El Col·lectiu professional de Gent Gran del CEESC ha elaborat un nou document que recull una proposta actualitzada de les funcions de l’educador/a social als centres residencials i de dia per a persones grans. Actualment les funcions oficials són les que queden recollides al document Perfil professional educador/a social del servei de centre de dia i servei de centre residencial per a gent gran, aprovat l'octubre de 2003.
El document, titulat “Funcions de l’educador/a social a centres residencials i de dia per a persones grans”, defineix les funcions específiques d’aquesta figura professional des d’una mirada política i tècnica, prenent com a base el Model d’Atenció Centrada en la Persona (MACP) i les normatives vigents en matèria de serveis socials. La proposta situa l’educació social com un agent transformador, clau per garantir una atenció integral, personalitzada i centrada en la dignitat, l’autonomia i el projecte vital de cada persona gran.
Entre les funcions destacades hi ha el disseny i implementació de programes socioeducatius, el foment de la participació activa, l'acompanyament emocional, el treball interdisciplinari i la implicació de les famílies i la comunitat. El document també concreta el marc d’implementació d’aquestes funcions dins dels equips professionals dels centres, i fa una crida a la incorporació estructural de l’educació social en tots els dispositius d’atenció a les persones grans.
Amb aquesta aportació, el CEESC vol fomentar el reconeixement del paper de l'educador/a social en els serveis residencials i de dia per a gent gran, un fet que suposa un pas essencial cap a un model d'atenció digne, humà, participatiu i relacional.
>>Pots consultar el document complet aquí: Funcions de l’educador/a social a centres residencials i de dia per a persones grans (juny 2025)