Comunicat del CEESC davant l’anunci del tancament de les ludoteques gestionades per la Generalitat de Catalunya

Davant la notícia que les ludoteques gestionades per la Generalitat de Catalunya deixaran de funcionar a finals d’aquest any, des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) volem expressar la nostra preocupació i desacord amb aquesta decisió.

Les ludoteques són espais amb una funció socioeducativa fonamental. Són entorns on el joc esdevé una eina de desenvolupament, socialització, prevenció i inclusió, especialment per a la infància en situacions de vulnerabilitat. Entenem que aquests serveis formen part essencial del camp d’acció de la nostra professió, i aporten un valor que va molt més enllà del simple lleure.

Volem posar de manifest, també, el paper imprescindible que les educadores i els educadors socials han tingut i tenen en aquests espais, desenvolupant una tasca de gran qualitat, rigor i compromís. El tancament de les ludoteques suposa no només la desaparició d’un servei clau, sinó també la pèrdua directa de 17 places ocupades per professionals del nostre col·lectiu a la Direcció General d'Acció Cívica i Comunitària (DGACC). Una pèrdua que empobreix el sistema públic i debilita la presència de la nostra professió en àmbits comunitaris.

La decisió de tancar aquestes ludoteques arriba pocs dies abans que se celebri oficialment el Dia Internacional del Joc (11 de juny), reconegut per les Nacions Unides. Aquesta jornada posa de relleu el dret de tots els infants a jugar i la importància del joc com a eina de desenvolupament integral i benestar. És especialment incoherent que, mentre es promou públicament aquest dret fonamental, es tanquin espais que el fan possible en l’àmbit comunitari i des d’una mirada educativa.

També resulta contradictori que aquesta mesura arribi en un moment en què les administracions públiques fan bandera de la importància de les polítiques de prevenció amb la infància, però alhora desmantellen serveis clau que en són un exemple clar i consolidat. Les ludoteques són espais educatius, d’acompanyament, de suport a les famílies i de detecció primerenca de situacions de risc.

Considerem preocupant que la principal motivació d’aquesta estratègia pugui ser l’extinció de les places, amb l’objectiu de destinar-ne els recursos, en el millor dels casos, a altres serveis del Departament. Tot fa pensar, però, que aquests recursos difícilment es destinaran a reforçar la presència d’educadors i educadores socials, i que fins i tot podrien servir per externalitzar o privatitzar serveis.

De fet, algunes declaracions apunten la seva reconversió en serveis del programa "Jugar i Descobrir". Es tracta d'una tipologia de servei en què els professionals tenen un perfil que no és el de l'educació social. L’educador social té una formació i un abast d’intervenció més ampli que el monitor de lleure o que les persones titulades en formació professional, i això li permet abordar situacions educatives, socials i emocionals amb més profunditat i continuïtat, que ara es perdrien.

Aquesta pèrdua implica també un pas enrere en el reconeixement i la visibilitat de la professió més enllà dels serveis socials tradicionals o dels àmbits de màxima complexitat. La desaparició de la nostra presència en espais comunitaris contribueix a una imatge residual de la professió, allunyada de la universalitat de la nostra tasca i del treball preventiu de proximitat.

Per tot plegat, reivindiquem la necessitat de preservar aquests serveis, reforçar-los i reconèixer-ne el paper estratègic en les polítiques socials i educatives del país.

Des del CEESC, ens posem a disposició per dialogar i treballar conjuntament amb les institucions per buscar alternatives que garanteixin la continuïtat d’aquests espais i la seva funció educativa i comunitària.

No podem parlar de drets de la infància, ni de prevenció real, sense garantir espais com les ludoteques i la presència de professionals formats i reconeguts per a desenvolupar-hi la seva tasca.

 

Barcelona, 3 de juny de 2025
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)