El mirall internacional: què ens ensenyen els països amb mediació obligatòria?
Activitat: El mirall internacional: què ens ensenyen els països amb mediació obligatòria? / El espejo internacional: ¿Qué nos enseñan los países con mediación obligatoria?
Data: 27 de gener de 2026
Lloc: En línia
Ponents:
- Daniela Patricia Almirón, advocada i mediadora argentina. Màster en mediació i experta en Teràpia familiar sistèmica. Doctorada en Negociació i Mediació de l’Institut de Mediació de Mèxic. Docent i formadora. Oradora TEDx. Autora, coautora i editora d’obres col·lectives.
- Carmen Gloria Brevis, treballadora social i mediadora xilena. Màster en Dret de Família i Infància Universitat de Barcelona, especialitzada en Coordinació de Parentalitat i experta universitària en pràctiques restauratives UDIMA España. Magister en Gestió col·laborativa de conflictes. Mediadora Familiar diplomada a la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile. Doctorada en Negociació i Mediació de l’Institut de Mediació de Mèxic; expresidenta del Col·legi de Mediadors de Xile.
- Gabriela Ugarte Borja, periodista i mediadora boliviana. especialista en mediació socioambiental, territorial i cultura de pau. Doctoranda. Lidera projectes de diàleg i sensibilitat al conflicte per a organismes nacionals i internacionals.
- Paola Jackeline Ontiveros Vázquez, advocada i mediadora mexicana del Poder judicial de la CDMX. Directora d’ANMECON A.C. Presidenta de MASC en el Col·legi d’Advocats Processalistes Llatinoamericans (CAPL). Investigadora Nacional SECIHITI. Catedràtica FES Acatlán, UNAM. Mediadora transfronterera MiKK, E.V.
- Pablo Arteta Manrique, advocat i mediador colombià, Magister en Desenvolupament Social Uninorte, àrbitre i mediador de la Cambra de Comerç de Barranquilla. Conferenciant internacional en Mediació.
- Blanca Barredo Gutiérrez, mediadora i advocada col·laborativa espanyola. Gestora de conflictes, formadora i sòcia fundadora de l’Institut de Mediació Integral (IMI) i de la Xarxa Internacional d’Educació Emocional i Benestar (RIEEB).
Acte conduït per:
- Alejandro Nató, advocat i mediador argentí. Especialista en conflictes públics. Exdefensor del poble de la ciutat de Buenos Aires. Professor en universitats d’Argentina, Espanya i Xile. Coordinador de l’Oficina de Gestió de Conflictes del Defensor del Poble de la Nació argentina. President del Centre Internacional per l’Estudi de la Democràcia i la Pau social. Integra el Consell Directiu de l’Institut Argentí de Drets Humans.
- Oscar Negredo Carrillo, mediador i educador social català. Coordinador del Servei de Mediació Comunitària de L’Hospitalet de Llobregat. Docent en universitats catalanes i mexicanes. Coordinador del Col·lectiu de Professionals de la Mediació del CEESC.
Relatora: Helena Pardos, estudiant de pràctiques d'Educació Social del CEESC.
En motiu del Dia Europeu de la Mediació, que se celebra el 21 de gener, aquesta Càpsula es va organitzar com un espai de reflexió amb l'objectiu d'ampliar el debat sobre l'obligatorietat de la mediació a diferents contextos internacionals. A partir de l'entrada en vigor de la Ley Orgánica 1/2025, que estableix la necessitat d'acreditar un intent de MASC abans d'interposar una demanda civil o mercantil, es va obrir un diàleg amb professionals d'Amèrica Llatina per analitzar els reptes, oportunitats i tensions que implica aquesta transformació.
Con motivo del Día Europeo de la Mediación, que se celebra cada 21 de enero, esta Cápsula se organizó como un espacio de reflexión, con el objetivo de ampliar el debate sobre la obligatoriedad de la mediación en distintos contextos internacionales. A partir de la entrada en vigor de la Ley Orgánica 1/2025, que establece la necesidad de acreditar un intento de MASC (Medios Adecuados de Solución de Controversias) antes de interponer una demanda civil o mercantil, se abrió un diálogo con profesionales de América Latina para analizar los retos, oportunidades y tensiones que implica esta transformación.
>>Mireu el vídeo de la Càpsula (CAST).
>>Consulteu la relatoria de la Càpsula (pdf) (CAST)
>>Notícia de tancament de la Càpsula

