Després que ahir es publiqués la convocatòria de vacunació per a professionals prioritzats i veure que els educadors i les educadores socials no apareixien pròpiament dins de cap dels grups esmentats, i després de rebre nombroses consultes per part dels professionals i d'entitats que ofereixen atenció directa a la població, des del CEESC hem enviat avui mateix una carta al secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, per tal que ens resolgui dubtes i fer-li saber que l'essencialitat de la tasca que desenvolupem, si no ho era prou, s'ha fet més que evident en aquests mesos de pandèmia.
En aquesta carta li fem notar que en aqueta convocatòria hi consten com a prioritaris els professionals que treballen en els serveis públics considerats essencials i que en el cas dels professionals de l’educació social, que desenvolupem la nostra activitat en un ampli ventall d’àmbits, serveis i recursos, aquest epígraf és completament ambigu. Així doncs, demanem una concreció sobre quins serveis públics, centres i serveis en els quals es du a terme la tasca d’educació social són considerats essencials als efectes d’aquesta convocatòria de vacunació.
Així mateix, i atenent que la vacunació serà progressiva, també hem demanat si hi ha alguna previsió del grau de priorització en què seran considerats la resta d’espais d’intervenció de l’educació social.
Actualització a 1 de març de 2021
Quan ens vacunaran?
Des del CEESC ens veiem en l’obligació d’aturar la difusió de la taula rodona organitzada per l’Associació Intercol·legial Catalana: “Els reptes de futur de la Catalunya Professional”, en la qual hi està convidat a participar un representant del partit d'extrema dreta VOX.
En aquesta ocasió el marge de maniobra ha estat escàs, ja que el programa ens va arribar ja tancat ahir mateix i l’acte és aquesta mateixa setmana, però, encara estem a temps de rectificar-ho. Per això demanem que aquest debat no compti amb la presència del representant de VOX. En el cas que no s'accepti la petició, comuniquem que el CEESC no participarem en el debat.
Així ho hem fet saber avui mateix a la presidenta de l’Associació Intercol·legial, Mª Eugènia Gay, Degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona.
De la mateixa manera, també li hem expressat el nostre rebuig a seguir convidant representants de qualsevol organització que representi una amenaça per als drets humans i la democràcia en qualsevol acte organitzat per l’Associació Intercol·legial Catalana, de la qual en som promotors en tant que membres.
Al CEESC ens preocupa el creixement a tot el món de l'extrema dreta i els discursos d'odi que l’acompanyen, que es concreta en organitzacions que amb les seves actituds xenòfobes, homòfobes, antifeministes… amenacen de manera específica els diferents grups oprimits però que, de manera general, representen un perill per a la gran majoria de la població.
Estem convençuts que la nostra obligació com a entitat representant del col·lectiu d’educadores i educadors socials, professionals que vetllem per la millora de la qualitat de vida i pels drets de ciutadania, és explicitar el nostre rebuig frontal a aquestes actituds. Però, encara més enllà, creiem que cal una resposta àmplia i unitària de la nostra comunitat per aturar-los.
Participa en el recull de dades per elaborar l'#InformeES 2020.
Manifest del Dia Internacional de l'Educació 2021
24 de gener de 2021
#DiaEducació21
Més que mai com a agents educatius, com a part de la comunitat educativa en el sentit més ampli del terme, aprofitem la commemoració del Dia Internacional de l’Educació per fer una crida a considerar fermament el fet educatiu com un element essencial, central, de les nostres vides en societat. Dins dels centres escolars, sí, però també en múltiples altres espais. Totes i tots ens eduquem.
La pandèmia de la Covid-19 ens ha marcat el quefer diari des de fa vora un any, com a societat ens ha posat en escac i ha evidenciat mancances que ja intuíem i apuntàvem, la fragilitat de les nostres estructures educatives i la urgència de posar la cura de la vida al centre, de posar-hi la vida en totes les dimensions. I això passa per garantir les oportunitats d’aprenentatge permanent per a tothom.
Hem buscat herois en altres sectors. Els podríem trobar també, sense exagerar, dins del propi sector educatiu. Hi ha hagut agents educatius que han sustentat la nostra societat abans, durant i després dels confinaments viscuts. Ha calgut treure el millor de cadascú, uns sense poder fer activitat, d’altres teletreballant i uns altres fent feina a primera línia, alguns dels quals també mentre bona part de la població feia quarantena com a professionals de serveis essencials. I haver-la fe fer, fins avançada la pandèmia, assumint riscos personals i per al seu entorn més immediat, sense ni tan sols comptar amb material de prevenció bàsic ni protocols d’actuació. Especialment, professionals de l’educació de serveis on hi resideix gent gran, adults, joves i infants, però també d’altres, com ara els que exerceixen en entorns sanitaris.
“Recuperar i revitalitzar l’educació per a la generació Covid-19” és el lema escollit enguany per la UNESCO. I és que l’amenaça, la desil·lusió, els contratemps, les reaccions, els encerts, els desencerts… han anat generant un impacte generalitzat. L’educació és part de la solució de tot plegat. I no és, ni ha de ser, una crida buida de contingut. Durant aquest temps que ens està tocant viure s’han amplificat les desigualtats socials, econòmiques i digitals, augmentant la ja existent inequitat. Cal recordar, un cop més, la centralitat de l’educació per a tota la població, per a totes les societats, com a bé públic comú i la base de la cohesió social, el benestar i les oportunitats. Cal apostar, com mai, per a la inclusió, la flexibilitat, la sostenibilitat i la innovació. Per fer-ho possible caldrà tenir en compte i donar tot el suport als agents educatius que estan, que estem, liderant el procés de revifalla. També augmentant el pressupost de dins i fora l’àmbit escolar i evitar la vergonya de tenir professionals de l’educació en situació de precarietat.
En definitiva, ara i aquí, demanem, un cop més, de posar el fet educatiu al centre de la vida.
Els premis RetinES arriben a la seva vuitena edició!
Contractació seu del CEESC a Girona.
Després d’haver analitzat els diferents requisit de titulació que al llarg del temps s’han anat exigit per a aquesta categoria d’educador d’educació especial en les diferents borses de treball publicades.