En motiu del Dia Mundial de la Salut Mental, el Comitè d'Ètica Assistencial, adscrit a la Fundació Congrés Català de Salut Mental, ha fet públic un comunicat que parteix de les vulnerabilitats quan parlem de problemes de salut mental. En ocasió de qualsevol crisi personal, familiar, comunitària, socioeconòmica, de salut, política, etc., que posa en joc el nostre benestar, podem manifestar diferents problemàtiques de salut mental. Fent una reflexió crítica del context actual.
>>Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: Comunicat Dia Mundial de la Salut Mental.
-
El CEESC forma part de la Fundació Congrés Català de Salut Mental.
Tanquem la setmana de l'Educació Social
11 anys reconeixent l'estudiantat d’Educació Social a Catalunya
El passat 3 d’octubre, dins dels actes del Dia Internacional de l'Educació Social, vam celebrar una nova edició de la Peixera Ètica, un espai de debat i reflexió col·lectiva sobre l’ètica professional i la seva aplicació en el dia a dia de la pràctica socioeducativa.
Amb el títol “Construint cultura ètica a la pràctica socioeducativa”, la sessió va reunir professionals de diversos àmbits per explorar què significa crear i sostenir una cultura ètica dins de les organitzacions.
La jornada va combinar una part expositiva, a càrrec de Jesús Vilar i Maite Mauricio, que van presentar els conceptes clau sobre la coherència entre principis i actuacions, amb una part participativa, en què les persones assistents van identificar elements tangibles que contribueixen a construir una cultura ètica.
La trobada també va servir per recollir dades i percepcions de les persones participants sobre la seva experiència professional, els conflictes ètics més freqüents i la presència d’elements de cultura ètica dins de les seves organitzacions.
Aquestes aportacions s’incorporaran als resultats del qüestionari impulsat pel Comitè d’Ètica del CEESC, amb l’objectiu de conèixer i analitzar l’estat de l’ètica professional en l’àmbit de l’educació social.
Amb activitats com aquesta, el CEESC reafirma el seu compromís amb la promoció d’espais per pensar, debatre i compartir l’ètica professional com a part essencial de la identitat de l’educació social.
>>Més informació sobre Ètica i Educació Social.
La trobada ha tingut com a objectiu acostar la professió als mitjans de comunicació, donar-los a conèixer la nostra tasca.
COMUNICAT DEL CEESC DESPRÉS DE LA INTERCEPCIÓ DE LA FLOTILLA GLOBAL SUMUD PER PART DE L'ARMADA ISRAELIANA
El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya expressa la seva més profunda preocupació i condemna davant la intercepció per part de l’armada d’Israel dels activistes de la flotilla Global Sumud, que buscava trencar el setge al qual Israel té sotmesa la Franja de Gaza. Aquest fet vulnera drets fonamentals i atempta contra la dignitat de les persones.
El CEESC denuncia el genocidi que l’Estat d’Israel està perpetrant contra la població civil palestina i la greu vulneració del dret internacional i humanitari que se’n deriva. No podem normalitzar la violència, el bloqueig i la destrucció d’infraestructures bàsiques que condemnen milions de persones a la fam, a la precarietat i al patiment, i que han estat assenyalats per organismes internacionals com a crims contra la humanitat.
Per coherència amb els valors que ens defineixen com a professionals de l’educació social —la justícia, la pau, els drets humans i la inclusió—, el CEESC dona suport a la convocatòria de mobilització d’aquest dissabte i fa una crida a participar-hi de manera activa i massiva.
En aquest context excepcional, fem una crida a la reflexió i a l’acció comuna. Com a educadores i educadors socials, reafirmem la nostra responsabilitat de treballar per la defensa dels drets humans, la convivència i la solidaritat, i exigim a les institucions i a la comunitat internacional mesures valentes i urgents per posar fi a aquest genocidi i garantir una pau justa i duradora.
2 d'octubre de 2025
Altres comunicats d'entitats a les quals pertanyem:
>>COMUNICADO DEL CGCEES: Dos años de guerra en GAZA y asalto a la Flotilla Global Sumud
Ens hem adherit:
L’educació social és una professió de 10. Estem presents en múltiples àmbits de la vida quotidiana, amb projectes i intervencions que transformen la realitat de manera tangible.
Cada dia acompanyem infants que aprenen a compartir i a expressar-se a l’escola bressol, ajudant-los a descobrir el món i a construir relacions positives. A les escoles, treballem amb adolescents perquè trobin els seus propis camins, aprenguin a resoldre conflictes i puguin afrontar els reptes del dia a dia amb confiança. Als centres cívics i espais de lleure, organitzem activitats que permeten a la ciutadania participar, créixer i sentir-se part de la comunitat. Acompanyem persones que necessiten suport per desenvolupar projectes de vida i impulsar els seus talents, sense que això depengui només de situacions de vulnerabilitat. També estem presents als serveis socials, centres d’acollida, centres sanitaris i penitenciaris, treballant perquè les persones puguin accedir a oportunitats, drets i experiències que enforteixin la seva vida i la de la comunitat.
No som aquí només per reaccionar davant de dificultats. Som aquí per construir futurs possibles, perquè la nostra tasca crea bases sòlides que han de permetre que, algun dia, la nostra presència ja no sigui necessària. La nostra feina transforma vides i comunitats, amb professionalitat, empatia i compromís, encara que massa sovint passi desapercebuda.
Però, tot i la importància del nostre treball, la realitat de la professió continua sent poc compatible amb un projecte de vida estable i digne. Ja ho dèiem a la presentació de l’Informe de l’Educació Social 2023: de cada deu professionals, més de sis treballen en serveis públics externalitzats, amb salaris baixos i poc marge de creixement professional. Un de cada tres ha buscat estabilitat a l’administració pública en els darrers tres anys, i un de cada cinc necessita més d’una feina per arribar a final de mes. Aquesta inestabilitat empeny molts professionals a abandonar la professió: més del 50% de les baixes al CEESC el 2023 van ser per aquest motiu.
Aquesta manca de reconeixement també es reflecteix en decisions polítiques i administratives que menystenen la nostra tasca. La retallada de places d’educadores i educadors socials a les escoles o l’eliminació de la nostra figura a les ludoteques de la Generalitat són dos exemples actuals i clars d’una mirada que no aposta per la prevenció ni per la promoció comunitària. Aquestes mesures no només debiliten la professió, sinó que empobreixen les oportunitats educatives i socials de tota la ciutadania.
La formació universitària ens prepara, tot i que sovint no s’ajusta del tot a la realitat del dia a dia. Per això és imprescindible garantir una formació contínua i especialitzada que permeti als professionals actualitzar-se i respondre a les noves necessitats socials. Aquesta formació, però, massa sovint recau en l’esforç i la butxaca dels mateixos professionals, tot i que treballem dins de sistemes de protecció públics. La dada preocupant és que un 36,6% dels professionals afirma que no tornaria a cursar Educació Social, principalment per la manca de sortides laborals (46%). Malgrat ser una professió majoritàriament feminitzada (79,4% dones), la bretxa salarial encara és del 5,46%, recordant-nos que queda molt per avançar en equitat.
Un altre aspecte alarmant és la seguretat i el benestar al lloc de treball: gairebé un de cada tres professionals ha patit assetjament o violència laboral, incloent conductes violentes, agressions verbals i aïllament social, i un 28% ha requerit atenció sanitària per aquestes situacions. Aquesta dada evidencia la necessitat urgent de garantir entorns laborals segurs i protocols clars per protegir qui fa possible l’educació social.
No podem continuar sostenint la nostra professió sobre la precarietat i la invisibilitat. La societat ens necessita reconeguts i reconegudes. Per això, avui, Dia Internacional de l’Educació Social, reivindiquem condicions laborals dignes i estables, protocols de seguretat efectius, formació ajustada a les necessitats reals i un reconeixement social que reflecteixi el valor del que fem. Defensem la visibilitat de l’educació social, la participació activa dels professionals i la possibilitat de construir un futur millor per a tots i totes, sense deixar ningú enrere.
El que som és gràcies a totes les persones amb qui treballem. Som una professió de 10 i, per això, reclamem també un reconeixement i unes condicions de 10. Només així podrem continuar transformant vides i comunitats, i contribuir a la societat de 10 que totes i tots mereixem.
2 d'octubre de 2025
#DiaES2025
>>Descarrega el Manifest (pdf)
Manifest del CGCEES pel Dia Internacional de l'Educació Social 2025