Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El passat 2 de setembre, el Departament d’Educació va obrir la convocatòria de borsa de treball extraordinària de personal d’administració i de suport a la docència (convocatòria extraordinària 13/2020). Entre les categories professionals, consta la d’educador/a d’educació especial en centres públics (categoria C1).

Tal com indiquen les bases d’aquesta convocatòria extraordinària, per formar part de la borsa de treball de personal d’administració i serveis i de professionals d’atenció educativa i de suport a la docència, la titulació d'accés per a aquest lloc de treball és la de Tècnic/a en Integració Social (TIS) i la titulació universitària en Educació Social pot comptar com a mèrit.

Aquesta convocatòria no té res a veure amb el procés d'incorporació de 75 educadors i educadores socials en centres de màxima complexitat per al curs 2020-2021 i tampoc en aquesta el Col·legi ha estat partícip de les decisions preses ni n’ha tingut informació més enllà de la que s’ha anat fent pública. Malgrat això, des del CEESC volem resoldre algun dels dubtes que ha generat aquesta nova convocatòria.

 

Anteriorment els professionals de l’educació social podien accedir a aquests llocs de feina?

Sí.

 

Han canviat els requisits d’accés?

Sí.

Fins a la publicació de la convocatòria 13/2020, els professionals de l’educació social es podien presentar a les places d’educador/a d’educació especial amb categoria C1 (per accedir-hi calia estar en possessió d’una titulació de batxillerat o de formació professional) i feien funcions d’educador/a d’educació especial.

La Resolució del 27 d’abril de 2017, que modificava la Resolució del 13 de juny de 2012, va permetre que tant educadors i educadores socials com mestres d’educació especial accedissin a un lloc de treball de categoria inferior a la que els corresponia pel nivell de titulació universitària, assumint les funcions que corresponien a un educador/a especial.

Ara, però, el Departament d’Educació ha canviat els requisits d’accés i deixa sense efectes les resolucions anteriors.

Actualment, doncs, per poder accedir als llocs de feina d’educador/a d’educació especial cal estar en possessió de la titulació de Tècnic/a en Integració Social i la categoria professional que els correspon és la C1.

 

Què passa amb els professionals de l’educació social que han participat en altres borses per accedir a llocs d’educador/a d’educació especial?

Només les persones que durant el curs 2016-2017 van treballar com a educadors d'educació especial sense tenir el títol de Tècnic Superior en Integració Social o equivalent continuen habilitades per la Resolució EDU/1561/2020 per continuar a la borsa de treball per a la provisió de llocs en règim laboral temporal i per participar en els processos de selecció per a la provisió de llocs en règim laboral indefinit d'aquesta categoria.

 

Quines funcions té un educador/a d’educació especial?

Segons consta als Documents per a l’organització i gestió de centres. Personal d’adminsitració i servei i professionals d’atenció educativa, correspon al personal laboral de la categoria professional educador o educadora d'educació especial en centres públics:

  • Donar suport als alumnes amb necessitats educatives especials perquè puguin participar en les activitats del centre educatiu, i també aplicar programes de treball preparats pel tutor o tutora o especialistes i participar en l'elaboració i aplicació de tasques específiques relacionades amb l'autonomia personal, l'adquisició d'hàbits d'higiene, les habilitats socials, la mobilitat i els desplaçaments, l'estimulació sensorial, les habilitats de vida, la transició a la vida adulta i preparació per al món laboral, l'escolaritat compartida en centres ordinaris i centres d'educació especial, etc.
  • Participar en el projecte educatiu del centre.
  • Conèixer els objectius i continguts dels programes per poder adequar de la millor manera possible la seva tasca de col·laboració amb els mestres tutors i els especialistes.
  • Proporcionar als mestres tutors i els especialistes elements d'informació sobre l'actuació dels alumnes a fi d'adaptar i millorar-ne el procés d'aprenentatge.

 

Aquestes places, doncs, són d’educador/a d’educació especial amb categoria C1, amb funcions d’EEE. El que hem de reclamar com a educadors/ores socials i com a CEESC és la incorporació de la nostra figura als centres educatius, fent les tasques que ens corresponen amb la nostra titulació universitària i amb la categoria A2.

En aquest document elaborat pel Col·lectiu professional d’educació social i escola del CEESC, podeu consultar les funcions dels educadors i educadores socials als centres educatius que, com podreu comprovar, van més enllà de les funcions que pot realitzar un EES.