Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

L’escola pública Els Convents de Martorell ha incorporat, per primera vegada, una educadora social al centre. La iniciativa ve de l’AMPA de l’escola, que va decidir, en assemblea i de forma coordinada amb l’equip directiu i claustre, incorporar el passat mes de gener amb recursos propis la figura de l’educador/a social a l’escola amb l’objectiu de reforçar-ne la tasca socioeducativa, la cohesió social i la participació de les famílies al centre.

Des del CEESC ja fa temps que treballem per la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic. És per això que felicitem la iniciativa de l’AMPA d’Els Convents i també a l’equip directiu i el claustre de l’escola, que han secundat aquesta aposta.

Segons explica l’AMPA d'Els Convents, durant aquest primer mes i mig, s’ha engegat un procés participatiu d’anàlisi de l’escola amb la finalitat de potenciar encara més la participació de les famílies a l’escola. Per a fer-ho, s’han realitzat fins a 7 assemblees amb prop de 150 infants, 3 trobades amb famílies, dues reunions amb l’AMPA, reunions amb l’equip directiu, mestres, Serveis Socials...

Ara, gràcies a les conclusions d’aquesta primera anàlisi, s’han començat a engegar algunes accions de foment de la participació familiar a l’escola. Així, aquest mes de febrer s’han obert dos espais familiars a l’escola (un de matí i un de tarda) en què les famílies que vulguin poden trobar-se un o dos cops per setmana per conversar, fer un cafè, passar una estona juntes... així com organitzar activitats entre elles i/o per als infants. 

Altres activitats que preveuen són l’obertura de classes de català per a adults o la realització d’un mural sobre l’escola elaborat per famílies, mestres i alumnes. També es preveu ampliar l’entrada de familiars a l’aula o fora d’ella amb l’objectiu d’acompanyar els infants en el seu aprenentatge (contacontes, suport a la lectura, jocs, organitzar activitats esportives...). 

El pare que, des de l’AMPA, coordina el projecte és educador social i col·legiat del CEESC i, a l’hora de començar-lo, va comptar amb l’assessorament de membres del Col·lectiu professional d’Educació Social i Escola del CEESC.

Iniciatives com aquesta ens fan avançar en el camí i demostren la bona tasca que la figura de l’educador/a social pot fer en els centres educatius. 

Tal com comentava el Col·lectiu a El diari de l’Educació, “veiem que autonomies com Extremadura, Castella-La Manxa, Andalusia i Canàries ja fa temps que tenen la figura de l’educador/a social reconeguda, regulada i incorporada oficialment a les escoles i instituts. Després de comprovar els beneficis que els ha comportat, tant a nivell educatiu i social, com econòmic, la valoració que han fet aquestes autonomies ha estat excel·lent, i n’ha augmentat la demanda curs rere curs”. 

I també feien una mirada a Catalunya, on “malgrat no estar reconeguda oficialment i les diverses dificultats en les condicions de treball, la figura de l’educador/a social ja està implantada, sobretot a Secundària. Hi ha un gran nombre d’instituts que ja disposen d’aquesta figura professional treballant amb els equips docents; gràcies, sobretot, a administracions locals i ajuntaments, que han apostat per aquesta figura, però, també, gràcies a les AMPA i AFA que, amb un esforç econòmic enorme, estan contractant educadors i educadores socials perquè entenen que la comunitat educativa sortirà enfortida amb la incorporació d’aquestes professionals.”

És per això que des del CEESC demanem a les administracions pertinents que s’inclogui la figura de l’educadora o l’educador social en els centres educatius de primària i secundària com a agent educatiu, amb el reconeixement de funcions i responsabilitats a exercir, tal i com han fet altres administracions de l’Estat espanyol o com ja es contempla en la Proposta de resolució transaccional presentada al Parlament el 20 de desembre de 2018.

I des del CEESC, també animem al conjunt de les AFA de Catalunya i als equips directius i claustres dels centres educatius que es facin seva aquesta reivindicació.