El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) volem manifestar la nostra preocupació i disconformitat davant l’Acord GOV/211/2025, de 26 d’agost, pel qual s’autoritza l’ampliació de la plantilla pressupostària del Departament de Drets Socials i Inclusió amb 306 noves dotacions.

Malgrat que l’acord justifica aquesta ampliació per reforçar àmbits directament vinculats a la nostra professió —com ara l’atenció a la dependència i la discapacitat, la intervenció amb infants i adolescents en situació de risc, la inclusió de persones vulnerables o l’atenció a les persones sense llar—, en cap de les categories incorporades no s’hi inclou la figura de l’educador/a social.

Des del CEESC fa temps que denunciem que els serveis socials treballen amb ràtios insuficients i amb una manca crònica de professionals de l’educació social. El mateix Departament ha reconegut reiteradament aquesta necessitat, però aquest reconeixement no s’ha traduït en fets. L’ampliació de plantilla aprovada ara era una oportunitat per començar a revertir aquesta situació, i en canvi, un cop més, l’educació social n’ha quedat fora. No volem qüestionar la incorporació d’altres perfils, però afirmem amb rotunditat que no és admissible que es continuï excloent la nostra professió en decisions d’aquest abast.

Aquesta absència és greu i incomprensible per diverses raons:

  • La professió d’educador/a social és clau en els processos d’acompanyament, inclusió i transformació social que el mateix acord es proposa enfortir.
  • Sense la mirada socioeducativa, el sistema de serveis socials queda incomplet i difícilment podrà assolir els objectius de qualitat, inclusió i benestar que s’hi plantegen.
  • Aquesta decisió invisibilitza una professió reconeguda i consolidada, que treballa a primera línia amb les persones i col·lectius més vulnerables de la nostra societat.

Per tot això, des del CEESC:

  1. Reclamem la rectificació d’aquest acord, i que en futures ampliacions de plantilla es contempli la incorporació d’educadores i educadors socials en els serveis on la seva presència és imprescindible.
  2. Exigim un compromís ferm del Govern i del Departament de Drets Socials i Inclusió amb el reconeixement i la consolidació de la nostra professió dins el sistema públic de serveis socials.
  3. Ens posem a disposició de les institucions per treballar conjuntament en la definició dels perfils i funcions que han d’enfortir el sistema i garantir l’atenció integral a les persones.

L’educació social no pot quedar al marge de les polítiques públiques de benestar. Sense educadores i educadors socials, no hi ha inclusió real.