El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) ha mantingut una reunió a primera hora d’aquest dimecres 30 de juliol convocada pel Departament d’Educació i Formació Professional amb caràcter d’urgència dimarts a la tarda.
La trobada ha servit per conèixer el nou programa acordat pel govern de la Generalitat de Catalunya per tal de donar continuïtat a la presència d’educadores i educadors socials en centres escolars, iniciada el curs 2020-2021, ara que aquest estiu acaba el Pla de millora d'oportunitats educatives (PMOE/PROA+) en el qual s’emmarcaven les actuals 85 places d’educador/a social.
Nou programa de 60 places vinculat al decret d’orientació educativa
El govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat aquest dimarts un seguit de mesures que permeten impulsar un nou programa que substitueix el que ara acaba. Segons ha fet saber el Departament, el programa comptarà amb 60 places d’educador/a social, tindrà una durada de 2 anys, es finançarà amb fons europeus i comptarà amb un nou enfocament, vinculat al futur decret d’orientació educativa, actualment en tràmit.
Les responsables de l’administració catalana l’han plantejat com un projecte pilot que comptarà amb indicadors i una avaluació continuada per tal de valorar un desplegament més ampli en un futur, quan es desplegui totalment el decret d’orientació educativa.
La trobada ha comptat amb la secretària de Millora Educativa, Josefa Beltrán; la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Laura Brunet, i la directora general d’Educació Inclusiva, Susana Tarapiella, entre altres representants del Departament. Per part del CEESC hi han participat el vicepresident, Albert Font-Tarrés, i el gerent, Xavi Campos, de la corporació professional. Una cita que dona continuïtat a la trobada anterior mantinguda a principis de mes.
L’oferta d’aquestes 60 places es publicarà properament al Portal ATRI, donant un termini no inferior als 10 dies per presentar-hi candidatures. El calendari amb el qual treballa el Departament és que l’inici del nou programa sigui a data de 15 de setembre, sempre condicionat a les corresponents gestions administratives entre diferents àrees del govern i dins del propi Departament.
Per encetar aquesta nova etapa es preveu fer una formació tant als professionals seleccionats com als equips directius dels centres assignats.
Amb la mirada fixada en el desplegament del decret i amb la perspectiva posada fins a l’any 2032, la previsió, segons s’ha explicat des del Departament, és la incorporació d’educadors i educadores socials a l’etapa de Secundària, mentre que la presència de TIS (tècnics i tècniques d’integració social) es concentrarà als centres de primària. Sembla ser que el desplegament dependrà de la Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa amb coordinació amb la Direcció General d’Educació Inclusiva.
El CEESC demanem la presència al conjunt del sistema escolar català
Des del CEESC hem reiterat al Departament d’Educació i Formació Professional la importància que la figura de l’educador/a social s’estengui al conjunt de centres escolars per tal de donar resposta a les necessitats detectades pel conjunt de la comunitat educativa.
Així mateix, lamentem que la nostra presència no es consolidi i augmenti en concordança amb tot el que reclamen les valoracions de l’experiència anterior. Al contrari, amb aquest canvi es concreta la pèrdua de 25 de les 85 places existents fins al curs actual, que ja eren insuficients.
El programa exigirà iniciar un nou procés de selecció de professionals, la qual cosa no afavoreix la continuïtat de la tasca socioeducativa ni del vincle ja establert amb alumnes, famílies i comunitats educatives.
Hem plantejat dubtes sobre la correcta definició dels encàrrecs entre els diversos perfils socials per a la qual cosa sempre hem mostrat la nostra voluntat d’acompanyament i seguiment com a col·legi professional, i també hem insistit en la necessitat d’evitar generar perfils nous, quan ja existeixen figures acadèmiques definides per assumir els encàrrecs que es van generant.
D’altra banda, el fet de vincular el nostre perfil professional al decret apunta un bri d’esperança en clau d’esdevenir, a llarg termini, una figura estructural del sistema.
Ens hem emplaçat a una futura trobada al setembre, una vegada engegat aquest nou programa, per consensuar lectures i plantejar coordinacions en relació amb el seu seguiment i avaluació.