Ens adherim al Manifest unitari per commemorar el proper 25 de novembre el Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones.
A la cinquena convocatòria d’ajuts a iniciatives socials i cooperació del CEESC ha hi ha hagut una participació més alta de les seves edicions amb un total de 14 projectes presentats.
Estem a punt de tancar la temporada més activa del projecte Sèniors, des de que va començar el 2012. Actualment hi ha un grup consolidat de 12 educadores i educadors socials jubilats amb ganes d’aportar i donar un cop de mà a la professió i a la disciplina.
Començàvem l’any a la televisió. El 24 de febrer, Imma Jeremias i Francesc Xavier Brú van participar al programa "La nit dels savis" del Canal Terrassa TV. El 29 de març vam repetir, per segon any, la xerrada a la Universitat de Lleida amb alumnes de primer i segon de Grau d’Educació Social. Xavier Brú es va encarregar d’endinsar-los en l’àmbit de treball de les Drogodependències, i després ens va explicar la seva experiència al Full Informatiu del CEESC de Juliol. Mercè Òdena i Francesca Ferrari van participar com a moderadores a Celebrem i construïm professió el 3 d’octubre. I la resta de sèniors, Juanje Guerrero, Marilem Herrero, Pepi Borràs, Julio Martínez i Elisabeth Massons han assessorat de manera individualitzada a 6 educadores i educadors socials júniors o estudiants.
En paral·lel i durant quasi tot el 2017, des del grup de Sèniors s’ha treballat sobre els errors comesos que es fan a la vida professional, a través d’exemples propis i reals. S’han analitzat 10 casos i s’han extret reflexions molt interessants i pedagògiques per a la professió i les/els professionals. Saber reconèixer els errors és el primer pas per aprendre d’ells. Tot error pot sumar i es pot convertir en una eina que transformi en positiu i millori la nostra feina, el nostre dia a dia i les nostres tasques com a educadors i educadores socials.
Totes aquestes reflexions s’han decidit traslladar al format de les Càpsules d’Educació Social. Es realitzaran una sèrie de Càpsules que dedicarem als errors professionals, errors que hem comès, cometem i cometrem en l’acció i àmbits socials.
La primera d'aquestes serà la cirereta amb què acabaran l'any els Sèniors, la Càpsula: "Mecànica de l’error. Com i a qui deleguem?", el proper dijous 30 de novembre. Està dedicada als errors entorn “la delegació” i la seva problemàtica a l’hora d’aplicar-la: a qui i com deleguem? El fet de poder i saber delegar en tots els seus nivells: en referència a les persones que acompanyem, als professionals amb qui ens relacionem. La delegació de responsabilitats és una qüestió personal enfront d’una professional? A través d’un exemple pràctic, Sèniors posarà el tema sobre la taula i es resoldran dubtes, qüestions, malestars.
Fixeu-vos amb el programa de la Càpsula i apunteu-vos-hi. Les places són limitades. Informació i inscripcions.
Més informació de Sèniors: si et trobes apunt d’arribar al final de la teva carrera laboral o si ja has entrat a l’esfera de la jubilació, deus haver acumulat un munt de saber i experiència. Des de Sèniors et convidem a formar part del grup i projecte, per seguir estant al servei de la professió. T’animem a que et posis en contacte amb el CEESC.
El CEESC, com a membre de la TIAC, entitat promotora de Somescola, difonem aquest decàleg.
En el marc de col·laboració estable que el CEESC té amb l’Àrea de Benestar Social de la Diputació de Barcelona, s’ha elaborat un Dictamen a l'entorn de la realitat professional de les educadores i els educadors socials en els Serveis Socials Bàsics de la província de Barcelona.
Amb la voluntat que aquest treball d’anàlisi tingués la màxima representació possible d'educadors i educadores, es va fer una crida oberta, per tal de recollir així el màxim nombre d'opinions al voltant dels temes proposats. En el procés d’elaboració del Dictamen hi han participat una quarantena de professionals.
Descarrega’t el Dictamen a l'entorn de la realitat professional de les educadores i els educadors socials en els Serveis Socials Bàsics de la província de Barcelona (PDF).
Sobre el Debat 20è aniversari del CEESC al Centre d’Art la Panera de Lleida el divendres 27 d’octubre.
“Pràctiques restauratives en Centres de Protecció a la Infància de Catalunya” obra guanyadora de la 5a edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster.
“Pràctiques restauratives en Centres de Protecció a la Infància de Catalunya; una proposta metodológica” de l’educador social David Román Fernández és l’obra guanyadora de la 5a Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster.
L’acte de lliurament del Premi es va dur a terme ahir dijous 9 de novembre a la tarda, al Centre Cultural Tecla Sala de la ciutat L'Hospitalet de Llobregat.
La gestió dels conflictes i la convivència dels centres residencials del sistema de protecció és una realitat complexa de gestionar. El treball guanyador del premi Quim Grau és una aproximació a una proposta metodològica basada en pràctiques restauratives, que tingui com a objectiu la millora de la vinculació i la convivència, prenent com a referència el funcionament d'alguns centres del sistema de protecció a la infància a Catalunya, i tenint en compte dues variables: la gestió i l'aplicació de la normativa i reglament disciplinar; és a dir, analitzar si en els centres s'aplica una norma única aplicable a tots per igual, o bé aquesta serveix com a marc de referència i permet exploracions singulars en funció de cada cas. La segona variable pretén considerar la mirada clínica i reflexionar sobre els límits -o possibles- en relació a l'aplicació de pràctiques restauratives amb els menors que resideixen en els centres.
La dotació econòmica del premi és de 6.000 € i, a més a més, l’obra es publicarà durant el 2018.
El David Roman és col·legiat del CEESC i coordina el Col·lectiu professional de Protecció a la infància i l’adolescència a Barcelona, que treballa, pel disseny de respostes a les necessitats detectades al sistema de protecció a la infància. Necessitats que afecten als i les professionals, els drets dels infants i al model de protecció en general.
Aquest premi, que té la finalitat de promoure la reflexió escrita sobre la pràctica professional en el camp de l’educació social amb infància, adolescència i joventut, aprofundint en els efectes educatius resultants de l’acció professional, va néixer fa 10 anys amb la intenció de retre un homenatge a en Joaquim Grau i Fuster com a persona i com a educador social i també als ciutadans que com ell ajuden a fer les nostres ciutats més obertes, més hospitalàries i respectuoses amb les persones que les habiten.
Les entitats que l’organitzen són el Grup de Recerca en Educació Social (GRES), l'Ajuntament de L'Hospitalet, la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya.
Us presentem el número d'enguany de la revista Quaderns d'Educació Social: 20 anys i més.