Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Enguany fa 15 anys que es van crear els Documents Professionalitzadorsque són la suma dels tres documents bàsics que s’estableixen com a base per articular la cultura i la identitat de la figura de l’educadora i l’educador social: la Definició d'Educació Social, el Codi deontològic de l’educadora i l’educador social i el Catàleg de funcions i competències de la professió.

La celebració d'aquesta efemèride ens ha portat a dedicar-los la part monogràfica del Quaderns d'Educació Social número 24: “15 anys dels «Documents professionalitzadors»: Recorregut, vigència i presència (?)”.

L’educació social opera en territoris de frontera, i ara, més que mai, volem construir una acció educativa compromesa amb la promoció i la vinculació cultural dels subjectes amb qui treballem. Esdevé, doncs, imprescindible crear espais de reflexió i mantenir els referents teòrics que ens orientin en la nostra pràctica. És per aquest motiu que apuntem a l’intent de poder donar espai a projectes educatius vertebrats pel dret a l’educació i al seu caràcter pedagògic.

Així, el monogràfic pretén ser un espai d'obertura a la reflexió sobre la nostra professió a través de la revisió dels Documents des de diferents òptiques, ja sigui fent un recorregut genealògic de la seva gestació, com donant veus als professionals que coordinen programes i projectes en l'àmbit de treball de l'educació social, i passant per la veu dels estudiants universitaris en relació amb la seva formació. 

I més enllà del monogràfic, s'ha plantejat l'abordatge d'alguns dels reptes actuals de la professió. Per això, es conversa amb Dani Zelko a partir de les seves pràctiques artístiques; es proposa reflexionar la professió des de la renda bàsica universal; i, per acabar, s’obren possibilitats pràctiques des del cooperativisme d’habitatge sènior i la inserció laboral de persones en situació d’irregularitat administrativa.

Podeu consulteu el sumari del Q24 i veure les primeres pàgines de la revista (pdf).

Aquest any la il·lustradora Gala Pont és l'autora de la portada i de les les il·lustracions que acompanyen tota la publicació del Quaderns.

Les persones que hi esteu subscrites, els rebreu a inicis del 2023. I, si no ho esteu, encara hi sou a temps.

I en el mateix moment que publiquem el número anual, es publica en línia i en obert el número anterior de la revista. Així que ja podeu consultar el número 23 dels Quaderns: "Del dret i del revés: maneres d’habitar la ciutat".  Un número que insisteix en dues necessitats. La primera és que la nostra pràctica professional ha de generar espais per a l’acció reflexiva i ha d’utilitzar l’escriptura com a eina. La segona, que la reflexió, l’escriptura i la lectura poden ser un espai col·lectiu. 

Consulta en línia els Quaderns d'Educació Social número 23 "Del dret i del revés: maneres d’habitar la ciutat".  

També pots consultar en línia tota la col·lecció sencera dels Quaderns d'Educació Social.

Si encara no n’ets subscriptor/a, tens la possibilitat de fer-te’n. Rebràs el Quaderns en paper a casa quan el publiquem.