Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Amb motiu del Dia Internacional de l’Educació Social, el passat 30 de setembre va tenir lloc l'acte "Ètica i deontologia per a no perdre’s pel camí", organitzat pels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, amb la col·laboració de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. L'acte va voler reflexionar sobre els nous reptes, dificultats i exigències professionals en aquesta època de canvi; sobre la necessitat de construir l’ètica aplicada i els consegüents reptes i contradiccions a què ens enfrontem; sobre la rellevància d'impulsar el procés reflexiu i donar llum pública al Codi deontològic com a document orientador en l’exercici professional.

L’acte es va iniciar amb la presentació de Jesús Vilar Martín, director acadèmic de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés, i de Marc Queralt López, president del CEESC.

Tot seguit la presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya, Begoña Román Maestre, acompanyada a la taula per en Joan Dueñas Ferrándiz, membre dels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, va impartir la conferència “Com es construeix l'ètica aplicada?”

Begoña Román va plantejar la seva conferència amb dos objectius clars, en primer lloc, fer una lliçó d'ètica aplicada, per tal que els assistents aprenguin alguna cosa i surtin amb lectures pendents i, en segon lloc, contestar la pregunta sobre com es construeix l’ètica aplicada per a especificar els supòsits des d’on es fa l’ètica en l’educació social.

Roman va insistir en el fet que com a educadores hem d'assumir l'encàrrec de la problemàtica i fer recomanacions assumint que no hi ha una única resposta a la pregunta. En aquesta línia, va dir que des de l'ètica aplicada les recomanacions no són vinculants, no es fan lleis, sinó que l'objectiu és pensar, promoure el debat i convèncer fent propostes viables amb arguments sòlids. Per tant, no es tracta de política, ni de discrecionalitat, sinó de plantejar-se quin nivell de risc i de contradiccions s’està en disposició d’assumir.

Després de la conferència va iniciar-se una taula rodona amb Daniel Rubio Merino, coordinador del Comitè d’Ètica i Deontologia del CGCEES i integrant de la Comissió d'Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV; Iñaki Rodríguez Cueto, coordinador de la Comissió d’Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV, i Araceli Lázaro Aparicio, representant del CEESC, coordinadora de l'elaboració del Codi deontològic de 2004 a 2007, i membre del Comitè d’Ètica i Deontologia del CEESC.

Els tres ponents van fer una reflexió sobre els inicis dels col·legis professionals de la nostra professió i un recorregut des de la presentació del Codi deontològic, fa divuit anys, fins avui. Tots tres van posar l’èmfasi en la importància de mantenir l’ètica com a element central de la nostra pràctica, alhora que van destacar la importància de les comissions de deontologia per a “no perdre'ns pel camí”.

Sobre el recorregut de la professió es va comentar que actualment l'increment de la formació en ètica és molt desigual en tot l'Estat espanyol, un fet que no ha permès guanyar reconeixement social i que s'hagi abusat de la rutina professional.

Es va destacar, també, la necessitat de prendre consciència de qüestions globals que afecten l'emocionalitat de la gent com ara qüestions de gènere, migracions, justícia social, canvi climàtic, xarxes socials, situacions extraordinàries a altres llocs del món, etc.

Abans de finalitzar la jornada, en Xavier Puig Santulària, vocal del CGCEES, va una lectura del Manifest del Dia Internacional de l'Educació Social 2022, centrat en el desenvolupament de l'ètica i la deontologia com a orientació i identitat professional per a “no perdre's pel camí".

Seguint els actes dedicats a l’ètica i la deontologia, el dissabte 1 d’octubre, el CGCEES va organitzar una formació al voltant d’aquests temes per a membres de les juntes de govern dels col·legis professionals d’Educació Social de l’Estat. L’acte es va celebrar a la seu del CEESC a Barcelona.

 

>> Consulteu la Relatoria de la jornada (pdf)

 

Comunicat del Comitè d’Ètica Assistencial de la FCCSM.

 

Celebrem i construïm professió 2022

 

Durant tot el curs 2022/2023, la seu del CEESC a Barcelona acollirà l'exposició fotogràfica "Arsal: l’impacte de la guerra sobre 300 km2", un projecte de l'Associació Catalunya-Líban, amb fotografies dels periodistes Nilton Torres i Raquel Barrera, i amb el suport de PeMÓN Films en el marc de la III edició de la Beca DevReporter impulsada per lafede.cat.

La mostra fotogràfica ressegueix la història d’Arsal, una localitat libanesa fronterera amb Síria. Amb unes dinàmiques socials i econòmiques ja precàries, Arsal va acollir fins a 120.000 persones, tres vegades la seva població original, arran de la guerra al país veí. Amb això, la precarietat al municipi es va agreujar de manera significativa.

Avui la comunitat segueix immersa en un escenari de desassossec. La difícil convivència entre la població nouvinguda i la local o el perill que encarnen les mines antipersones són algunes de les principals amenaces per al seu desenvolupament.

L’entrada a l’exposició és lliure en horari d’atenció al públic.

 

Anar natura endins. Nou curs d'Educa amb l'Arta

 

#DiaES 2022. Necessitarem tota la nostra força!

 

Manifest del CGCEES pel Dia Internacional de l'Educació Social 2022

 

Estudi sociològic qualitatiu impulsat per la Comissió de Dones i d’Igualtat de l’Associació Intercol·legial.