Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya hem participat activament en el tràmit d’informació pública del Projecte de Decret d’Orientació Educativa, que el Departament d’Educació té previst aprovar durant aquest mandat. Des del CEESC considerem que aquest futura norma és una oportunitat per consolidar un model d’orientació educativa inclusiva, integradora i ajustada a la realitat social actual.
Una visió comunitària i inclusiva de l’orientació educativa
Les nostres aportacions parteixen de la necessitat de reforçar una mirada sistèmica, que superi els límits de l’àmbit docent i hi incorpori la diversitat d’agents educatius presents al territori. Proposem que el decret reconegui explícitament la tasca que duen a terme entitats del lleure, serveis d’atenció a infants i joves en risc, universitats i altres actors que contribueixen activament a l’orientació de l’alumnat.
També reclamem que es tingui més en compte la participació activa de les famílies en els processos d’orientació educativa Així mateix demanem una concepció de l’alumnat com a subjecte social amb drets i deures dins la comunitat educativa, posant l’accent en la seva participació responsable.
El paper essencial de l’educador/a social
Una de les principals línies de les nostres aportacions és la visibilització del rol del professional de l’educació social com a agent clau en l’orientació educativa. Tot i que el projecte de decret només esmenta aquesta figura una única vegada i sense atribució de funcions específiques, des del CEESC hem proposat:
- Incorporar la figura de l’educador/a social com a cotutor/a, especialment en situacions que requereixin un acompanyament personal, familiar i social intensiu.
- Permetre que pugui assumir la coordinació de Coeducació, Convivència i Benestar, atès que les competències descrites en el decret encaixen plenament amb el perfil professional dels i les educadores socials.
- Especificar de manera clara la seva participació com a agents d’orientació educativa a totes les etapes i àmbits, especialment en formació professional, educació postobligatòria i educació d’adults.
Garantir els recursos i estructures per aplicar-hi el decret
Finalment, reclamem que l’administració educativa asseguri els canvis organitzatius necessaris per implementar amb garanties el futur decret, dotant els centres de professionals adequats, reconeixent els seus rols i garantint una estructura flexible i transversal.
Aquestes aportacions no només defensen el valor de la professió d’educador/a social dins del sistema educatiu, sinó que aposten per una orientació centrada en les persones, les comunitats i la igualtat d’oportunitats.
>>Descarrega o llegeix el document d'aportacions en aquest enllaç.