Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Aquesta setmana s’han presentat els resultats de l’estudi “Les dones parlen” en el marc de la jornada “Les dones com a agents de canvi dels col·legis professionals i de les entitats”.

“Les dones parlen” és un estudi sociològic qualitatiu impulsat per la Comissió de Dones i d’Igualtat de l’Associació Intercol·legial, de la qual el CEESC forma part. S’ha impulsat amb l’objectiu d’avaluar la situació actual i les perspectives de futur de les dones professionals a Catalunya. En l’estudi hi han participat dones col·legiades - d’edats diferents i de diversos municipis de Catalunya- procedents dels sectors tecnològic, econòmic, jurídic, social i ensenyament, comunicació i sanitari. 

Entre les principals conclusions d’aquest estudi, destaca que el 56% dels professionals col·legiats són dones, el que significa que sis de cada deu membres dels col·legis professionals són dones col·legiades.

L’estudi també posa de relleu que les dones membres de col·legis professionals fan una valoració positiva d’aquestes corporacions. Així cal destacar l’increment de dones als òrgans de govern dels col·legis professionals, ja que segons l’estudi, al 2022 el 86% dels col·legis tenen dues o més col·legiades en la Junta de Govern. Al 2019 aquesta xifra era el 81%. També es posa de relleu que un de cada tres col·legis professionals està presidit per una degana o presidenta.

L’estudi conclou que les dones professionals són dinamitzadores en general de la vida col·legial i de promoure canvis en favor de les polítiques d’equitat dins el seu sector. Així es posa de manifest en el fet que ha augmentat el nombre de comissions de gènere en els col·legis, passant del 31% al 53%. Tanmateix, les professionals col·legiades que han participat en aquest estudi també consideren essencial incloure la perspectiva de gènere en el discurs i praxis dels col·legis professionals.

Les professionals enquestades per a l’estudi han aportat exemples i testimonis de l’existència de situacions problemàtiques en l’exercici professional, de factors externs limitadors per desenvolupar una carrera professional exitosa i de l’existència de barreres autoimposades o bé establertes socialment i que determinen la manera de compaginar la vida professional amb la familiar, que recau majorment en les dones professionals col·legiades.

L’estudi planteja un seguit de mesures per tal d’avançar en l’equitat de gènere dins els col·legis professionals.

En aquest sentit, l’estudi proposa:

  • Incloure continguts sobre la perspectiva de gènere a les ponències, jornades i altres activitats dels col·legis professionals.
  • Utilitzar llenguatge inclusiu en totes les comunicacions.
  • Canviar la denominació dels col·legis professionals, si és necessari. Constituir comissions de gènere.
  • Impulsar la creació d’observatoris sobre l’equitat de gènere.
  • Promoure programes de mentoring i coaching per facilitar el desenvolupament de la carrera professional.
  • Programar activitats formatives en matèria de gènere i que afavoreixin la predisposició de les dones a assumir un rol de lideratge.
  • Implementar un sistema de quotes per assegurar la paritat en els càrrecs de lideratge en el propi col·legi.
  • Promoure usos socials del temps: Vetllar perquè els horaris, la formació continuada i altres activitats programades pels col·legis facilitin la vida personal i familiar.
  • Revisar els suports i incentius per a la maternitat de les mútues dels propis col·legis.
  • Implementar protocols per a actuar davant de discriminacions de gènere i donar a conèixer la seva existència i funcionament.
  • Posar en marxa un espai d’atenció psicosocial per a dones víctimes d’assetjament i altres tipus de violències i sensibilitzar i conscienciar a les persones col·legiades sobre aquests temes i també sobre la necessitat d’assumir una major corresponsabilitat en les tasques i el rol de cura de familiars.

Malgrat totes les millores que encara falten per assolir, l’estudi “Les Dones parlen” mostren que la situació de la dona professional col·legiada ha progressat en comparació amb l’estat descrit en el primer estudi impulsat per la Intercol·legial, sota el títol “Les dones professionals a Catalunya”, i que es va presentar el febrer de 2020.

Podeu consultar l’estudi “Les dones parlen” en el següent enllaç

La jornada “Les dones com a agents de canvi dels col·legis professionals i de les entitats”, organitzada pel Departament de Justícia, la Comissió de Dones i d’Igualtat de l’Associació Intercol·legial de Col·legis Professionals de Catalunya i el Col·legi Notarial de Catalunya, que ha posat de manifest el protagonisme creixent de les dones en l’àmbit professional i també dins els col·legis professionals.

Podeu consultar les conclusions de la Jornada al web de la Intercol·legial