L’educador social i periodista Albert Font-Tarrés, actual vicepresident del CEESC, ha estat guardonat amb el Premi Josep Pallach de periodisme educatiu, que convoquen l’Ajuntament de Palafrugell i la Fundació Josep Pallach, per l’article ‘L’escola d’un sol poble’. El text premiat es tracta d’una col·laboració d’opinió publicada el passat 23 de desembre al diari Segre, el més llegit de la demarcació de Lleida, i que Albert Font-Tarrés va signar com a president de la Junta delegada a Lleida i, en aquell moment, vocal de la Junta de Govern.

En l’article, Albert Font-Tarrés hi afirma que “a l’escola no li fa falta més crispació sinó més treball per a la convivència i el benestar, més atenció a la diversitat, més acció comunitària, més relació amb l’entorn i contextualitzar aprenentatges d’una educació integral”. En aquest sentit, parla de la importància dels equips educatius multidisciplinaris i recorda els bons resultats en el segon curs d’implantació de la figura de l’educador/a social en centres escolars de Catalunya i el bagatge de més de 20 anys que hi ha en altres punts de l’estat espanyol. Reforça així la feina feta des del Col·lectiu d’Educació Social i Escola del CEESC per tal d’aconseguir la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials a tots els centres educatius.

També hi apel·la al “dret de tot infant i jove de tenir accés a aconseguir ser competent lingüísticament en català per poder interaccionar i accedir al patrimoni creat, heretat i compartit per aquesta comunitat lingüística”; “A Catalunya s’hi parlen unes 300 llengües diferents i la llengua pròpia del territori hi fa, hi ha de fer, el paper de cohesió social, ja sigui l’occità a l’Aran o el català a la resta del Principat”.

L’article evoca l’historiador, advocat i activista cerverí Josep Benet quan va afirmar: “Tots reclamant que l’ensenyament de l’idioma català sigui una realitat per a tothom, perquè a Catalunya ningú es pugui sentir discriminat per raó d’idioma. Perquè uns i altres, catalans de llinatge i nous catalans, formem un sol poble”. Font-Tarrés hi afegeix: “I com un sol poble hem de desactivar discursos segregadors”.

La trajectòria professional de l’Albert Font-Tarrés es mou entre el periodisme i el fet educatiu. Des del 2016 treballa en un CRAE per a joves d'entre 14 i 18 anys. Com a educador social també ha treballat amb joves desocupats, persones privades de llibertat o com a informador juvenil, entre d’altres.

Actualment, a més de formar part de la Junta de Govern del CEESC ocupant una de les vicepresidències, és el president de la Junta delegada del CEESC de Lleida. També està vinculat als moviments de renovació pedagògica i és membre de la Societat Catalana de Pedagogia de l’Institut d’Estudis Catalans, entre altres. Forma part de la Plataforma per a l’Educació Mediàtica del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, de la comissió d'Educació per a l'Agenda Rural de Catalunya, del grup coordinador de la xarxa territorial de l'Aliança Educació 360 o del Consell Escolar Municipal de Lleida.

El reconeixement s’ha lliurat aquest dissabte 7 de maig al Casino Cultural de Begur, municipi al qual va estar vinculat l’influent pedagog que dona nom al guardó.

El Premi Josep Pallach d’experiències educatives es convoca des de l’any 2003, al qual s’hi va afegir el de foment de la narrativa curta en l’estudiantat i el de periodismes educatiu.

La primera edició del Premi Josep Pallach d’articles periodístics sobre transversalitat educativa va ser el 2015 i la va guanyar el professor Xavier Besalú, referent de l’educació popular i la interculturalitat, docent de la Universitat de Girona i membre de l’Institut d’Estudis Catalans. També l’han rebut en altres edicions, el psicopedagog Joan Serra Capallera (director de la revista especialitzada Àmbits de Psicopedagogia i Orientació), les periodistes Mairena Rivas i Pili Turon i l’educadora social Elena Montiel. L’edició de 2016 es va declarar deserta.

“Josep Pallach entenia molt bé què era un educador social”

Josep Pallach (1920-1977) va ser mestre, pedagog, polític i un referent de la renovació pedagògica i de la democratització de Catalunya durant i després de la dictadura de Francisco Franco. Des de l’exili va estudiar pedagogia i psicologia a les universitats de Montpeller i de la Sorbona de París.

Toni Julià, un dels impulsors del reconeixement de l’educació social a Catalunya i a l’estat espanyol, destacava, en una entrevista feta per Jesús Vilar i Jordi Planella, el paper de Josep Pallach quan es buscava l’oficialització dels estudis i de la professió. Fruit d’un conveni, l’activitat formativa del Centre de Formació d’Educadors Especialitzats de Barcelona es va incorporar a la Divisió de Formació Permanent de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Toni Julià afirmava “en aquest acord hi va tenir un protagonisme molt destacat Josep Pallach que, per la seva llarga estada a França, comprenia molt bé què era un educador especialitzat”. Recordem que el terme ‘educador especialitzat’ va ser un dels termes utilitzats per designar educadores i educadors socials abans que es formalitzés la professió. Aquest 2022 es compliran els 30 anys de l’inici dels estudis universitaris reglats.

>>Podeu llegir aquí la versió web de l’article que es va publicar en paper al diari Segre.

 

Ressò de la notícia a mitjans: