Com ja hem informat anteriorment, al maig de de 2026 tindrà lloc a Cartagena el IX Congrés Estatal d'Educació Social que, sota el lema 'L'autonomia i la cultura professional en l'acció socioeducativa', servirà per prendre el pols de l'Educació Social i per fixar objectius prioritaris per a la professió.

Abans de la celebració del Congrés tindran lloc actes precongressuals organitzats pels diferents col·legis de l'estat espanyol. Fins ara han tingut lloc les jornades organitzades pels col·legis d'Extremadura, Comunitat Valenciana i Aragó.

El 22 de gener serà el torn del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials que, conjuntament amb la UOC, organitzarà la jornada Cultura professional i autonomia: reforçant la identitat de l’educació, un espai de reflexió col·lectiva sobre l'autonomia, la cultura professional i la identitat de l'educació social.

Com totes les activitats precongressuals, la jornada serà en castellà i es podrà seguir de manera presencial o per streaming.

El CEESC i la UOC proposen un format de taula rodona en què es reflexionarà, de manera compartida, sobre com es construeix i se sosté la cultura professional, quines formes adopta l'autonomia en l'exercici quotidià, i com es negocien els marges de decisió en contextos marcats per encàrrecs institucionals cada vegada més allunyats de les funcions professionals de l'educació social, així com la interdisciplinarietat i els efectes de la precarietat.

En un context de transformacions profundes en les polítiques socials, les condicions laborals i les demandes institucionals, la professió de l'educació social s'enfronta al repte d'afirmar la seva identitat sense perdre la capacitat crítica ni el compromís amb els subjectes amb els quals treballa.

Per a això, reflexionarem sobre el paper dels espais de supervisió i les comunitats de pràctica en la construcció de la cultura professional i l'enfortiment de l'autonomia en l'educació social. Lluny de ser més dispositius tècnics, constitueixen àmbits de reflexió col·lectiva, elaboració ètica i revisió crítica de les pròpies pràctiques, on es generen sabers situats i es comparteixen experiències que permeten repensar els sentits de l'exercici professional.

Davant la burocratització i la individualització del treball socioeducatiu, aquests espais ofereixen la possibilitat de teixir vincles, sostenir el compromís i construir criteris propis mitjançant la conversa amb uns altres. Són, en definitiva, llocs privilegiats per a conrear una cultura professional viva, crítica i arrelada, i una clara aposta per l'autonomia col·lectiva.

La taula rodona, moderada per en José Miguel Leo, educador social i membre del Comitè científic del Congrés, comptarà amb la presència de l'educadora social Encarna Medel Garcia i del psicòleg Aleix Caussa Bofill

 

>>Més informació i inscripcions de la jornada.

>>Información en castellano.

 

Informacions sobre el Congrés:

>>Web del Congrés

>>Bases per a la presentació de materials

>>Butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés

>>Allotjaments

>>Canal de youtube amb les gravacions de les jornades pregongressuals

 

Organitzen:

 


>>Web del Congrés

>>Bases per a la presentació de materials

>>Subscriu-te al butlletí per rebre totes les actualitzacions del Congrés