La primera jornada organitzada pel Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC.
El CEESC acollirà la setena conferència d’aquest VIII Cicle de Conferències de la Comissió Intercol·legial de Sèniors 2021-2022, de la qual el Col·legi en forma part. Serà el proper dilluns, 7 de març a les 18.00 h sota el títol “Construint comunitat: El conflicte com a oportunitat”.
Fins ara s’han tractat temes com resolució alternativa de conflictes, dona i medicina, envelliment saludable o canvi climàtic, i es preveu tractar-hi salut mental infantil, fiscalitat, tecnologia i economia.
Pel que fa a la conferència proposada pel CEESC, tracta sobre la complexitat de l’abordatge dels conflictes entre una comunitat (de veïns, en un poble, un barri, entre iguals..), però també com el procés i l’estratègia de la resolució del conflicte fins a l’entesa final, poden restaurar, configurar o projectar uns vincles de present i de futur entre els seus membres. En definitiva, el conflicte pot ajudar a crear una comunitat allí on no n’hi havia, millorar-la o restaurar-la gràcies als acords i l’entesa.
Aquesta conferencia anirà a càrrec d’Oscar Negredo, educador social, col·legiat i membre del Col·lectiu de Professionals de la Mediació del CEESC. És coordinador del Servei de suport a les comunitats de veïns i veïnes de l’Àrea de Convivència de l’Hospitalet de Llobregat.
Consulta el programa de conferències aquí.
Inscripcions a la conferència de l'Oscar Negredo aquí.
Accions de defensa de la realitat laboral
Manifest del Dia Internacional de l'Educació 2022
Si de debò es creu en les persones, cal tenir cura dels que en tenen cura.
Una candidatura presentada per renovar la Junta de Govern del CEESC.
El proper dijous, 10 de febrer, Jaume Funes i Asun Pié ens acompanyaran en la jornada "Oportunitats i reptes de l’educació social en salut mental", organitzada pel Col·lectiu Professional de Salut Mental del CEESC.
Agreujats i multiplicats els casos de malalties mentals en temps de pandèmia i de crisi social, la salut mental ha esdevingut primordial en la nostra societat.
La salut mental és entesa com “un estat de benestar, psíquic, físic i social” (OMS, 1946). Afecta la forma en què pensem, sentim i actuem i determina com prenem decisions i ens relacionem amb els altres. És important en totes les etapes de la vida, des de la infància i l'adolescència fins a l'adultesa i la vellesa. La mateixa OMS afirma que el patiment mental serà present en una de cada quatre persones i que tots som susceptibles de desenvolupar, en algun moment de les nostres vides, un problema relacionat amb la salut mental. Davant d’una situació tan extraordinària com la que estem encara vivint, el 40% de la població ha tingut vivències d’incertesa, por i cert malestar emocional.
La nostra professió, inclosa des de fa temps en els equips multidisciplinaris en salut mental, aporta una mirada i unes maneres de fer integrals i transversals que enriqueixen el treball interdisciplinari. Des de l’Educació Social es creu en l’escolta activa, en facilitar, apropar, mediar, catalitzar… amb l’objectiu d'augmentar el benestar psicològic i social. Aquesta visió permet els educadors i educadores socials generar nous contextos dins del sistema sanitari que afavoreixin que les persones usuàries dels serveis puguin optar a una atenció plena i centrada en primera persona.
La jornada pretén, per un costat, difondre el treball i la tasca de l’educació social des de diferents centres i serveis per a la salut mental d’adolescents i adults. I, per un altre, desgranar les oportunitats i els reptes que té la disciplina i la professió en aquest àmbit. Posarem sobre la taula els interrogants que planteja la presència de la professió dins del camp biomèdic, amb els següents focus: l’eliminació de l’estigma, les eines que redueixen la sobremedicació en el sector i l’aproximació bàsica a la noció de salut mental col·lectiva com a qüestió ètica més enllà de les polítiques institucionalitzadores.
Trobareu tots els detalls de la Jornada i el formulari d'inscripcions en aquest enllaç.
La defensa professional és una de les prioritats del CEESC.