• Reactivem la campanya #SumemalEScola perquè ara és el moment de reivindicar de nou i amb més motius que mai que l’Educació Social ha arribat a l’escola per quedar-s’hi.
  • Necessitem el suport de totes les persones que creieu en la incorporació institucional i plena d'educadors/ores socials als centres educatius.

Durant el curs 2020/21, la professió de l’Educació Social es va introduir de manera oficial a 75 escoles públiques catalanes considerades d’alta complexitat. Les educadores i educadors socials van ser contractats a través d’un pla de xoc anunciat pel Departament d’Educació que aportava 33 milions d’euros en accions dirigides a centres de màxima complexitat a través d’un contracte programa de compromisos mutus i també d’aportació de recursos humans i materials.

Entenem que diversos factors van contribuir a la decisió d'introduir aquesta nova figura professional a les escoles públiques, com ara un entorn cada vegada més complex dins les escoles amb problemàtiques i situacions que desborden el dia a dia del professorat; la situació de crisi sanitària a raó de la COVID-19, així com un moviment constant de renovació pedagògica, encapçalat per diferents organitzacions socials i educatives com el CEESC que, des del 2014 i a través del Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola, lluita per reivindicar la figura de l’educadora o educador a les escoles.

Al finalitzar aquest primer curs, el Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola del CEESC va elaborar un informe amb l'objectiu d'avaluar la feina feta i conèixer el nivell de satisfacció dels equips directius vers aquest nou perfil dins les escoles i instituts. Un dels resultats més sorprenents va ser el gran nivell de satisfacció de les direccions dels centres cap a aquesta nova figura, on una gran majoria, un 97,95%, sol·licitaria tenir per sempre un educador/a social a l’escola o centre educatiu.

Situació actual

Aquest és el segon curs on hi ha educadores i educadors socials en centres educatius i ens han arribat rumors, veus i, en algun cas, certeses, que aquest podria ser l'últim curs d’aquesta nova figura. En comptes d’anar a més, retrocedim i podem perdre les 75 places ja aconseguides.

Tot i que seguim pensant que és una proposta insuficient, ja que el nostre objectiu és la plena incorporació d'educadors i educadores socials a tots els centres educatius, l'entrada d’aquests 75 professionals era una primera passa molt necessària per introduir aquesta mirada socioeducativa a l’escola. I resulta incomprensible que després de la bona rebuda que hi ha hagut per part de la majoria dels centres educatius que han incorporat aquesta figura professional, i en només un curs, ara se’n vulgui prescindir.

Què fem ara des del CEESC?

A través del Col·lectiu d’Educació Social i Escola estem tirant endavant, novament i com cada any, la reivindicació d’aquesta figura, el seu manteniment i projecció des de diversos fronts:

  • Reunions amb diversos grups parlamentaris i amb el Departament d’Educació: 
    Durant aquest mes de maig estem tenint reunions amb els diputats integrants de la Comissió d'Educació de diversos grups parlamentaris. Ens hem reunit amb Jordi Jordan, diputat de Comuns; Nogay Ndiaye diputada de la CUP; Jordi Albert Caballero i Najat Driouech d'ERC; i Anna Erra i Anna Domingo de Junts per Catalunya. No hem pogut agendar encara la reunió amb el PSC, per desavinences de calendari. En les reunions hem manifestat la sorpresa pels rumors que ens anunciaven que, amb la finalització dels fons extraordinaris que havien permès la inclusió del nostre perfil en els centres, després d'aquest curs no hi hauria continuïtat, i hem fet referència a la moció i la resolució parlamentàries que fa ja uns anys demanaven la presència d'educadores i educadors socials en tots els centres educatius. Encara més, hem aprofitat per fer palès que el procés d'incorporació no s'ha fet ni amb les condicions més idònies ni aprofitant l'oferiment del propi Col·legi d'acompanyar-lo, cosa que s'ha hagut de fer en paral·lel al mateix Departament. Així doncs, hem volgut saber l'opinió dels diferents partits sobre la situació dels professionals ara presents als centres, la conveniència de la seva continuïtat i, a més, la perspectiva de fer un pas més, deixant d’estar lligada a les escoles d’alta complexitat i que s’ampliï a la resta de centres educatius, duent a terme funcions de suport, acompanyament i suport envers el centre, l’alumnat, el professorat, les famílies i la comunitat.

    El 31 de maig mantindrem una reunió amb responsables del Departament d'Educació per tal de valorar la implantació de la figura de l'educador/a social als centres educatius durant aquests dos cursos, així com per confirmar la voluntat de continuïtat que se'ns havia explicitat en la darrera reunió amb la Direcció General d'Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa, i, encara més, les perspectives d'ampliació i la seva projecció, a partir dels indicadors tan favorables que hem pogut recollir i analitzar.

  • Inici d’una campanya per tal que els centres educatius sol·licitin la figura de l’educador/a social per al seu centre i, en cas que ja la tinguin, que en demanin la seva continuïtat. Hores d’ara fins a dotze centres educatius han sol·licitat ja oficialment i explícitament al Departament que l’educador/a social assignat al centre pugui, a través de les seves funcions i en contacte estret amb la resta de la comunitat, continuar donant resposta a les situacions de complexitat que tenen i es viuen als diferents centres educatius.

  • Treballant en una actualització de l’informe d'avaluació i impacte de l’educació social als centres educatius, que continuï amb la feina feta el curs anterior, amb la voluntat d’aportar dades i visibilitzar la tasca d’importància crucial que poden fer les educadores i els educadors socials als centres educatius. També ens interessa reflexionar com la professió pot millorar la seva funció ajustant-la a les necessitats educatives dels centres i a la projecció de l’educació en general. Enguany, s’hi afegeix la informació extreta de les memòries del curs anterior, de la informació qualitativa de sessions en directe amb educadores i educadors socials en actiu i de la resposta a qüestionaris a través de correu electrònic. Es preveu tenir aquesta actualització feta en acabar aquest curs 2021/22.

I ara, què et demanem?

Creiem que ara és el moment de reivindicar de nou i amb més motius que mai que l’Educació Social ha arribat a l’escola per quedar-s’hi. Per això reprenem la campanya #SumemalEScola que vam engegar el juliol del 2020, quan des del Departament d’Educació no se’ns feia cas. En aquella ocasió va funcionar, al setembre del 2020 ja començaven a treballar les primeres educadores socials a les escoles. Així que tornem a necessitar que totes les persones que creiem en la incorporació institucional i plena d'educadors i educadores socials als centres educatius fem pressió.

Si ets un centre educatiu i vols sol·licitar aquesta figura professional al teu centre o si ja la tens i vols que s’hi mantingui, posa’t en contacte amb el CEESC o envia’ns un correu a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. i t’informarem de com fer-ho.

Necessitem el suport de tota la comunitat educativa, perquè l'Educació Social suma a l'escola!

  • Si ets educador/a social, explica per què és important que hi treballem.
  • Si ets professor/a, explica què podem aportar els ES a l'escola, sota el teu punt de vista.
  • Si ets educador/a social que ja treballes en una escola, explica la importància de la feina que hi fas.
  • Fes soroll a les xarxes socials i utilitza l'etiqueta #SumemalEScola a totes les publicacions.
  • Utilitza els materials que et proporcionem o crea els teus propis vídeos curts.

 

>> Models de missatges per compartir a xarxes socials:

  • La incorporació de la figura de l'educador/a social a tots els centres educatius de Catalunya és l’única via per gestionar un entorn cada vegada més complex a les escoles. #SumemalEScola

  • Perquè l’Educació Social a l’escola ha arribat per quedar-s’hi, demano a @JosepGCambray d’@educaciocat que aquesta figura professional es mantingui als centre educatius. #SumemalEScola

  • És necessària la incorporació de l’educador/a social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb la resta de professionals del centre. #SumemalEScola

>> Materials gràfics que hem creat per a la campanya i que et pots descarregar: