Enguany fa 15 anys que es van crear els Documents Professionalitzadorsque són la suma dels tres documents bàsics que s’estableixen com a base per articular la cultura i la identitat de la figura de l’educadora i l’educador social: la Definició d'Educació Social, el Codi deontològic de l’educadora i l’educador social i el Catàleg de funcions i competències de la professió.

La celebració d'aquesta efemèride ens ha portat a dedicar-los la part monogràfica del Quaderns d'Educació Social número 24: “15 anys dels «Documents professionalitzadors»: Recorregut, vigència i presència (?)”.

L’educació social opera en territoris de frontera, i ara, més que mai, volem construir una acció educativa compromesa amb la promoció i la vinculació cultural dels subjectes amb qui treballem. Esdevé, doncs, imprescindible crear espais de reflexió i mantenir els referents teòrics que ens orientin en la nostra pràctica. És per aquest motiu que apuntem a l’intent de poder donar espai a projectes educatius vertebrats pel dret a l’educació i al seu caràcter pedagògic.

Així, el monogràfic pretén ser un espai d'obertura a la reflexió sobre la nostra professió a través de la revisió dels Documents des de diferents òptiques, ja sigui fent un recorregut genealògic de la seva gestació, com donant veus als professionals que coordinen programes i projectes en l'àmbit de treball de l'educació social, i passant per la veu dels estudiants universitaris en relació amb la seva formació. 

I més enllà del monogràfic, s'ha plantejat l'abordatge d'alguns dels reptes actuals de la professió. Per això, es conversa amb Dani Zelko a partir de les seves pràctiques artístiques; es proposa reflexionar la professió des de la renda bàsica universal; i, per acabar, s’obren possibilitats pràctiques des del cooperativisme d’habitatge sènior i la inserció laboral de persones en situació d’irregularitat administrativa.

Podeu consulteu el sumari del Q24 i veure les primeres pàgines de la revista (pdf).

Aquest any la il·lustradora Gala Pont és l'autora de la portada i de les les il·lustracions que acompanyen tota la publicació del Quaderns.

Les persones que hi esteu subscrites, els rebreu a inicis del 2023. I, si no ho esteu, encara hi sou a temps.

I en el mateix moment que publiquem el número anual, es publica en línia i en obert el número anterior de la revista. Així que ja podeu consultar el número 23 dels Quaderns: "Del dret i del revés: maneres d’habitar la ciutat".  Un número que insisteix en dues necessitats. La primera és que la nostra pràctica professional ha de generar espais per a l’acció reflexiva i ha d’utilitzar l’escriptura com a eina. La segona, que la reflexió, l’escriptura i la lectura poden ser un espai col·lectiu. 

Consulta en línia els Quaderns d'Educació Social número 23 "Del dret i del revés: maneres d’habitar la ciutat".  

També pots consultar en línia tota la col·lecció sencera dels Quaderns d'Educació Social.

Si encara no n’ets subscriptor/a, tens la possibilitat de fer-te’n. Rebràs el Quaderns en paper a casa quan el publiquem.