El passat 28 d’abril de 2021 es va publicar al BOCG el Projecte de Llei Orgànica de protecció integral a la infància i l’adolescència davant la violència.

El text, que continua la seva tramitació al Senat, té per objectiu garantir el dret d'infants i adolescents a la seva integritat física, psíquica, psicològica i moral davant de qualsevol forma de violència. (Nota posterior a la publicació d'aquesta notícia: Durant la seva tramitació al Senat s'hi van introduir algunes esmenes, ratificades en el debat de dijous 20 de maig pel Congrés, que queden incorporades a el text definitiu. Ara la Llei ja aprovada està a punt per ser publicada al BOE i la seva entrada en vigor es produirà vint dies després).

El Col·lectiu professional d’educació social a l’escola del CEESC n'hem fet una petita anàlisi. 

La llei aporta molts canvis referents a la protecció de la infància, com, per exemple, amplia el termini de prescripció de delictes d'abús a menors que començarà a comptar en el moment que el denunciant compleixi 35 anys, i no 18 com fins ara. 

A més, elimina la custòdia compartida en cas de violència de gènere, estableix que tothom està obligat a denunciar abusos o violència contra menors i impedeix la revictimització dels menors de 14 anys, fixant que només hauran de declarar una vegada. 

Entre d’altres, estableix que qualsevol persona que tingui coneixement o indicis de violència contra un menor està obligada a comunicar-ho “de manera immediata” a les autoritats (inclosos casos de familiars dels suposats agressors). Penalitza els qui promoguin el suïcidi, l'autolesió o trastorns alimentaris entre menors, així com els delictes sexuals. 

Des del Col·lectiu destaquem l'apartat que parla de la prevenció i la detecció des de l’àmbit escolar, dins del pla de convivència dels centres, esmentant fins i tot la creació d’una nova figura a les escoles per vetllar pel benestar dels infants i adolescents: coordinador/a de benestar i protecció. 

Considerem imprescindible aquesta tasca, i reivindiquem, un cop més, que ja hi ha uns professionals capacitats per treballar en aquesta línia, que són els educadors i les educadores socials. Des del Col·lectiu estem treballant per la plena incorporació de la figura de l'educador social als centres educatius. Els i les professionals que ja hi treballen ja centren les seves funcions en la detecció, prevenció i treball en la violència en tots els nivells, així com el foment de l’execució del pla de convivència del centre. Alhora, són les persones que es coordinen amb els serveis i l’entorn: SS, Centres Oberts, CAP, etc. per tant, tenen a l’abast la possibilitat de coordinar-se i comunicar-se amb agilitat i poder actuar amb rapidesa. I no oblidem que són el nexe d’unió entre l’escola, les famílies, l’alumnat i l’entorn. Per tant, podran obtenir i recollir informació tant de les famílies com dels infants i adolescents.

Un dels objectius principals de la Comisión de Educación Social en el Sistema Educativo del CGCEES, de la que el CEESC participem, és  aconseguir que educadores i educadors socials siguin els professionals que ocupin la funció de coordinador/a de benestar i protecció.

Amb tot, ens alegrem molt d’aquests avenços que vetllen pel benestar de les persones, recordem la capacitació de la formació dels educadors i les educadores socials i reivindiquem  la incorporació institucional i plena d'aquests professionals als centres educatius.

 

 

Relacionat: