Des del Col·legi fa anys que treballem per a la incorporació plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius i per donar a conèixer la feina que pot desenvolupar aquesta figura dins l’àmbit de l’educació formal. S’ha treballat en diferents direccions, conjuntament amb les universitats i amb agents del món educatiu. I tot i que el Departament d’Educació no ens posi les coses fàcils, ho seguirem fent.

Un cop iniciat el procés d'incorporació de 75 educadors i educadores socials en centres de màxima complexitat per al curs 2020-2021, anunciat per la Generalitat al mes de juny, ens han arribant moltes consultes sobre aquest procés.

Tot i que ens agradaria poder respondre a tots els dubtes que ens han arribat, el cert és que no tenim totes les respostes.

Per començar, cal dir que el CEESC no ha estat partícip d’aquest procés i, de fet, hem denunciat en moltes ocasions la manca de diàleg que hi ha amb el Departament d’Educació. El passat 8 de setembre vam fer arribar al Departament una sèrie de preguntes sobre aquest procés, entre les quals hi havia demandes al voltant dels criteris o indicadors de selecció, data i lloc de publicació dels resultats del procediment, estament en qui recau la decisió del procés selectiu o la data en què es preveu la incorporació efectiva d’aquests professionals.

Cap d’aquestes preguntes ha rebut resposta i, per tant, aquí intentarem respondre el màxim de dubtes plantejats:

  1. Abans que res, cal dir que el CEESC considera del tot insuficient la incorporació d’aquests 75 educadors/ores socials en centres de màxima complexitat com a pla de xoc per a l'abordatge de les desigualtats.

  2. Pel que fa al procés, per una banda, en no ser una plaça de funcionariat públic, i tractant-se d’una plaça temporal, el Departament no estava obligat a fer-ne difusió al DOGC ni al BOE. Va fer-ne difusió a través de la web del Departament d'Educació i del de Polítiques Digitals i Administració Pública, en una oferta on es concretaven les funcions que havia de complir aquesta figura.

  3. Pel que fa a l'assignació dels 75 llocs de feina, fins al moment el Departament d’Educació només ha fet pública la de les 10 places a la demarcació de Tarragona. Esperem que en breu apareguin les de la resta de Catalunya al mateix portal.

  4. Des del CEESC ens hem posat a disposició dels 75 centres educatius que durant aquest curs tindran a l’equip una educadora o un educador social, per tal de fer-los qualsevol aclariment o aclarir qualsevol dubte respecte de la nostra professió, les nostres competències, funcions, tasques i del nostre paper en els centres educatius.

  5. Intentarem també contactar amb totes les persones seleccionades, per tal de poder fer un seguiment de l’impacte de la seva feina i donar-los suport.

  6. A l’oferta publicada pel Departament es poden consultar les funcions dels educadors i educadores socials en els centres que participen en aquest pla de xoc.

Des del CEESC us emplacem a traslladar els vostres dubtes al respecte d'aquests temes al Departament d'Educació. Nosaltres continuarem interpel·lant el Departament d'Educació perquè ens respongui totes les consultes i dubtes que els vam adreçar a l'inici del curs escolar i perquè tinguin en compte les nostres reivindicacions.

Així mateix, continuarem treballant per la plena incorporació de la figura dels professionals de l'educació social en el sistema educatiu, no només per aquest curs degut a la COVID, sinó de cara al futur.

Si us interessa participar al Col·lectiu d'Educació Social i Escola, escriviu un correu electrònic a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..

 

>>Resolem dubtes al voltant de les places de la categoria d'Educació Especial (EEE) a centres educatius