Logo
  • El CEESC
    • Qui som
    • Treballem per
    • Per a què serveix el CEESC?
    • Òrgans de govern
      • Assemblea
      • Junta de govern
      • Juntes delegades
        • Junta delegada del Camp de Tarragona
        • Junta delegada de Girona
        • Junta delegada de Lleida
        • Junta delegada de Terres de l'Ebre
    • Equip de treball
    • Pla de treball 2025
    • Ètica i Educació Social
    • Normativa
    • Documents professionals de referència
    • Portal de transparència i bon govern
    • Relacions institucionals
    • Proveïdors ètics
  • Home
  • Col·legia't
    • Com col·legiar-se
    • Quotes
    • Amics i Amigues del CEESC
    • Altres tràmits i gestions
    • Habilitació
  • Xarxa professional
  • Actualitat
    • Notícies
  • Defensa
    • Incidència politicotècnica
    • Observatori de la realitat sociolaboral de l'ES
    • Manifest pels Consells de Participació
    • Posicionaments i comunicats
  • Formació
    • Accions formatives del CEESC
    • Càpsules d'Educació Social
    • Formació a mida
    • Bonificacions amb FUNDAE
    • Descomptes en formació
  • Projectes
    • Projectes propis
    • Projectes compartits
    • Projectes passats
    • Projectes recollits
  • Serveis
    • Desenvolupament professional
      • Borsa de treball
      • NIU - Suport a l'emprenedoria
      • Servei d'Acompanyament i Orientació en Processos d’Oposició
      • Vols formar part de la borsa d’expertes i experts del CEESC?
      • Vols ser mediador/a?
      • Vols ser pèrit judicial?
      • Acreditació de competències
    • Assessorament i suport professional
      • Assessorament professional personalitzat
      • Assessorament jurídic
      • Assegurança de Responsabilitat Civil
      • Servei d’Orientació en la resolució de conflictes i de Mediació en les Organitzacions (SOMO)
    • Serveis de professionals a professionals
    • Descomptes i acords comercials
  • Universitats
  • Publicacions
    • Quaderns d'Educació Social
    • Full Informatiu
    • Butlletí digital
    • Blog
    • Informes de la professió
    • Coneixement i discurs professional
    • Altres publicacions
    • Normativa i acords d'interès
  • FAQ
  • Agenda
    • Activitats del CEESC
    • Activitats d'altres entitats
  • Contacte
  1. Inici
  2. Actualitat
  3. Notícies

Ètica i deontologia per a no perdre’s pel camí

Amb motiu del Dia Internacional de l’Educació Social, el passat 30 de setembre va tenir lloc l'acte "Ètica i deontologia per a no perdre’s pel camí", organitzat pels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, amb la col·laboració de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. L'acte va voler reflexionar sobre els nous reptes, dificultats i exigències professionals en aquesta època de canvi; sobre la necessitat de construir l’ètica aplicada i els consegüents reptes i contradiccions a què ens enfrontem; sobre la rellevància d'impulsar el procés reflexiu i donar llum pública al Codi deontològic com a document orientador en l’exercici professional.

L’acte es va iniciar amb la presentació de Jesús Vilar Martín, director acadèmic de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés, i de Marc Queralt López, president del CEESC.

Tot seguit la presidenta del Comitè d’Ètica de Serveis Socials de Catalunya, Begoña Román Maestre, acompanyada a la taula per en Joan Dueñas Ferrándiz, membre dels Comitès d’Ètica i Deontologia del CGCEES i del CEESC, va impartir la conferència “Com es construeix l'ètica aplicada?”

Begoña Román va plantejar la seva conferència amb dos objectius clars, en primer lloc, fer una lliçó d'ètica aplicada, per tal que els assistents aprenguin alguna cosa i surtin amb lectures pendents i, en segon lloc, contestar la pregunta sobre com es construeix l’ètica aplicada per a especificar els supòsits des d’on es fa l’ètica en l’educació social.

Roman va insistir en el fet que com a educadores hem d'assumir l'encàrrec de la problemàtica i fer recomanacions assumint que no hi ha una única resposta a la pregunta. En aquesta línia, va dir que des de l'ètica aplicada les recomanacions no són vinculants, no es fan lleis, sinó que l'objectiu és pensar, promoure el debat i convèncer fent propostes viables amb arguments sòlids. Per tant, no es tracta de política, ni de discrecionalitat, sinó de plantejar-se quin nivell de risc i de contradiccions s’està en disposició d’assumir.

Després de la conferència va iniciar-se una taula rodona amb Daniel Rubio Merino, coordinador del Comitè d’Ètica i Deontologia del CGCEES i integrant de la Comissió d'Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV; Iñaki Rodríguez Cueto, coordinador de la Comissió d’Ètica i Deontologia del GHEE-CEESPV, i Araceli Lázaro Aparicio, representant del CEESC, coordinadora de l'elaboració del Codi deontològic de 2004 a 2007, i membre del Comitè d’Ètica i Deontologia del CEESC.

Els tres ponents van fer una reflexió sobre els inicis dels col·legis professionals de la nostra professió i un recorregut des de la presentació del Codi deontològic, fa divuit anys, fins avui. Tots tres van posar l’èmfasi en la importància de mantenir l’ètica com a element central de la nostra pràctica, alhora que van destacar la importància de les comissions de deontologia per a “no perdre'ns pel camí”.

Sobre el recorregut de la professió es va comentar que actualment l'increment de la formació en ètica és molt desigual en tot l'Estat espanyol, un fet que no ha permès guanyar reconeixement social i que s'hagi abusat de la rutina professional.

Es va destacar, també, la necessitat de prendre consciència de qüestions globals que afecten l'emocionalitat de la gent com ara qüestions de gènere, migracions, justícia social, canvi climàtic, xarxes socials, situacions extraordinàries a altres llocs del món, etc.

Abans de finalitzar la jornada, en Xavier Puig Santulària, vocal del CGCEES, va una lectura del Manifest del Dia Internacional de l'Educació Social 2022, centrat en el desenvolupament de l'ètica i la deontologia com a orientació i identitat professional per a “no perdre's pel camí".

Seguint els actes dedicats a l’ètica i la deontologia, el dissabte 1 d’octubre, el CGCEES va organitzar una formació al voltant d’aquests temes per a membres de les juntes de govern dels col·legis professionals d’Educació Social de l’Estat. L’acte es va celebrar a la seu del CEESC a Barcelona.

 

>> Consulteu la Relatoria de la jornada (pdf)

Detalls
Publicat el 11 Octubre 2022

Dia Mundial de la Salut Mental. Per l’eliminació total de la vulneració dels drets dels pacients

Comunicat del Comitè d’Ètica Assistencial de la FCCSM.

Detalls
Publicat el 10 Octubre 2022

Celebrem i construïm professió 2022

Celebrem i construïm professió 2022

Detalls
Publicat el 06 Octubre 2022

Exposició fotogràfica: “Arsal: l’impacte de la guerra sobre 300 km2”

Durant tot el curs 2022/2023, la seu del CEESC a Barcelona acollirà l'exposició fotogràfica "Arsal: l’impacte de la guerra sobre 300 km2", un projecte de l'Associació Catalunya-Líban, amb fotografies dels periodistes Nilton Torres i Raquel Barrera, i amb el suport de PeMÓN Films en el marc de la III edició de la Beca DevReporter impulsada per lafede.cat.

La mostra fotogràfica ressegueix la història d’Arsal, una localitat libanesa fronterera amb Síria. Amb unes dinàmiques socials i econòmiques ja precàries, Arsal va acollir fins a 120.000 persones, tres vegades la seva població original, arran de la guerra al país veí. Amb això, la precarietat al municipi es va agreujar de manera significativa.

Avui la comunitat segueix immersa en un escenari de desassossec. La difícil convivència entre la població nouvinguda i la local o el perill que encarnen les mines antipersones són algunes de les principals amenaces per al seu desenvolupament.

L’entrada a l’exposició és lliure en horari d’atenció al públic.

Detalls
Publicat el 04 Octubre 2022

Nou curs d'Educa amb l'Art 2022-2023

Anar natura endins. Nou curs d'Educa amb l'Arta

Detalls
Publicat el 04 Octubre 2022

Dia Internacional de l’Educació Social 2022: Necessitarem tota la nostra força!

#DiaES 2022. Necessitarem tota la nostra força!

Detalls
Publicat el 02 Octubre 2022

Manifest del CGCEES pel Dia Internacional de l'Educació Social 2022

Manifest del CGCEES pel Dia Internacional de l'Educació Social 2022

Detalls
Publicat el 02 Octubre 2022

Presentem d’estudi “Les dones parlen” que avalua la situació actual i les perspectives de futur de les dones professionals a Catalunya

Estudi sociològic qualitatiu impulsat per la Comissió de Dones i d’Igualtat de l’Associació Intercol·legial.

Detalls
Publicat el 22 Setembre 2022
  1. Inici de curs escolar, nova reunió amb el departament d’Educació

Pàgina 32 de 144

  • Inici
  • Anterior
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • Següent
  • Final

Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya  •  934 521 008  •  ceesc@ceesc.cat

Política de privacitat

Política de galetes

 

Avís legal