En els darrers mesos hem sentit a dir diverses vegades que no hi ha suficients educadores i educadors socials per cobrir llocs de feina i que per això es feia necessari cobrir places amb altres perfils professionals. El setembre passat ja vam emetre una nota de premsa en aquest sentit.

Una mostra més d’aquesta falsa realitat és el número de professionals de l’educació social que han presentat la seva sol·licitud per optar els darrers processos d’oposició pública. Per exemple, per a les 49 places que ofereix l’Ajuntament de Barcelona hi ha hagut 904 persones admeses i 62 excloses i per a 5 places de l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat, 155 admeses i 7 excloses. 

A banda, tal com dèiem al setembre passat “hi ha moltes persones formades en Educació Social. Amb les darreres promocions s’han titulat més de 600 professionals cada curs a les universitats catalanes. El conjunt de professionals de l’educació social en actiu és molt probable que superi els 10.000”.

Més que preguntar-nos si hi ha prou  professionals de l’educació social, potser ens hem de qüestionar si les condicions de treball que ofereixen moltes administracions públiques i entitats són prou dignes. Hi ha entitats que ofereixen llocs de feina que no respecten el que estableix la Cartera Serveis Socials en relació amb els perfils dels professionals i/o la seva ràtio, o el conveni col·lectiu d’aplicació. D’altres ofereixen llocs de treball per a educadores i educadors socials on no s'exigeix la titulació en educació social i es poden presentar a l'oferta professionals amb altres formacions universitàries de l’àmbit social. I, fins i tot, també ens trobem que es creen nous perfils per feines que ens corresponen a educadores i educadors socials, com la que ens hem trobat fa poc a les xarxes, d'integrador de carrer, en la que es sol·licita el grau en integració social. 

Des del CEESC, quan ens assabentem que les condicions que es donen en les ofertes o en els llocs de treball no són les adients, presentem recursos a licitacions de serveis i a convocatòries de treball, per tal que s’adeqüin a la normativa, la categoria professional, les funcions a desenvolupar o la ràtio de professionals en els serveis. 

La nostra principal font d’informació son les educadores i els educadors socials. El CEESC és l'espai col·lectiu des d'on totes i tots els educadors socials hauríem de defensar la nostra professió. Estenem la mà a totes aquelles persones que vulguin explicar-nos situacions que vagin en contra d’un correcta desenvolupament de la professió de l’educació social. 

El reconeixement professional passa per la mobilització i el CEESC no n’hauria de quedar al marge.