Aquesta setmana, el CEESC ha comparegut davant la Ponència parlamentària que estudia la Proposició de llei destinada a garantir una despesa educativa mínima del 6% del PIB. La sessió, en el marc de la Comissió d’Educació i Formació Professional, ha servit per posar sobre la taula la importància d’un finançament estable i d’un model educatiu sostingut en el temps que permeti donar resposta a les necessitats socioeducatives actuals.
La intervenció ha anat a càrrec de Patrícia Sarrias, vocal de la Junta de Govern del CEESC, que ha començat destacant que “és tan important el finançament del sistema educatiu com el consens polític i social que l’ha d’acompanyar; sense estabilitat, l’educació no pot avançar”. Sarrias ha insistit que la complexitat que avui viuen les aules és un reflex directe de la realitat social del país, i que calen polítiques continuades i recursos adequats per poder-hi donar una resposta integral.
Durant la seva compareixença, Sarrias ha remarcat que la presència de les educadores i educadors socials als centres educatius és imprescindible per garantir equitat i prevenció. “Les desigualtats socials, econòmiques i culturals no es resolen només amb més hores lectives, sinó amb professionals que treballin la mediació, la convivència i la detecció primerenca de situacions de risc”, ha afirmat. Ha recordat que les intervencions socioeducatives redueixen l’absentisme, milloren el clima escolar i eviten derivacions més intensives a altres serveis.
També ha posat l’accent en la importància del treball comunitari i de les aliances territorials: “L’escola forma part d’un ecosistema molt més ampli. Si volem que funcioni, hem de connectar-la amb salut, serveis socials, cultura, joventut i les entitats del territori”. En aquest sentit, ha defensat que els centres necessiten equips multidisciplinaris reforçats i figures professionals estables.
Finalment, Sarrias ha alertat sobre la reducció de places d’educadores i educadors socials en els últims cursos i ha subratllat que “no es poden garantir respostes sòlides amb figures inestables o subjectes a proves pilot”. Per això, ha reivindicat que un increment real del finançament educatiu permetria revertir aquesta situació i consolidar un model que combini educació, prevenció i cohesió social.
Amb aquesta intervenció, el CEESC reafirma el seu compromís amb un sistema educatiu inclusiu, emancipador i arrelat al territori. Continuarem treballant amb les institucions per avançar cap a un model que situï l’educació com una veritable política de país.
El CEESC ens vam adherir a la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per garantir la destinació d’un mínim del 6% del PIB català al sistema educatiu el març de 2023, juntament amb diverses entitats educatives. Des d’aleshores hem format part del conjunt d’organitzacions impulsores de la llei de garanties del finançament del sistema educatiu català amb un mínim del 6% del producte interior brut per a l’educació.
Just aquest novembre el CEESC ha fet públic el comunicat “Cal una aposta decidida per a les educadores i els educadors socials als centres educatius”, on reclamem al Govern situar aquests professionals com a part estructural del sistema educatiu a tots els centres de Catalunya. T’animem a llegir-lo, compartir-lo i sumar-t’hi.
- Consulta i comparteix el comunicat
- Signa el comunicat com a entitat
- Signa el comunicat a nivell individual
Podeu veure la compareixença completa: