Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) reclamem amb fermesa la continuïtat i ampliació de la presència de professionals de l’educació social als centres escolars del nostre país per tal de donar resposta a l’anàlisi de necessitats compartides pel conjunt de la comunitat educativa.
Actualment, només 85 escoles i instituts compten amb la figura de l’educador/a social, en el marc d’un programa del Departament d’Educació i Formació Professional que finalitza aquest curs. El Pla de millora d'oportunitats educatives (PMOE - PROA+), on s’enquadren les places, té data de finalització a 31 d’agost. Tant l’anterior equip de la conselleria com l’actual afirmen que hi ha un marge de pròrroga de 2 anys més, però a data d’avui aquesta pròrroga encara no s’ha ratificat.
El sistema educatiu català compta amb vora 3.000 centres, des de segon cicle d’Infantil fins a Secundària. Per tant, la presència actual amb 85 places és encara limitada i provisional. El Departament d’Educació i Formació Professional compta amb educadores socials des del curs 2020-2021 i en aquests 5 cursos s’ha comprovat que la figura no pot desaparèixer ni quedar relegada a una anècdota dins del sistema. Cal consolidar-la i estendre-la a tots els centres, més enllà dels considerats d’alta complexitat, i han d’esdevenir un recurs estructural, estable i imprescindible.
L’educadora o educador social és una figura fonamental en el treball interdisciplinari dins l’escola: acompanya els infants i adolescents en el seu procés educatiu, atén la diversitat i les condicions d’educabilitat, afavoreix la convivència i teixeix vincles entre el centre educatiu, les famílies i el territori. Aquesta mirada complementària a la pedagògica és clau per construir escoles inclusives i afavorir l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
A més, és un perfil idoni per assumir noves funcions sorgides en l’àmbit educatiu, com les coordinacions de benestar i protecció recollides a la LOPIVI, com les figures COCOBE. Són rols que requereixen coneixement, sensibilitat social i capacitat de treball comunitari, qualitats intrínseques a l’educació social.
Des del CEESC hem demanat un espai d’interlocució amb el Departament d’Educació per tal d’aclarir una qüestió urgent com és el futur de les educadores i els educadors socials en els centres escolars però no hem rebut concreció a les peticions de trobada. Cal recordar que en la reunió que vam mantenir amb la consellera Esther Niubó al mes de gener, es va afirmar la voluntat de prorrogar un parell de cursos més el pla PMOE-PROA+, incloses les places d’educador/a social, però ara, que ja s’acosta el final del curs escolar, encara no ha arribat l’aprovació oficial amb tota la incertesa que genera a professionals i centres educatius.
Cal destacar les mostres creixents de suport i compromís per part de la comunitat educativa, com les que hem vist recentment a l’Institut Eduard Fontseré de L'Hospitalet de Llobregat. Famílies, alumnat i equip docent s’han mobilitzat amb contundència per defensar la continuïtat de la seva educadora social. Des del CEESC agraïm, compartim plenament aquesta lluita, i donem suport a les mobilitzacions.
L’experiència iniciada el curs 2020-2021 genera interès dins i fora de Catalunya. Sense anar més lluny, el divendres 23 de maig, el CEESC va explicar l’impacte de la figura de l’educador/a social en el sistema escolar en una jornada que va tenir lloc a la Universitat de València (UV) i que va ser organitzada pel Col·legi Oficial d'Educadores i Educadors Socials de la Comunitat Valenciana juntament amb la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana i la Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació de la UV.
D’altra banda, aquest curs, el Departament d’Educació i Formació Professional ha implementat 52 places d’educador/a social en els serveis educatius de zona per abordar l’abandonament escolar prematur. Aquestes places, com a estructurals que són, han entrat en el concurs de trasllats del cos d’educadors i educadores socials de la Generalitat de Catalunya. Des del CEESC volem agrair la feina feta per les professionals que aquest curs han iniciat el Projecte Reconnect-ES, com a interines o en comissió de servei, pel compromís per oferir noves oportunitats als i les joves d'entre 16 i 24 anys per tenir una societat més i millor formada.
Per tot això, exigim al Departament d’Educació i Formació Professional un compromís clar, ferm i valent amb la incorporació definitiva dels educadors i les educadores socials als centres educatius de Catalunya. Ja no es tracta de programes provisionals ni de mesures parcials: és hora de reconèixer la tasca essencial de l’educació social i de convertir-la en un pilar estructural del sistema educatiu català.