Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

El passat 28 d’abril de 2021 es va publicar al BOCG el Projecte de Llei Orgànica de protecció integral a la infància i l’adolescència davant la violència.

El text, que continua la seva tramitació al Senat, té per objectiu garantir el dret d'infants i adolescents a la seva integritat física, psíquica, psicològica i moral davant de qualsevol forma de violència. (Nota posterior a la publicació d'aquesta notícia: Durant la seva tramitació al Senat s'hi van introduir algunes esmenes, ratificades en el debat de dijous 20 de maig pel Congrés, que queden incorporades a el text definitiu. Ara la Llei ja aprovada està a punt per ser publicada al BOE i la seva entrada en vigor es produirà vint dies després).

El Col·lectiu professional d’educació social a l’escola del CEESC n'hem fet una petita anàlisi. 

La llei aporta molts canvis referents a la protecció de la infància, com, per exemple, amplia el termini de prescripció de delictes d'abús a menors que començarà a comptar en el moment que el denunciant compleixi 35 anys, i no 18 com fins ara. 

A més, elimina la custòdia compartida en cas de violència de gènere, estableix que tothom està obligat a denunciar abusos o violència contra menors i impedeix la revictimització dels menors de 14 anys, fixant que només hauran de declarar una vegada. 

Entre d’altres, estableix que qualsevol persona que tingui coneixement o indicis de violència contra un menor està obligada a comunicar-ho “de manera immediata” a les autoritats (inclosos casos de familiars dels suposats agressors). Penalitza els qui promoguin el suïcidi, l'autolesió o trastorns alimentaris entre menors, així com els delictes sexuals. 

Des del Col·lectiu destaquem l'apartat que parla de la prevenció i la detecció des de l’àmbit escolar, dins del pla de convivència dels centres, esmentant fins i tot la creació d’una nova figura a les escoles per vetllar pel benestar dels infants i adolescents: coordinador/a de benestar i protecció. 

Considerem imprescindible aquesta tasca, i reivindiquem, un cop més, que ja hi ha uns professionals capacitats per treballar en aquesta línia, que són els educadors i les educadores socials. Des del Col·lectiu estem treballant per la plena incorporació de la figura de l'educador social als centres educatius. Els i les professionals que ja hi treballen ja centren les seves funcions en la detecció, prevenció i treball en la violència en tots els nivells, així com el foment de l’execució del pla de convivència del centre. Alhora, són les persones que es coordinen amb els serveis i l’entorn: SS, Centres Oberts, CAP, etc. per tant, tenen a l’abast la possibilitat de coordinar-se i comunicar-se amb agilitat i poder actuar amb rapidesa. I no oblidem que són el nexe d’unió entre l’escola, les famílies, l’alumnat i l’entorn. Per tant, podran obtenir i recollir informació tant de les famílies com dels infants i adolescents.

Un dels objectius principals de la Comisión de Educación Social en el Sistema Educativo del CGCEES, de la que el CEESC participem, és  aconseguir que educadores i educadors socials siguin els professionals que ocupin la funció de coordinador/a de benestar i protecció.

Amb tot, ens alegrem molt d’aquests avenços que vetllen pel benestar de les persones, recordem la capacitació de la formació dels educadors i les educadores socials i reivindiquem  la incorporació institucional i plena d'aquests professionals als centres educatius.

 

 

Relacionat: