Els 75 educadors i educadores socials que es van incorporar en centres declarats de màxima complexitat durant el curs 2020-2021 seguiran treballant en els mateixos centres durant el proper curs.

El passat 21 de juliol una representació del CEESC ens vam reunir al Departament d'Educació amb Raquel Garcia, directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Marcel·lina Bosch, subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa; Anna Franco, subdirectora general de Personal i d’Administració i Serveis i Iolanda Aguilar, directora de Serveis.

L’objectiu de la reunió era abordar el futur de la professió a les escoles i per continuar reclamant-ne una presència generalitzada.

Des del Departament ens van anunciar que els 75 educadors i educadores socials que es van incorporar en centres declarats de màxima complexitat durant el curs 2020-2021 seguiran treballant en els mateixos centres durant el proper curs. I se’n planteja la seva consolidació estructural, que no es pot confirmar perquè dependrà dels pressupostos de 2022, que encara s’han d’aprovar.

Per al CEESC i i, en especial, per al Col·lectiu d’Educació Social i Escola, l'entrada d’aquests 75 professionals és una primera passa molt necessària per introduir aquesta mirada socioeducativa a l’escola. Tot i que seguim pensant que és una proposta insuficient, ja que la voluntat és la plena incorporació d'educadors i educadores socials a tots els centres educatius.

Vam aprofitar la reunió per presentar l'informe: Avaluació de la incorporació d'educadores i educadors socials als centres educatius durant el curs 2020/21, una de les conclusions del qual és el gran nivell de satisfacció de les direccions dels centres cap a aquesta nova figura, declarant en un 97,95% que sol·licitaria tenir per sempre l’educador/a social a l’escola o centre educatiu. Des del Departament ens indiquen que també estan en procés de fer-ne una avaluació pròpia.

Aquests informes i avaluacions per a nosaltres són molt importants, ja que entenem que les experiències d'ara han de permetre assentar unes bases per a conformar un rol perfectament definit i atenent a una funció social de les escoles, no només en entorns desafavorits.

I és que aquests professionals han treballat en centres que no han estat escollits a l’atzar, sinó que tenen unes característiques especials i en què una bona part de l’alumnat i de l'entorn presenten situacions desfavorides, en risc d’exclusió social. Des del Departament comparteixen la nostra mirada, quant al fet que no podem actuar només en aquest tipus de centres, però apunten que els recursos són limitats i que, per ara, cal prioritzar.

D’altra banda, en moltes de les escoles d'alta complexitat on s'han incorporat les educadores i les educadors socials ja existia la figura de l'integrador social i, amb l’arribada de la nostra figura, s’ha començat a configurar un equip social que caldrà anar acompanyant per tal de rendibilitzar al màxim les possibilitats de cada perfil professional en una tasca interdisciplinària. El Departament apunta que estan treballant en delimitar-ne les diferents funcions.

També vam poder apuntar que entenem que és un error de base que les educadores i educadors socials s’hagin contractat com a Personal d’Administració i Serveis. Seguim defensant que és necessària la incorporació de l’educador/a social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb la resta de professionals del centre.

Des del CEESC hem reiterat l'oferiment de cooperar i fer junts tot el que sigui possible. I fem constar que la nostra disponibilitat és evident, com es demostra en la participació activa en els espais que el Departament ha considerat oportuns: Seminari d'Ecosistemes Educatius i participació en la redacció del Document del Nou Present Educatiu dels Consell Escolar de Catalunya, que es va entregar recentment al nou Conseller d'Educació.

De moment, ens hem emplaçat a trobar-nos al mes d'octubre, per seguir treballant-hi. Estem convençuts que és imprescindible que el Departament d’Educació compti amb el Col·legi per a una bona gestió de la presència dels professionals de l’educació social als centres.