S’ha obert un procés parlamentari que no serà curt
El passat 24 de maig, la Taula d’Entitats del Tercer Sector i la Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya van presentar la proposició de llei del Tercer Sector de Catalunya al Parlament de Catalunya.
Aquesta proposició de llei aborda la definició de les entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, els principis rectors i el seu àmbit d’aplicació; la col·laboració entre el tercer sector i els sectors públic i privat; la seva participació a través de la Mesa de Diàleg del Tercer Sector i la participació del sector en òrgans col·legiats i, finalment, la promoció del tercer sector a través d’un Pla d’impuls i promoció del mateix.
El tercer sector és un actor important en la prestació de serveis socials i cada cop guanya més presència en el sistema de serveis socials. Des d’aquesta premissa, valorem favorablement que es regulin aquestes entitats que gestionen una part important dels serveis socials de casa nostra.
Des del CEESC defensem que una llei d’aquestes característiques ha de:
REUNIR MÉS REPRESENTACIÓ – En la redacció i en el contingut de la proposició de Llei, no s’han tingut en compte tots els agents implicats. Hi trobem a faltar l’opinió d’altres agents rellevants com ara les persones que són objecte de l’atenció d’aquests serveis, les seves famílies i els professionals que ofereixen aquesta atenció. En les propostes de millora cal incloure la participació dels representants dels professionals, la ciutadania i totes les entitats implicades. I que aquesta representació quedi regulada dins de la mateixa llei.
ASSEGURAR L’EQUIPARACIÓ DE CONDICIONS – La Llei ha de garantir el finançament adequat de les activitats i serveis que desenvolupen les entitats del tercer sector social per tal de millorar la qualitat de l’ocupació i assolir l’equiparació de les condicions laborals i salarials entre els treballadors del sector públic i del privat. A mateixa feina, mateix salari.
ARTICULAR LA FEINA PROFESSIONAL vs VOLUNTARIAT – Com a col·legi professional defensem la professionalització dels equips del tercer sector social. La Llei ha de definir clarament la funció dels voluntaris i voluntàries i diferenciar-la de la tasca dels professionals.
INCORPORAR INSTRUMENTS DE REGULACIÓ – La Llei proposada no contempla instruments de seguiment. Cal que s’hi incloguin instruments efectius per fer un seguiment econòmic, de qualitat, de qüestions ètiques…
Un cop aprovada la Llei caldrà poder garantir que es compleix amb el que estableix i que el servei que s’ofereix respon a les necessitats de la ciutadania i en garanteix els drets.
INCLOURE EL DESPLEGAMENT DE LA MATEIXA LLEI DEL TERCER SECTOR – La Llei ha d’incloure la previsió del seu desplegament, amb tots els terminis establerts. I per això el Parlament també ha de tenir en compte que cal treballar i aprovar també les lleis que l’han d'acompanyar en el seu desplegament, com són la Llei d’Economia Social i Solidària de Catalunya i de la Llei d’Acció Concertada sobre la provisió de serveis d’atenció a les persones de caràcter social, i la Llei de Foment de l’Associacionisme.
CREAR UN ÒRGAN INDEPENDENT D’ESTUDI I AVALUACIÓ – A banda dels instruments de seguiment, reclamem la creació d’una institució pública independent, en què participin tots els agents socials implicats, per tal d’avaluar i estudiar la situació de l’estat del tercer sector i analitzar la qualitat del servei.
>>Treballant per una llei del Tercer Sector que garanteixi uns serveis socials de qualitat
Vine a signar al CEESC per la ILP
Cicle de conferències. Realitat i reptes de l’acció socioeducativa. Volum 7.
Estudi sobre salut psicosocial
Respon l'enquesta sobre assetjament a la feina.
En finalitzar el curs 2020-2021, el primer amb educadores i educadors socials als centres educatius, el Col·lectiu professional d’Educació Social i Escola del CEESC va elaborar l'informe Avaluació de la incorporació d’educadores i educadors socials als centres educatius durant el curs 2020/21 que tenia per objectiu avaluar la feina feta i conèixer el nivell de satisfacció dels equips directius vers aquest nou perfil dins les escoles i instituts, mostrant les primeres dades i resultats que visibilitzessin la importància de la tasca que poden fer les i els professionals de l’educació social.
El proper dissabte, 19 de novembre, tindrà lloc una jornada en què Rosa Guitart i Ruben Comas, membres del Col·lectiu professional d'Educació Social i Escola del CEESC, presentaran en exclusiva un segon informe, titulat "Avaluació de l’impacte de la professió de l’Educació Social als centres educatius", que vol, per un costat, analitzar la feina feta de les educadores i els educadors socials que van ser contractats durant els cursos 2020-2021 i 2021-2022, a 75 centres educatius d’alta complexitat, i, per l’altre, plantejar un sistema d’avaluació amb un conjunt d’indicadors, que posi sobre la taula i amb la major claredat possible, amb un abast qualitatiu i quantitatiu, tota la feina feta des de les funcions que els hi han estat encomanades des del Departament i altres que s’hi han realitzat.
Amb la presentació d'aquest informe, tindrem l’oportunitat de debatre, aclarir, revisar i replantejar funcions, tasques i competències dels i les professionals de l’educació social per fer més ampli el seu impacte. Els resultats obtinguts ens porten a la necessitat de generar espais de reflexió compartida amb els i les professionals dels centres escolars per a definir les funcions de les educadores i els educadors socials d’acord amb les seves competències professionals i a les necessitats i interessos del centre. Així com a la necessitat de revisar i replantejar les funcions i tasques dels diferents professionals que s’adrecen a l’àmbit socioeducatiu del centre per tal que les sinergies generades derivin en la major funcionalitat possible per la comunitat educativa del centre.
L’origen que possibilita aquesta trobada el trobem l’any 2014, des que el Col·lectiu d’Educació Social i Escola del CEESC lluita per reivindicar la figura de l’educadora o educador social dins l’escola pública. Durant el curs 2020/21, a causa de l’increment de la complexitat i les problemàtiques i situacions que desborden el dia a dia del professorat; la crisi sanitària a raó de la COVID1-9; la necessitat cada cop més evident d’incloure la mirada social a l’escola, i un moviment constant de renovació pedagògica, la professió de l’Educació Social es va introduir de manera oficial a 75 centres educatius públics denominats “d’alta complexitat”.
Programa i inscripcions en aquest enllaç.