Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i/o mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació.
Pots consultar la nostra política de cookies aquí. Fent clic al botó "Accepto" d'aquest banner estàs acceptant de forma explícita que estàs d'acord amb la nostra política de cookies.
Si tens dubtes pots obtenir més informació 'aquí'.

Des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya sol·licitem a l’Institut d’Estudis Catalans i a l’Observatori de Neologia (OBNEO) de la Universitat Pompeu Fabra que retiri el terme “MENA” del procés de votació per escollir el neologisme de l’any 2019, de tal manera que aquest concepte no pugui arribar a formar part mai del diccionari normatiu.

La posada en marxa d’aquesta votació popular, que inclou l’acrònim de menor estranger/a no acompanyat/ada (MENA), es fa tot just uns dies després de la presentació de les “Recomanacions sobre el tractament informatiu de la infància i l'adolescència tutelada per l'Administració”, impulsades pel Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i en què hem participat com a Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya.

Aquest document dedica tot un apartat a les “Recomanacions específiques en relació amb la infància i l’adolescència migrada sola”, en el qual es recull que:

“Cal evitar parlar de menor o menor d’edat, ja que és una expressió que els minoritza, com si fossin menys que una persona adulta”

“L’acrònim deriva de l’expressió menor estranger/a no acompanyat/ada i, malgrat que és un terme recollit en documents legals, es recomana no fer-lo servir, ja que està estigmatitzat. Com a alternatives, s’aconsella parlar d’infància i joventut migrada sola; infant migrat sol, jove migrat sol, jove migrada sola o joves que han vingut sols, infància o adolescència sense referents familiars o sense referents adults, segons correspongui.”

“L’acrònim ha esdevingut una etiqueta generalitzadora que despersonalitza el noi o la noia, i que remet implícitament a una sèrie de prejudicis negatius que condicionen socialment qualsevol posicionament, valoració o acció posterior.”

I és que hem de ser conscients que les paraules poden tenir un impacte negatiu sobre les persones a les quals es refereixen. En aquest cas, també s’hi han manifestat diferents organitzacions i professionals en reiterades ocasions:

“L'ús d'aquesta expressió cosifica als nens, i va en contra de l'esperit de la Convenció sobre els Drets de l'Infant. Els nens són només nens. Tots amb els mateixos drets, sense discriminació”. (Unicef)

“La paraula mena "cosifica" i "deshumanitza", perquè ja està carregada de negativitat i contribueix a que la gent oblidi la contínua vulneració dels seus drets per part de les administracions públiques”. (Save de Children)

“Aquesta etiqueta, 'mena', posa l'èmfasi en la condició d’estranger del menor i s’associa a tot de significats que alimenten prejudicis i estereotips. Sovint la mirada de la nostra societat condiciona la construcció de la identitat d’aquests joves”. (Montse Soria, diari ARA 11/03/2019)

“Yo no era un ‘mena’. Era un chaval que vino a buscar un futuro mejor. El término ‘mena’ sirve para criminalizar”. (Ibrahim Zaitar, Salvados 17/11/19)

Tenint en compte que aquesta terminologia deshumanitza, estigmatitza i impacta negativament els nens, nenes o joves a les quals es vol fer referència, des del CEESC, igual que ja ha fet el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, entre d’altres, demanem que es reconsideri que l’acrònim “MENA” sigui un dels 10 neologismes del 2019. La possibilitat que pugui arribar a ser triat com a neologisme de l’any pot augmentar l’impacte negatiu en el grup de nenes, nens i joves als quals es vol referir.

 

Reivindiquem la incorporació de l’educador/a social als centres educatius en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i coresponsabilitat amb les professionals del centre.

 

2022

Autoretrat abstracte d’un educador a l’Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA)
Esteve Torregrossa, Social.cat [7/04/2022]

Entrevista a Patricia Quílez
Tarragona Ràdio [30/03/2022]

Entrevista a Montserrat Sánchez
Ràdio Mollet [21/03/2022]

L’Educació Social, disciplina essencial per a la Sostenibilitat mediambiental
Ramon Vidal Saborit, La Marfanta [21/03/2022]

Cicatrius de fronteres
Elena Sorribas Amatriain, Social.cat [21/3/2022]

Educació social i salut mental, una prioritat emergent
Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC, Social.cat [3/2/2022]

L’abús sexual infantil és cosa de totes i tots
Thais Casanova Bertomeu, Social.cat [7/1/2022]

 

2021

Els Consells de Participació: l’espai del canvi que necessiten els centres de protecció a la infància i l’adolescència
César Hergueta, Social.cat [25/11/2021]

El llarg viatge de les educadores socials als centres educatius
Rafa Sánchez, Social.cat [25/8/2021]

Els fogons del IV Congrés de serveis bàsics i especialitzats
Laura Cirera Garolera, Social.cat [11/8/2021]

L’estat de la qüestió de les dependències i l’autonomia al llarg de la vida
Pilar Morral García, Social.cat [21/6/2021]

El paper de l’educació social per detectar el maltractament envers les persones grans
Entrevista a Raquel Aixendri, Carme Franch i Maria Harris, La Marfanta [17/6/2021]

Manel Roda: ‘Hi ha un repunt d’incidència de tabaquisme en la població de 14 a 19 anys’
Entrevista a Manel Roda, La Marfanta [1/6/2021]

On són els CRAE al sistema de protecció a la infància i l’adolescència?
Araceli Lázaro, Social.cat [26/5/2021]

L’estat de la qüestió de les dependències i l’autonomia al llarg de la vida
Pilar Morral García, Social.cat [12/5/2021]

Una mirada propera a les persones
Rafel López Zaguirre, Social.cat [8/4/2021]

No sols de pa viuen les persones enmig d’injustícia social
Jordi Baiget i Cleo Campuzano, Social.cat [22/2/2021]

No sols de pa viuen les persones enmig d’injustícia social
Jordi Baiget i Cleo Campuzano, Segre [21/2/2021]

L’educació social: de la justícia restaurativa a la justícia social
Federico Diego, La Marfanta [21/2/2021]

No n’hi ha prou amb pedaços
Xavi Puig, Social.cat [5/2/2021]

Coronavirus, malestar i cultura de proximitat
Xavier Franch, Social.cat [6/1/2021]

 

2020

Dia Internacional de les Ciutats Educadores
Albert Font-Tarrés, Ua1 Lleida Ràdio [30/11/2020]
Serem capaços d’imaginar (junts) un nou espai públic post Covid-19?
Xavi Campos, Social.cat [19/08/2020]
Cal fer efectiva la incorporació de les educadores i els educadors socials a les escoles
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [06/07/2020]
Tornar a l’escola, l’educació social i l’oportunitat de la Covid
Lluís Vila, El diari de l'educació [21/05/2020]
L’educació social com a professió essencial i bàsica de present i de futur
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [13/05/2020]
La infància dividida: nens, nenes i menors. La responsabilitat dels professionals
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [06/01/2020]

 

2019

Educadores i educadors socials, cuidem-nos!
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [03/10/2019]

La urgent revisió de l'atenció a la infància a Catalunya
Maria Rosa Monreal, Ara [03/08/2019]

Invisibles i oblidats acasa nostra
Grup de Sèniors del CEESC, Social.cat [20/05/2019]

Clítoris: l'òrgan més enllà del plaer
Esteve Torregrossa, Social.cat [03/04/2019]

Educació Social i Escola
Clara Martínez, Social.cat [14/02/2019]

Propòsits d’any nou de l’educació social
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [01/01/2019]

 

2018

L’error com a font d’aprenentatge i experiència en l’àmbit social
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [02/10/2018]
Els educadors i educadores socials a l’Escola. Treballem plegats?
Col·lectiu d’Educació Social i Escola del CEESC, El diari de l'Educació [28/08/2018]
I tu, què fas per defensar la teva professió?
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [05/07/2018]
I després del 'Sense Ficció', què?
Maria Rosa Monreal, Social.cat [14/06/2018]

Un mapa interactiu en l'educació social?
Glòria Ferrer Georges, Social.cat [05/04/2018]
Quin paper demanem als equips de Serveis Socials Bàsics en relació amb les comunitats?
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [16/02/2018]
Treballem conjuntament per construir el futur de l’educació social
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [04/01/2018]

 

2017

20 anys solcant el present i posant rumb al futur professional
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [17/11/2017]
Els reptes de l’educació social en temps de la globalització
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [04/10/2017]
L’educació social és necessària a l’escola
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [04/07/2017]
20 anys del CEESC: nous reptes pels quals lluitar
Araceli Lázaro Aparicio, Social.cat [17/05/2017]

 

2016

Reflexions d’Educadores i Educadors Socials Sèniors cap a temes d’ara i de sempre entorn la professió
Grup de Sèniors del CEESC, Social.cat [27/12/2016]
No hi ha prou reconeixement de l’important paper que desenvolupem les educadores i els educadors socials
Rafel López Zaguirre, Social.cat [16/11/2016]
De la necessitat d’integrar els serveis socials al Departament de Salut
Esteve Torregrossa, Social.cat [27/07/2016]
De senyores, maternitats i excedències
Sònia Rodon, Social.cat [09/06/2016]
La rellevància de l'Educador/ora a l'Empresa Social
Grup de Sèniors del CEESC, Social.cat [09/05/2016]
L’educador/a social als centres educatius
Col·lectiu professional Educació social en l'educació formal del CEESC, Social.cat [11/02/2016]
Sobre la realitat de les beques menjador
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [22/03/2016]
L’Educació Social ja existeix a l’escola
Óscar Martínez Rivera, El diari de l'educació [04/02/2016]

 

2015

L’educació social a l’esfera pública
Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, Social.cat [20/10/2015]
Temps de vacances. Aproximació a un estiu en un CRAE terapèutic
Pep Roig Miret, Social.cat [16/07/2015]
L'educació social es construeix i es defensa tossudament
Josep Vallés Herrero, Social.cat [26/05/2015]

 

2014

La prevenció de la violència masclista com a eina de cohesió social i d’estalvi econòmic
Noelia Muñoz González, Social.cat [15/09/2014]
Davallada de la qualitat en l’atenció a les dones víctimes de violència i els seus fills i filles
Grup de Treball aturem les retallades en Serveis d'atenció a dones en situació de violència masclista (SAR i SIE), Social.cat [08/04/2014]
Una acció per a la comunitat: l’experiència a Sant Antoni
Pep Guasch, Social.cat [31/01/2014]
L’experiència, per la transcendència en l’àmbit social
Pep Guasch, Social.cat [07/07/2014]

 

2013

Un dia qualsevol al centre municipal de serveis socials bàsics
Laura Córdoba del Aguila, Social.cat [29/10/2013]
Joventut... tresor diví?
Manuel Cortés Pinto, Social.cat [31/07/2013]

LA INFÀNCIA A CATALUNYA: Apostem pel futur, treballem el present
Pepín de la Rosa, Social.cat [03/05/2013]

 

2012

Infància i educació social: la participació de la infància ha de ser amb la infància
Anna Torner, Social.cat [28/11/2012]
El moment de la innovació social (si és que mai ha deixat de ser-ho)
Xavi Campos, Social.cat [27/09/2012]

 

2011

Sobre la dignitat
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [23/11/2011]

Secret professional i confidencialitat en els serveis a les persones: Una proposta basada en el sistema sanitari
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [31/05/2011]

Pràctiques d'avaluació i informe en l'educació social o com fer visible allò quotidià
Carlos Sánchez-Valverde, Social.cat [11/03/2011]

 

Adhesió al comunicat per la mort de Laura Luelmo.

 

Manifest del CGCEES amb motiu deDia Universal de la Infància.

 

 

El CEESC donem suport al Manifest del CFC per la igualtat i contra la discriminació de les dones en l’exercici de la Fisioteràpia #MeTooFISIO.

La particularitat de la nostra professió, explica el Manifest, és que treballem amb les mans, tocant, i que solem estar soles amb els pacients, que per poder ser tractats es treuen bona part de la roba. Però això no pot ser una excusa per confondre la situació, ni per proposar o dur a terme accions que tothom sap que queden fora de l’àmbit sanitari, i que fins i tot poden ser delictives.

El Manifest posa èmfasi també en el fet que el camí serà llarg, perquè la nostra és malauradament una societat masclista. Cal educar i treballar per la igualtat de gènere i contra tot tipus de discriminació o agressió, verbal o física, a les dones. Cal que tothom s’hi posi: des de les institucions que ens governen fins als pares i mares a casa, passant pel professorat d’escoles, instituts i universitats i per tots els professionals de l’àmbit de la Fisioteràpia, empresaris i treballadors, fins i tot el Col·legi.

I sobretot, diu el Manifest, cal fer costat en tot moment a les víctimes i no tolerar cap mena d’actitud masclista o discriminatòria. Cal educar perquè no n’hi hagi més. I cal denunciar tot allò que sigui denunciable. 

Manifest del CFC per la igualtat i contra la discriminació de les dones en l’exercici de la Fisioteràpia

Campanya a twitter #MeTooFISIO

 

 

Amb el lema No a les rebaixes del Pacte d'Estat contra la violència masclista, el CEESC ens sumem a les mobilitzacions convocades pel moviment feminista el dia 16 de maig, a les 19.00 hores a la Plaça Universitat de Barcelona, contra l'incompliment del Pacte d'Estat contra la violència de gènere, que demostra que el Govern no prioritza la lluita per garantir la vida lliure de violències masclistes a les dones.

Volem tot el pressupost ja!

Cartell de la mobilització
Manifest de la mobilització del 16 de maig

#EnsPlantem #TotElPressupostJA #8M #AlertaFeminista16M #CalUnSí