El dia 2 d’octubre, a la nova seu del CEESC a Barcelona, es va celebrar l’acte anual de reconeixement als estudiants d’Educació Social amb els millors expedients acadèmics i treballs de Final de Grau del curs 2024/25, l'onzè Celebrem i Construïm Professió.
Va ser un moment per celebrar el seu esforç i dedicació en un espai on reconèixer l’excel·lència acadèmica i la passió dels futurs educadors i educadores socials per transformar la societat.
Aquesta edició, marcada per la profunda preocupació i condemna al genocidi de Gaza, va donar veu als discursos i reflexions dels estudiants al voltant d’una pregunta que, ara mateix, pren una rellevància especial: Pot l’educació social fer política?
En Víctor Saló Jové, estudiant de la UOC, va expressar amb força que “l’educació social no només pot fer política, sinó que l’educació social és política.” En Víctor va parlar sobre la desaparició de l’esperit crític, recordant que “no podem deixar que la nostra professió es converteixi en una gestió tecnocràtica de la població”. També ens animava en mantenir la curiositat i el compromís col·lectiu, afirmant que “la democràcia necessita comunitat, diàleg i discrepància.”
Per la seva banda, Paula Gelpi, estudiant de la URL, va emfatitzar sobre la responsabilitat social de l’educació social, que “fa política cada vegada que contribueix a transformar la realitat per fer-la més justa i més humana.” Destacant que “el nostre posicionament no pot ser neutral davant de situacions d’exclusió o de vulneració de drets”, i va subratllar que la responsabilitat d’actuar no és només professional, sinó de totes les persones.
Aquests només són dues de les moltes reflexions que ens va deixar la jornada en relació a com l'educació social i la política són inevitablement temes estretament vinculats.
Des del CEESC, no ens queda més que donar l’enhorabona novament a tots els alumnes convocats, així com agrair la presència dels acompanyants i de les persones assistents, que van fer d’aquesta jornada un espai de per celebrar la professió. Amb aquest acte continuem reafirmant el nostre compromís amb la qualitat i l’ètica en la formació dels futurs educadors i educadores socials, animant-los a continuar treballant amb passió i rigor per una societat més justa.
Alumant premiat del curs 2024/25 a millors expedients acadèmics:
- Paula Gelpi, URL.
- Mireia López Salavedra, UdG.
- Àlex Méndez Rams, UAB.
- Míriam Judith Sánchez Lafuente, UB.
- Lorena Salvado, URV.
- Víctor Saló Jové, UOC.
- Cintia Peinado, UVic.
- Enriqueta Torres Garcia, UdL.
Alumant premiat amb els millors treballs de fi de grau del curs 2024/25:
- Susana Jiménez Martín, UOC. “Las Misiones Pedagógicas: un valioso ejemplo para la Educación Social del Siglo XXI”.
- Marco Magistroni, UdG. “Anàlisi de l'aplicació pràctica del programa d'acollida per a Infants i Joves Emigrats Sols: estudi del cas d'un centre Servei de Protecció d’Emergència a Catalunya”.
- Àlex Méndez Rams, UAB. “Una anàlisi sobre la visualització de contingut violent i la seva influència en les conductes delictives”.
- Roger Mompart, UVic. “Relatar és educar. Reflexions des de l'experiència de ser educador”.
- Marta Roig Mirapeix, UB (2023/2024). “Teixint xarxes: Una proposta socioeducativa d'acompanyament entre iguals, facilitadora de la reinserció social de dones en situació postpenitenciària”.
- Vanessa Munné, (URV) “El paper de l’educació social en l’atenció a les persones grans amb discapacitat intel·lectual en un centre residencial per a persones grans a la ciutat de Tarragona: present i possibilitats de millora”.
- Andrea Moll, URL - Pere Tarrés.
- Ruth Ruíz Díaz,UdL.