Avui, dimecres 17 de setembre, el CEESC ens hem reunit amb Jaume Romero, director de la Direcció General d’Acció Comunitària i Innovació Social (DGACIS), per traslladar-li la nostra preocupació i desacord davant la decisió de tancar, a finals d’aquest any, les ludoteques gestionades directament per la Generalitat de Catalunya. Per part del CEESC ha participat en la reunió, el gerent, Xavi Campos.
A l’inici de la trobada, hem volgut recordar que les àrees competencials de la DGACIS han estat sempre vinculades a la professió de l’educació social i que, històricament, hem compartit col·laboracions institucionals en aquest àmbit. Per això, entenem que la decisió afecta de ple la nostra tasca i la presència de la professió en l’àmbit comunitari.
Hem expressat que l’alternativa proposada - els serveis vinculats al programa “Jugar i Créixer”- suposa un menysteniment dels valors socioeducatius que caracteritzen les ludoteques i del paper diferencial que hi desenvolupen les educadores i els educadors socials. A més, ens preocupa que la gestió externalitzada d’aquests serveis pugui comportar un empitjorament de les condicions sociolaborals dels equips professionals.
Des de la DGACIS, Romero ha situat la decisió en acords presos per equips anteriors, i ha defensat que les ludoteques havien perdut part del sentit inicial amb què van ser impulsades des de la Generalitat, passant a dependre majoritàriament de les administracions locals. Ha reconegut el valor socioeducatiu dels serveis i de la tasca dels professionals, però ha defensat que la nova proposta respon a una aposta diferent d’atenció a infants i famílies més marcadament alineada amb la voluntat comunitària de la Direcció general.
Tot i coincidir que la distribució territorial de les 6 ludoteques no era òptima, des del CEESC hem plantejat que es podria haver abordat la qüestió des d’altres vies, com ara l’elaboració d’un marc referencial compartit i un mapa de país que permetés reforçar el treball ja existent a escala local.
Lamentem que no s’hagi pogut obrir un espai de diàleg i seguiment conjunt que permetés avaluar l’impacte de la mesura ni consensuar un model de futur d’acció comunitària.
Des del CEESC ens reafirmem en la nostra oposició al tancament de les ludoteques i expressem la nostra preocupació per la pèrdua que aquest canvi representa, tant per als infants i les famílies com per al reconeixement de la professió de l’educació social en l’àmbit comunitari.
El CEESC ens hem adherit al Manifest de la Plataforma de Professionals del Sector Social "Acabemos con el juego de la precariedad social", que denuncia les condicions de precarietat que pateixen les professionals del nostre àmbit i reclama treball digne, seguretat i salut als centres.
La Plataforma va néixer arran de l’assassinat d’una companya a Extremadura, el març de 2025, fet que va provocar concentracions arreu de l’Estat sota el lema: “Que el treball no ens costi la vida”. Des de llavors, el moviment ha crescut i ha consolidat una associació amb l’objectiu de generar espais de trobada i de reivindicació col·lectiva.
Aquest dissabte 20 de setembre, s’han convocat concentracions a diferents ciutats. A Barcelona, la mobilització serà a les 11.30 h. davant de la Sagrada Família.
Des del CEESC, considerem imprescindible sumar-nos a aquesta crida, perquè sense les professionals del sector social, el sistema no es sosté. Cal fer front a la precarietat estructural i defensar uns serveis socials públics, universals i de qualitat, contra la privatització i l’externalització.
Podeu consultar aquí el Manifest complet en PDF.
Animem a totes les col·legiades i col·legiats, i al conjunt de la societat, a participar activament en aquesta mobilització i a fer sentir la nostra veu.
El CEESC s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua.
La Revista de Educación Social y Pedagogía Social del Uruguay (RESPU) ha obert la convocatòria d’articles per al seu número 14 (2025), dedicat a commemorar els 20 anys del XVI Congrés Mundial d’Educadors Socials celebrat a Montevideo el 2005.
El dossier vol recuperar la memòria del Congrés i, alhora, reunir textos reflexius sobre pràctiques, investigacions i aportacions teòriques en educació i pedagogia social. Els articles podran adscriure’s a cinc eixos temàtics: història i memòria de la professió; àmbits de pràctica; pedagogia social com a camp crític; problemàtiques socials i educatives actuals, i sistematització d’experiències.
>>Més informació sobre la convocatòria.
>>La recepció de treballs estarà oberta fins al 20 d’octubre de 2025.
Des del CEESC us animem a presentar-hi articles i a fer sentir la veu de l’educació social catalana en aquesta publicació internacional. Algunes col·legiades i col·legiats ja van viure en primera persona el Congrés de Montevideo, i aquesta és una bona ocasió per recuperar aquell esperit i actualitzar-lo amb noves mirades i experiències.
Cursos subvencionats per a les persones col·legiades i amigues del CEESC.
Col·legia’t al CEESC i fes créixer la teva carrera amb el nostre acompanyament!
En cap de les categories incorporades no s’hi inclou la figura de l’educador/a social.