El passat 14 d’octubre, el CEESC va mantenir una trobada amb responsables del Departament d’Educació i Formació Professional per seguir avançant en el desplegament del programa temporal que integra educadores i educadors socials en centres educatius. La reunió va comptar amb la participació de Laura Brunet, directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, i Susanna Tarapiella, directora general d’Educació Inclusiva, així com de Laura Aubeso, vocal de la Junta de Govern i membre del Col·lectiu d'Educació Social i Escola del CEESC, i de Xavi Campos, director de l’equip de gerència del CEESC.
L’objectiu principal de la trobada va ser compartir la situació actual del programa, després de la compareixença de la Consellera al Parlament i de la interlocució del Departament amb professionals afectats. Des del Departament ens van voler expressar el seu reconeixement com a interlocutors naturals del col·lectiu i com a espai de mediació i recepció de les necessitats i malestars dels professionals de l’educació social, amb la finalitat de consolidar la seva presència i reconeixement dins del sistema educatiu.
Durant la reunió, es va posar de relleu que el programa continua sent temporal, condicionat pel marc pressupostari i les directrius europees de finançament. Tot i que encara no es disposa de tota la informació sobre la cobertura de places i els procediments, el Departament es va comprometre a compartir aquestes dades tan aviat com estiguin disponibles. A més, es va reconèixer l’absència d’un cos propi d’educadores i educadors socials dins del Departament, fet que limita la consolidació del model i la distribució estable de professionals als centres.
Un altre punt destacat va ser la confusió que persisteix en el tractament de les figures de Tècnics d’Integració Social (TIS) i educadores i educadors socials, una qüestió que dificulta la diferenciació clara entre ambdós perfils. El CEESC va insistir en la necessitat de reconèixer l’especificitat dels educadors i educadores socials per assegurar una intervenció socioeducativa efectiva i coherent.
Pel que fa a la formació i l’avaluació del programa, el Departament va informar sobre accions formatives i webinars adreçats a direccions de centres i professionals participants, així com sobre els criteris d’avaluació establerts, que actualment responen a indicadors europeus i que es complementaran amb nous indicadors específics per mesurar l’impacte de la presència dels educadors i educadores socials. Des del CEESC, vam plantejar la necessitat d’avaluar tant l’efecte positiu de la presència dels professionals com l'impacte de la seva absència, per generar dades que permetin reforçar la consolidació del programa.
També es van abordar qüestions operatives, com les càrregues burocràtiques inherents als programes europeus, i es va compartir la previsió del Departament de consolidar equips socials de zona amb presència estable de professionals. Es va posar sobre la taula el fet que, per optimitzar recursos, s’haurien pogut plantejar altres models possibles, com ara la coordinació territorial per part d’educadors i educadores socials i la presència d’integradors i integradores socials als centres. Per part del Departament, va quedar oberta la possibilitat de valorar aquesta opció, o d’altres opcions alternatives, temporalment i fins a assolir el model desitjable de presència universal.
Finalment, quant a les funcions assignades als educadors i educadores socials, des del Departament es va explicitar que el canvi en la concreció de funcions té a veure amb les possibilitats d'accedir al finançament europeu amb què es finança aquest nou programa i es va assegurar la coherència amb els Documents per a l'organització i gestió dels centres (DOIGC).
Així, la reunió reforça el compromís del CEESC amb la consolidació dels professionals d’educació social al sistema educatiu i reafirma la nostra tasca d’incidència política per garantir que la seva intervenció contribueixi a una educació inclusiva, integral i de qualitat.