El passat 10 de febrer vam celebrar la jornada “Oportunitats i reptes de l’educació social en salut mental”, la primera jornada organitzada pel Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC.

Les dues taules rodones que formaven la jornada, moderades per Noa Soliño i Sílvia García Márquez, respectivament, van ser un punt de trobada entre professionals de diferents centres i serveis, tant d’adults com d’adolescents que, amb l’objectiu de difondre el treball i la tasca de l’educació social en aquest àmbit, ens van apropar als contextos i realitats del seu dia a dia en el seu lloc de treball. L’altra finalitat de la jornada, posar sobre la taula els reptes i oportunitats dels professionals de l’educació social en l’àmbit de la salut mental, va permetre repensar-nos la nostra presència com a professionals dins del camp biomèdic.

Jaume Funes, Ángel Cabeza i Ramona Fernández, al llarg de la primera taula rodona, i Asun Pié, Núria Bota i Ignasi García Naranjo, en la segona, van reflexionar durant gairebé tres hores sobre l’efecte de l’estigma i l’impacte de les etiquetes, la sobreinstitucionalització de les accions socioeducatives, la importància de respectar els temps de les persones al llarg dels seus processos, el cost emocional associat a la professió i sobre el valor del vincle per potenciar la influència terapèutica, l’adhesió als tractaments i el benestar de les persones. També van reflexionar sobre el lloc que ocupen els educadors i les educadores socials, així com les aportacions i oportunitats que generen en els equips interdisciplinaris del camp de la salut mental.


Taula 1: Adolescents i salut mental


Taula 2: Adults i salut mental

 

El Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC, format per educadors i educadores socials de l’àmbit de les drogodependències i de la salut mental, treballen conjuntament sota una mirada integral i transversal per generar reflexió al voltant de les competències i praxis de l’educació social, visibilitzant la professió i fomentant un model centrat en la persona que, més enllà de les etiquetes, diagnòstics i històries clíniques, vetlla perquè les persones usuàries puguin optar a tenir una atenció plena al llarg del seu acompanyament, augmentant així el seu benestar psicològic i social.

 

Més informació: