Ahir, 28 de maig de 2025, el CEESC vam celebrar l’acte d’inauguració oficial de la seva nova seu, ubicada a la Fundació Carulla. Malgrat que ja fa un temps que el Col·legi hi ha començat a treballar, aquest acte ha volgut simbolitzar l’inici d’una nova etapa, amb el convenciment que els espais que habitem condicionen i potencien la nostra acció educativa i comunitària.
L’acte va comptar amb una nombrosa assistència de persones col·legiades, professionals del sector, així com representants polítics i d’altres entitats i institucions.
Un espai per generar contextos
Des del primer moment, la nova seu del CEESC s’ha pensat com un espai viu, obert i compartit. En paraules del president del CEESC, Marc Queralt, “el CEESC està en moviment constant”, i aquesta nova etapa reflecteix aquest dinamisme. “Avui donem el tret de sortida a una cosa que va començar fa temps”, va dir, destacant que l’objectiu no era només trobar un espai físic, sinó un lloc que connectés amb els valors de la professió: “La nostra feina té a veure amb generar contextos, amb el treball comunitari, amb la interacció. I aquest espai ens ho permet”.
La directora de la Fundació Carulla, Marta Esteve, va donar la benvinguda a la comunitat del CEESC amb paraules plenes de calidesa: “Aquesta és casa vostra”, afirmant que la suma de mirades i experiències des de diferents disciplines permet arribar més lluny.
Una mirada profunda als espais: intervenció d’Itziar González
L’arquitecta i urbanista social Itziar González i Virós va oferir una reflexió inspiradora que va obrir l’acte i que va ressonar al llarg de tota la jornada. Va posar l’accent en el significat dels espais que habitem i en la relació que hi establim, especialment quan parlem d’un col·lectiu com el de l’educació social, estretament lligat al territori, a les persones i als vincles.
Va assenyalar que “és important reconèixer que qui ens acull, desplaça coses pròpies”, fent referència a la importància de generar una convivència respectuosa quan s’ocupa un espai compartit. També va convidar a començar a parlar dels espais des d’una “dimensió multisensorial”, posant en relleu que les condicions físiques, emocionals i simbòliques d’un espai influeixen en com ens hi sentim i com hi actuem.
González va subratllar que “és fonamental que les persones sentin que formen part d’una comunitat. Sentir-se part d’alguna cosa ajuda a situar-se”. Aquesta idea encaixa plenament amb el que representa la nova seu del CEESC: un lloc per reconèixer-se, compartir i transformar. Un espai des d’on generar acció col·lectiva i sentit de pertinença.
Taula rodona: els espais com a eina socioeducativa
En la taula rodona diverses veus del món educatiu, comunitari i de l’arquitectura i el disseny, van dialogar al voltant dels espais com a eina de transformació social i educativa.
Antonio Rosa, educador social i antropòleg, va posar en relleu que “són les persones qui defineixen els espais”, i va recordar que molts dels llocs on intervenen els i les educadores socials no han estat pensats per acollir acció educativa. Va destacar la importància d'identificar-hi el conflicte i la governança com a elements estructurals.
Anaïs Esmerado, investigadora en disseny social, va defensar que cal adquirir eines per “fer-te llar allà on vagis”, mentre que Sandra Guiu, interiorista i degana del CODIC, va reivindicar espais dissenyats des de la funcionalitat i la relació: “No es tracta de fer espais bonics, sinó útils per a la gent”, va dir, tot posant èmfasi en la participació de les persones en la seva pròpia definició de l’espai.
Des del públic, es va obrir un diàleg viu amb preguntes, com la d’una jove assistent que va qüestionar com fer arribar les pràctiques innovadores als i les professionals de base. Xavi Campos, director de l’equip de gerència del CEESC, va recollir aquesta inquietud remarcant que “una de les responsabilitats del Col·legi és acompanyar els recorreguts vitals i professionals de les educadores i educadors socials”. I va concloure: “Tenim el mal costum de no explicar-nos. I una manera de fer-ho és des de la multidisciplinarietat”.
Visita, teatre i brindis: una celebració col·lectiva
Un cop acabada la taula rodona, les persones assistents van poder fer una visita guiada per tota la nova seu, una oportunitat per descobrir els diferents espais de treball i trobada del Col·legi. Aquesta visita va comptar amb la col·laboració del grup de teatre amateur Farandulacis, que va dinamitzar el recorregut amb petites intervencions humorístiques, aportant un toc lúdic i reflexiu a l’experiència.
La jornada va acabar amb un esquetx humorístic a la terrassa, un espai emblemàtic de la nova seu que simbolitza obertura, horitzó i comunitat. Allà es va fer un brindis col·lectiu amb productes de L'Olivera per celebrar aquest nou començament i per agrair la presència i implicació de totes les persones assistents.
Aquesta inauguració ha estat, en definitiva, una oportunitat per pensar-nos com a col·lectiu professional i com a comunitat. Un espai al servei de les educadores i educadors socials i de la societat que volem construir. Ara només falta que us el feu vostre!