• Confiem que el Departament d’Educació realitzi les gestions oportunes per garantir la continuïtat de les educadores i educadors socials que ja estan treballant als centres.

  • La figura de l’educadora i l’educador social ha d’estar present al conjunt d’escoles i instituts del sistema escolar català per garantir els drets educatius i les necessitats socioeducatives d’infants i adolescents, les famílies i la comunitat educativa.

Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) volem expressar el nostre malestar per l'anul·lació de la reunió que teníem agendada aquesta setmana amb responsables del Departament d'Educació per tal de confirmar la continuïtat de la figura de l'educador i educadora social a les escoles el curs que ve. Si a finals de 2021 el Departament havia valorat positivament la implantació i n'assegurava la voluntat de mantenir-la el curs vinent, ens han arribat informacions que ho desmenteixen. La qual cosa no fa més que augmentar la incertesa i el neguit dels 75 professionals que hi estan exercint. La reunió s’ha posposat per a finals de juny, un cop acabat el curs.

En aquella reunió del 2 de novembre de 2021 es va acordar que des del Departament se’ns convocaria per dur a terme una avaluació compartida de la implantació dels educadors i educadores socials als centres, però aquesta reunió mai es va arribar a convocar. No hem aconseguit cita fins a 7 mesos després i el Departament l'ha ajornat el dia abans. Des del seu nomenament i fins al moment ha estat impossible de mantenir cap mena de contacte amb el Conseller, i el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya ha estat atès tan sols per direccions i subdireccions generals.

Ara, davant les veus que ens feien arribar la perspectiva de la no continuïtat d’aquests professionals el curs vinent, un cop exhaurit el fons extraordinari concedit per compensar les desigualtats educatives derivades de la COVID-19, des del CEESC vam reclamar la represa del diàleg amb l’objectiu de poder disposar d’informació de primera mà i compartir-la amb agents i professionals implicats. Per fer-ho, a banda de reclamar la reunió amb el Departament que ara s’ha posposat, també vam demanar reunions amb els diputats integrants de la Comissió d'Educació de diversos grups parlamentaris.

Així, durant el mes de maig ens hem reunit amb Jordi Jordan, diputat d’En Comú Podem; Nogay Ndiaye, diputada de la CUP; Jordi Albert i Najat Driouech, d'ERC, i Anna Erra, de Junts per Catalunya. La reunió amb el PSC es farà el 9 de juny. En tots els casos els hem demanat el seu posicionament, no només pel que fa a la continuïtat dels professionals, sinó pel que fa a la necessitat d’avançar un pas més i plantejar perspectives d'ampliació en el nombre de professionals i de la seva projecció, a partir dels indicadors tan favorables que vam poder recollir i analitzar en un estudi fet a finals del curs passat en el qual el 89,6% dels equips directius dels centres educatius puntuava amb molt bona nota el treball dels educadors i educadores socials als seus centres, i el 97,95%, sol·licitaria tenir per sempre aquesta figura a la seva escola.

 

Cal passar de reforç COVID a pla pilot

Així mateix, hem compartit amb els membres de la Comissió d’Educació la idea que aquests primers cursos havien d’esdevenir una prova pilot per poder assolir el mandat del Parlament -del juny de 2020- en què es van aprovar dues mocions on es demanava la incorporació de la figura de l’educador/a social als centres educatius de primària i secundària per al curs 2020-2021. El Departament d'Educació, però, va fer efectiu aquest mandat només parcialment introduint la figura de l’educador/a social de manera oficial a 75 escoles públiques catalanes considerades d’alta complexitat.

 

Una figura per a totes les escoles i instituts

La figura de l’educadora i l’educador social no ha de ser sols per a centres d’alta complexitat sinó per al conjunt d’escoles i instituts del sistema escolar català. La nostra societat ha evolucionat cap a un concepte d’escola que ha d’oferir una educació integral encarada a la personalització d'aprenentatges, l’atenció a la diversitat, garantint la convivència i el benestar i fent acció comunitària amb relacions amb l'entorn. Funcions que, per perfil professional i formatiu, s’han d’abordar de manera conjunta entre mestres i educadors/es socials.

Cal garantir els drets educatius i les necessitats socioeducatives d’infants i adolescents, les famílies i la comunitat educativa, fent possible el Decret d'Escola Inclusiva que tant li està constant de desplegar al Departament.

Les escoles i instituts són el reflex de la nostra societat i, per tant, cal una mirada socioeducativa per convertir-los en espais d'aprenentatge per a la vida, on s’hi atenguin aspectes socioeducatius com la convivència, l'atenció a les desigualtats i la diversitat, l'absentisme i la relació amb la comunitat i l'entorn.

Esperem que el Departament ens confirmi la confiança en aquests professionals i realitzi les gestions oportunes per garantir-ne la continuïtat, una vegada finalitzats els fons extraordinaris que havien permès la inclusió del nostre perfil en els centres. El futur de la nostra societat s’ho mereix.