la constatació d’un moment complex i la voluntat ferma de repensar-se i seguir construint col·lectivament.
El CEESC està preparant per a la tardor diferents jornades descentralitzades i arreu del país amb la intenció de reforçar la presència del Col·legi a tot arreu i continuar teixint vincles amb les educadores i educadors socials de tots els territoris.
Ja tenim els tres primers projectes seleccionats!
Els propers 21, 22 i 23 de maig tindrà lloc a Cartagena (Múrcia) el IX Congrés Estatal d'Educació Social que, sota el lema 'L'autonomia i la cultura professional en l'acció socioeducativa', servirà per prendre el pols de l'Educació Social i per fixar objectius prioritaris per a la professió.
En José Miguel Leo, col·legiat 3718, és el representant del CEESC al Comitè Científic del Congrés, format per educadores i educadors socials de tot l'estat espanyol.
La web ja està operativa i està obert també el termini per enviar-hi materials en format de comunicacions escrites, pòsters, videoexperiències i audioexperiències.
Des del CEESC us animem a participar-hi i a fer sentir la veu de l’educació social catalana en la novena edició d'aquest Congrés tan important per a la professió.
>>Bases per a la presentació de materials
>>Subscriu-te al butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés
>>Canal de youtube amb les gravacions de les jornades pregongressuals
Avui, dimecres 17 de setembre, el CEESC ens hem reunit amb Jaume Romero, director de la Direcció General d’Acció Comunitària i Innovació Social (DGACIS), per traslladar-li la nostra preocupació i desacord davant la decisió de tancar, a finals d’aquest any, les ludoteques gestionades directament per la Generalitat de Catalunya. Per part del CEESC ha participat en la reunió, el gerent, Xavi Campos.
A l’inici de la trobada, hem volgut recordar que les àrees competencials de la DGACIS han estat sempre vinculades a la professió de l’educació social i que, històricament, hem compartit col·laboracions institucionals en aquest àmbit. Per això, entenem que la decisió afecta de ple la nostra tasca i la presència de la professió en l’àmbit comunitari.
Hem expressat que l’alternativa proposada - els serveis vinculats al programa “Jugar i Créixer”- suposa un menysteniment dels valors socioeducatius que caracteritzen les ludoteques i del paper diferencial que hi desenvolupen les educadores i els educadors socials. A més, ens preocupa que la gestió externalitzada d’aquests serveis pugui comportar un empitjorament de les condicions sociolaborals dels equips professionals.
Des de la DGACIS, Romero ha situat la decisió en acords presos per equips anteriors, i ha defensat que les ludoteques havien perdut part del sentit inicial amb què van ser impulsades des de la Generalitat, passant a dependre majoritàriament de les administracions locals. Ha reconegut el valor socioeducatiu dels serveis i de la tasca dels professionals, però ha defensat que la nova proposta respon a una aposta diferent d’atenció a infants i famílies més marcadament alineada amb la voluntat comunitària de la Direcció general.
Tot i coincidir que la distribució territorial de les 6 ludoteques no era òptima, des del CEESC hem plantejat que es podria haver abordat la qüestió des d’altres vies, com ara l’elaboració d’un marc referencial compartit i un mapa de país que permetés reforçar el treball ja existent a escala local.
Lamentem que no s’hagi pogut obrir un espai de diàleg i seguiment conjunt que permetés avaluar l’impacte de la mesura ni consensuar un model de futur d’acció comunitària.
Des del CEESC ens reafirmem en la nostra oposició al tancament de les ludoteques i expressem la nostra preocupació per la pèrdua que aquest canvi representa, tant per als infants i les famílies com per al reconeixement de la professió de l’educació social en l’àmbit comunitari.
El CEESC ens hem adherit al Manifest de la Plataforma de Professionals del Sector Social "Acabemos con el juego de la precariedad social", que denuncia les condicions de precarietat que pateixen les professionals del nostre àmbit i reclama treball digne, seguretat i salut als centres.
La Plataforma va néixer arran de l’assassinat d’una companya a Extremadura, el març de 2025, fet que va provocar concentracions arreu de l’Estat sota el lema: “Que el treball no ens costi la vida”. Des de llavors, el moviment ha crescut i ha consolidat una associació amb l’objectiu de generar espais de trobada i de reivindicació col·lectiva.
Aquest dissabte 20 de setembre, s’han convocat concentracions a diferents ciutats. A Barcelona, la mobilització serà a les 11.30 h. davant de la Sagrada Família.
Des del CEESC, considerem imprescindible sumar-nos a aquesta crida, perquè sense les professionals del sector social, el sistema no es sosté. Cal fer front a la precarietat estructural i defensar uns serveis socials públics, universals i de qualitat, contra la privatització i l’externalització.
Podeu consultar aquí el Manifest complet en PDF.
Animem a totes les col·legiades i col·legiats, i al conjunt de la societat, a participar activament en aquesta mobilització i a fer sentir la nostra veu.
El CEESC s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua.
La Revista de Educación Social y Pedagogía Social del Uruguay (RESPU) ha obert la convocatòria d’articles per al seu número 14 (2025), dedicat a commemorar els 20 anys del XVI Congrés Mundial d’Educadors Socials celebrat a Montevideo el 2005.
El dossier vol recuperar la memòria del Congrés i, alhora, reunir textos reflexius sobre pràctiques, investigacions i aportacions teòriques en educació i pedagogia social. Els articles podran adscriure’s a cinc eixos temàtics: història i memòria de la professió; àmbits de pràctica; pedagogia social com a camp crític; problemàtiques socials i educatives actuals, i sistematització d’experiències.
>>Més informació sobre la convocatòria.
>>La recepció de treballs estarà oberta fins al 20 d’octubre de 2025.
Des del CEESC us animem a presentar-hi articles i a fer sentir la veu de l’educació social catalana en aquesta publicació internacional. Algunes col·legiades i col·legiats ja van viure en primera persona el Congrés de Montevideo, i aquesta és una bona ocasió per recuperar aquell esperit i actualitzar-lo amb noves mirades i experiències.
Cursos subvencionats per a les persones col·legiades i amigues del CEESC.