El CEESC, seguint les seves finalitats essencials, desenvolupa una tasca de revisió i defensa de les condicions laborals dels professionals de l’educació social en els processos de contractació pública. Aquesta tasca, fonamental per evitar la precarització del sector, sovint implica la revisió detallada de les licitacions i plecs de condicions de serveis públics vinculats a l’àmbit social.
La seva acció es basa en garantir que les administracions compleixin els estàndards legals i laborals exigits, vetllant per la dignitat i qualitat de l'exercici professional i també dels serveis on es desenvolupa.
Els mes de juny passat el CEESC va interposar un recurs especial en matèria de contractació contra el plec de clàusules administratives d’una licitació del Servei d’Intervenció Socioeducativa (SIS) per a infants, adolescents i les seves famílies de l'Ajuntament de Barberà del Vallès. El Col·legi va detectar que els costos salarials del contracte s’havien calculat seguint el Conveni col·lectiu del sector del lleure educatiu, quan el conveni aplicable hauria estat el d’Acció social, que regula de manera més adequada aquest tipus de serveis. Aquesta diferència suposava una subestimació dels salaris, afectant directament els drets laborals dels professionals implicats i contribuint a la precarització de la seva feina.
Arran del recurs interposat al Tribunal Català de Contractes del Sector Públic (TCCSP), aquest va acceptar les al·legacions del CEESC i va suspendre la licitació com a mesura cautelar. Això va permetre aturar el procés i garantir que es revisessin les condicions salarials, assegurant que s'apliquessin els convenis correctes. Posteriorment, l’Ajuntament de Barberà va reconèixer l'error en l’ús del conveni col·lectiu i va paralitzar la licitació per corregir les condicions del contracte, demostrant la seva disposició a col·laborar per millorar la qualitat del servei i respectar els drets dels professionals.
Aquest cas exemplifica l'important paper del CEESC en la defensa de la professió, garantint que els serveis públics que contracten professionals de l'educació social ho facin en condicions laborals dignes i justes. Durant el 2023, es van presentar set recursos de reposició a les administracions relacionats amb la contractació de professionals de l'educació social.
Aquesta tasca de control de la correcta contractació d’educadores i educadors socials, el CEESC no només la du a terme en convocatòries de l’àmbit públic, sinó que també té en compte les convocatòries d’oposició i borses de treball d’entitats privades. Durant aquest any, s’han presentat 30 recursos de reposició a entitats privades. És crucial que tots els professionals de l'educació social estiguin atents a les licitacions públiques i a les ofertes de feina i que ens avisin si detecten qualsevol irregularitat o condicions que no s'ajustin a la normativa vigent.
La intervenció del CEESC no només protegeix els drets laborals, sinó que contribueix a enfortir el reconeixement social de la professió. L’educació social, a més de ser una professió indispensable, és un dret de la ciutadania, i garantir-ne l’accés amb les condicions adequades és essencial per al benestar i la cohesió social. Això assegura que els serveis siguin de la màxima qualitat i respectin els drets tant dels professionals com dels col·lectius amb què treballem.
Qüestionari al voltant de la problemàtica estructural de l’habitatge
El CEESC forma part del CEC
Posem en valor l'estudiantat amb millor expedient i millor TFG.
Manifest del CGCEES pel Dia Mundial de la Salut Mental
En motiu del Dia Mundial de la Salut Mental, el Comitè d'Ètica Assistencial, adscrit a la Fundació Congrés Català de Salut Mental, ha fet públic el comunicat El Pacte Nacional de Salut Mental: oportunitats i reptes que parteix dels reptes i mancances actuals de la salut mental i posa el focus en les mesures que cal adoptar per garantir una atenció centrada en les persones. És urgent continuar avançant en els drets dels pacients i fer una revisió efectiva de les pràctiques assistencials.
>>Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: Comunicat Dia Mundial de la Salut Mental.
-
El CEESC forma part de la Fundació Congrés Català de Salut Mental.
Aquest dimarts 5 d’octubre, el CEESC s’ha reunit per primera vegada amb l’actual Consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo. A la reunió hi han assistit Marta Fité, secretària del CEESC, Olga Giner, tresorera, i Xavi Campos, gerent, així com Carolina Homar, Secretària d’Afers Socials i Famílies.
Durant la trobada, el CEESC ha presentat les primeres dades de l'Informe de l’Estat de l’Educació Social a Catalunya 2023, entre altra documentació que posa en relleu la importància de diferenciar la figura de l’educador/a social de la del treballador/a social i l'integrador/a social. La Consellera s’ha mostrat interessada en els elements diferencials de la professió i el CEESC ha acordat mantenir-la informada sobre la futura documentació que es pugui generar en aquesta línia.
La reunió ha girat entorn de temes essencials per a l'educació social, començant per l’evidència de l’estat de feblesa pel que passa la professió, en contrast amb la seva rellevància en l’àmbit social. El CEESC ha demanat un compromís ferm per part del Govern per preservar la professió, mantenir espais de diàleg continuats, així com per enfortir la col·laboració amb altres sistemes on l’educació social hi té presència, com el sanitari, l’educatiu i el judicial.
En aquest context, s’ha debatut la confusió que encara hi ha en certs marcs normatius respecte dels rols específics, especialment en un moment en què està en revisió la Cartera de Serveis, on el CEESC vol assegurar-se que es reconeix i es diferencia la seva figura professional.
Qüestió salarial i dignificació del sector
El CEESC ha insistit en la importància de l’increment salarial del 5% per als professionals dels serveis públics externalitzats, i que aquest ha de ser l’inici cap a l’equiparació salarial dels i les professionals del tercer sector. Tot i que encara no hi ha concrecions, la Consellera ha vinculat la seva implementació a acords pressupostaris. També ha expressat la seva intenció de dignificar el sector, tant per als professionals com per a les persones amb què treballem. En aquest punt, ha mostrat interès pel fet que encara no està resolta l'equiparació entre els nivells A1 i A2 per a les educadores i els educadors socials.
Revisió de la Cartera de Serveis
Un altre punt clau de la reunió ha estat la revisió de la Cartera de Serveis. El CEESC ha exposat la necessitat de diferenciar les funcions i competències dels professionals de l’educació social dels Tècnics d'Integració Social (TIS), amb la finalitat d’evitar intrusismes. La Consellera s’ha interessat per aquesta qüestió i el CEESC ha descrit el treball que ha fet per definir aquestes diferències, destacant que l’educador/a social és un especialista en el vincle entre la persona i el seu entorn, mentre que el TIS desenvolupa tasques instrumentals sota la coordinació d’altres professionals com els i les educadores socials.
Pel que fa a la continuïtat dels treballs de revisió de la Cartera de Serveis, és la secretaria liderada per Homar la que està duent a terme una revisió de la tasca feta anteriorment per proposar en breu les vies de continuïtat, una feina que tenen clar que s’ha de fer amb el consens de tots els actors.
Pla Estratègic de Serveis Socials i qualitat en la prestació
En relació amb la Llei del Tercer Sector i el Pla Estratègic de Serveis Socials, el CEESC ha reiterat la necessitat de disposar de mecanismes que garanteixin la qualitat en la prestació dels serveis, incloent-hi el seguiment, valoració i control de les entitats gestores. Ha posat de manifest que la manca de professionals en el sector podria respondre més a unes condicions laborals que no resulten atractives.
Capacitació permanent dels professionals
El CEESC també ha exposat la seva tasca en la creació d’una Escola de Formació, amb l’objectiu d’oferir formació específica i actualitzada. La Consellera ha celebrat aquesta iniciativa i s’ha mostrat interessada en el treball de coordinació amb les facultats que imparteixen el Grau en Educació Social per adaptar la formació acadèmica a les necessitats socials detectades.
Nous àmbits i reptes professionals
Durant la reunió, s’han comentat els àmbits emergents en què l’educació social té una presència creixent, posant el focus a les escoles.
També s’ha parlat de la necessitat de definir clarament les nomenclatures de la professió en l’àmbit europeu. Això, en el passat, ha dificultat l’accés als equips dels Barnahus, tot i que les educadores i els educadors socials som els professionals de referència del sistema de protecció. També s’ha tractat la realitat dels serveis dins el sistema de protecció a la infància i la voluntat de contribuir a definir un model d’acolliments familiars. La Consellera ha emplaçat el CEESC a abordar aquests temes amb la directora de la DGAIA.
Aquesta primera reunió amb la Consellera reforça el compromís del CEESC en la defensa dels drets i les condicions dels professionals de l’educació social, evidenciant la importància d’un diàleg actiu i continuat amb les institucions.